Un pasionat de motorete româneşti restaurează o Mobra de curse fascinantă, la ipostaza ei de cândva

8 Decembrie 2022, 20:28
Ilie Toma
Acum mai bine de o lună publicam un articol în care vorbeam despre istoria uitată a motoretei româneşti Mobra 50, pe care o numeam atunci simbol al libertăţii pentru tinerii din anii 70 şi 80. În acel articol menţionam şi despre faptul că, încă din 1973, Mobra 50 a fost încadrată şi în competiţii, fiind create versiuni de cursă, mult mai puternice, care ajungeau până la 115 km/h. Ei bine, acel articol a fost citit şi de Adrian Eusebiu Pavel, sau Sebi dacă e să-i zicem mai familiar, care ne-a scris şi datorită căruia am aflat despre o fascinantă Mobra de curse, pe care o restaurează chiar el. Mobrele de curse, care au mai supravieţuit până în zilele noastre, sunt atât de rare şi se ştie atât de puţin despre ele din prima sursă, încât am tot discutat cu Sebi, pentru a afla cât mai mult despre acest proiect, foarte probabil unic în România
Foto: Motorete româneşti Mobra de curse

Aşadar, Sebi e din Drobeta Turnu Severin, şi prin 88-89, a prins dragostea pentru Mobrele de cursă, fiind un adolescent pe atunci. A alergat iniţial cu kart-uri, dar întâmplarea făcuse să asiste la câteva competiţii cu Mobre de curse. În curse participau motociclişti profesionişti, iar lor, fiind încă nişte copii pe atunci, li se dădea uneori acces la acele Mobre în pauze, sau în momentele de competiţie. De câteva ori Sebi a apucat să conducă pe atunci câteva exemplare de Mobra 50 Super de curse, acele scurte episoade de incursiune în lumea motorsportului cu o motoretă românească fiind suficiente pentru a-l face să îndrăgească Mobra pentru totdeauna. Au fost momente cruciale de inspiraţie în viaţa lui, iar de atunci s-a tot ocupat de motorete şi motociclete.
În momentul de faţă, recondiţionează motociclete de epocă, inclusiv de multe alte mărci, nu numai Mobra. Şi munceşte la tot cu propriile mâini, obţinând în timp pricepere şi experienţă, iar pasionaţii de Mobra din ţară au început să-l cunoască, trimiţându-i adeseori motoare cu curierul sau cu poşta, pe care el le repară şi le trimite înapoi. Dar să revenim la Mobra sa de cursă, despre care vorbim azi.
Imediat după revoluţie, Sebi rămăsese cu exemplar original de competiţie, care a stat ceva timp în proprietatea lui şi care astăzi se află undeva în Reşiţa, la Muzeul Cineastului Amator. Chiar dacă s-a despărţit de acel exemplar, şi-a dorit să găsească altul şi să-l reconstruiască. Dar, întrucât Mobrele de curse sunt extrem de rare, aşa cum spuneam la început, a durat ceva timp până a găsit un exemplar. Şi l-a găsit în Arad, acum câţiva ani. Motoreta era una originală, care participase cu adevărat în curse în anii 80-90, dar acum, deşi cadrul şi carenele erau în stare bună, avea o mare problemă: îi lipsea motorul original.
Iar acel motor modificat pentru curse, de Mobra, era inima acelei versiuni, întrucât era modificat profund, pentru a putea să prindă 10-12 mii de turaţii pe minut şi a putea să livreze, în diverşi ani şi diverse versiuni, între 11 şi 15 CP, în loc de cei 4 CP pe care-i livra o Mobra 50. Şi-n acelaşi timp, motorul rămânea unul în doi timpi, răcit cu aer, ca pe motoreta standard, de serie.
Deci, trebuia găsită o soluţie pentru lipsa motorului. Între timp, motoreta a fost dezmembrată, iar carenele originale, cu inscripţii tipice de motorsport pe ele, au fost trimise la Bucureşti, la Asociaţia Română de Motociclism, pentru a se face copii de machete de pe ele, pentru că pur şi simplu nu s-au mai păstrat nici de dragul arhivelor asemenea piese! Într-atât de rare au devenit aceste Mobre de curse!
Soluţia găsită până la urmă pentru motor a fost să se meargă pe calea, pe care se mergea şi iniţial, în anii 80, adică să se ia un motor de Mobra 50 standard şi să se facă aceleaşi modificări pe care le făcea cândva şi uzina pentru versiunile participante la curse. Însă asta însemna modificări substanţiale în însăşi structura şi pereţii blocului motor, pentru care Sebi nu avea strungurile necesare în atelierul lui. Şi a avut noroc de un mecanic pasionat din Timişoara, în vârstă de 74 de ani, care a are şi priceperea necesară, şi instrumentele potrivite, pentru asemenea lucrări.
El i-a modificat motorul pentru a-l aduce la cei 11 CP de pe Mobrele de curse de altă dată şi de a-l face capabil de turaţiile sporite. Istoria cu bătrânul de 74 de ani ne-a părut atât de intrigantă, încât am vrut să vorbim şi cu el direct, şi din fericire am putut s-o facem. Doar că din discuţia cu el s-a conturat o istorie atât de interesantă, încât o vom lăsa pentru un alt articol dedicat, pe care-l vom publica în cel mai scurt timp. Pentru azi, e important să ştim că acel minunat om din Timişoara ne-a confirmat că a făcut până şi lucrări de turnătorie în aluminiu, pentru a-i asigura acestei Mobra din mâinile lui Sebi performanţa pe care o aveau cândva aceste motorete de cursă româneşti!
Aşadar, odată ce motorul e gata de acţiune, lui Sebi i-a rămas să facă reasamblarea finală a motoretei, cu lucrările de suprafaţă necesare, pentru a-i reda Mobrei aspectul de proaspăt restaurată, pregătită să strălucească ani buni de acum încolo. Aşteaptă carenele înapoi de la Bucureşti şi speră ca până la vară să termine toate lucrările la Mobra sa de curse. Şi atunci, o va putea savura conducând-o, dar o va scoate şi pe drumurile publice şi la evenimente, pentru a fi admirată şi de alţi pasionaţi.
Iar aici aveam să aflăm că Sebi este şi unul din cei mai activi pasionaţi de Mobra din România, tot el fiind iniţiatorul unui grup de Facebook, care adună pasionaţi de Mobra, Mini Mobra şi Carpaţi, dar şi a paginii Mobra şi alte motorete româneşti.
Mai mult ca atât, a reuşit să-i inspire pe aceşti pasionaţi să fie activi nu doar pe net, ci să şi participe anul trecut la prima întrunire de motorete româneşti din România, la Turnu Severin, acolo de unde Sebi îşi are originea. A fost o întâlnire inedită, la care s-au adunat Mobre şi Carpaţi păstrate şi recondiţionate cu grijă, sporind astfel şi mai mult flacăra pasiunii pentru aceste motorete româneşti, pe care putem să le numim azi cu tot curajul legendare, la cât de mult au marcat generaţii întregi. Iar dacă le va reuşi să organizeze şi anul viitor o nouă întrunire, ar fi frumos ca la ea să participe şi mai multe Mobre restaurate frumos, de oameni din România care le apreciază dintr-o cu totul altă perspectivă acum, una de istorie şi de un produs autohton, drag sufletului. Iar printre acele Mobre, se va regăsi şi această Mobra de curse a lui Sebi, pentru restaurarea căreia s-a depus atât de mult efort!
0
1,521
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!