O nouă centrală uriaşă de baterii Tesla va fi construită în Australia de o companie franceză, pentru a stoca energia regenerabilă

6 Ianuarie 2023, 14:45
Ilie Toma
Acum câţiva ani, Tesla a anunţat că va construit o primă centrală uriaşă de baterii în Australia, în timp record, pentru a demonstra viabilitatea tehnologiei sale. Atunci cei de la Tesla au făcut parteneriat cu o companie franceză, pe nume Neoen, numele căreia a rămas în umbră, pentru că proiectul a devenit cunoscut ca „marea baterie Tesla”. Ei bine, lucrurile au funcţionat atât de bine, încât între timp s-au extins cu paşi galopanţi, iar acum aflăm că aceeaşi companie franceză va construi încă o centrală uriaşă cu baterii Tesla în Australia, una din cele mai mari din lume.
Acea primă centrală cu baterii Tesla folosea baterii de tip Powerpack şi avea o putere de 150 MW, anume atât fiind ea capabilă să furnizeze în reţeaua electrică naţională. Pentru comparaţie, în orele de consum maxim, Republica Moldova are nevoie de circa 750-900 MW, deci 5-6 asemenea centrale de baterii ar putea furniza suficientă electricitate pentru toată ţara în orele de consum de vârf. Cantitatea de electricitate pe care o putea stoca acea primă centrală este de 193,5 MWh.
Foto: Prima centrală cu baterii Tesla din Australia

Ei bine, de câţiva ani încoace centrala este operată de compania franceză Neoen, iar ea s-a dovedit a fi atât de profitabilă, încât francezii au demarat construcţia a mai multe centrale uriaşe în Australia. Cea mai mare dintre ele, numită Victorian Big Battery, a început a fi construită în 2020 şi la finalul anului 2021 a fost deja conectată la reţea. Ea are 300 MW putere şi o capacitate de stocare de 450 MWh de electricitate. Funcţionează de un an şi s-a dovedit, din nou, foarte profitabilă..
Foto: Centrala Victorian Big Battery

De asemenea, Neoen are în proces de construcţie o centrală mai mică, de 100 MW putere şi 200 MWh capacitate, lângă capitala Australiei, Canberra, dar şi o altă centrală de 200 MW putere şi 400 MWh capacitate de stocare în Western Downs.

Centrala anunţată acum va fi localizată în Blyth şi va avea, de asemenea, 200 MW putere şi 400 MWh capacitate de stocare. Astfel, compania franceză are deja operaţionale centrale de baterii ce pot furniza în reţeaua naţională a Australiei 450 MW putere şi pot stoca o cantitate de 643,5 MWh de electricitate. După finalizarea construcţiei celor 2 centrale aflate în derulare şi cea anunţată ieri din Blyth, Neoen va avea în Australia centrale ce pot furniza o putere totală de 950 MW şi pot asigura stocarea a 1.643,5 MWh electricitate, sau 1,64 GWh.
Cum de sunt profitabile aceste baterii pentru francezi şi care e utilitatea lor? Ei bine, Neoen e o companie mare internaţională, cu elemente de infrastructură energetică în multe ţări ale lumii, inclusiv centrale eoliene şi fotovoltaice, tot ea deţinând câteva asemenea centrale în Australia, inclusiv cel mai mare parc fotovoltaic din Australia, un parc eolian imens, de 99 turibne, situat în apropiere de prima centrală cu baterii Tesla, şi mai construieşte alte două hub-uri de producţie a energiei regenerabile în Australia. De asemenea, tot Neon construieşte un parc eolian major, numit Goyder South, doar faza 1 a căreia presupune capacitate de generare de 412 MW. Iar noua centrală de cu baterii Tesla, din Blyth, va stoca energia de parcul eolian Goyder South 1.
De ce e nevoie de asemenea baterii pentru stocarea electricităţii? Simplu, pentru că energia solară e disponibilă doar ziua, dar de ea e nevoie mai mult seara, iar cea eoliană poate avea intermitenţe diferite. Reţelele naţionale ale ţărilor au însă nevoie de putere variabilă în reţeaua lor, după solicitările din reţea, tocmai de asta e nevoie de centrale care să poată furniza la cerere energie, când e nevoie de ea. În ţările cu multă apă, acest rol îl joacă adeseori hidrocentralele, precum hidrocentrala Lotru din România. În ţările ca Australia, unde nu prea există munţi şi râuri, dar există mult soare şi în unele regiuni mult vânt, bateriile au devenit o opţiune mai logică.
Astfel, francezii de la Neon fac practic ce fac şi unii agricultori — nu-şi vând toată roada la sezon, ci pun în frigidere mari, industriale, o parte din ea pentru a o vinde iarna, când oferta e mai mică. Exact aşa, francezii livrează o cantitate contractată de electricitate, însă o mare parte o şi stochează în aceste baterii, iar la orele de consum maxim livrează acea electricitate mult mai scump, pentru că întotdeauna energie de vârf este mai scumpă. Prin urmare, toată afacerea a devenit extraordinar de profitabilă pentru compania franceză, pentru Tesla ca furnizor de baterii, şi pentru Australia ca ţară care poate arde mai puţini combustibili fosili pentru a produce electricitate în orele de vârf, bazându-se pe aceste baterii uriaşe tot mai mult. Iar în fine, toată istoria ar trebui să beneficieze şi oamenii, prin emisii mult mai mici.
0
1,699
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!