Olandezii de la Damen au creat un nou tip de navă, specializată în instalarea turbinelor eoliene plutitoare, cu inginerie curioasă

9 Februarie 2023, 16:05
Redacţia PiataAuto.md
Aparent, omenirea a inventat şi conceput deja toate tipurile posibile de nave, de la cele uriaşe, transportatoare de containere, până la spărgătoare de gheaţă sau remorchere, de la ambarcaţiuni de curse sportive până la iahturi de lux. Dar totuşi, compania olandeză Damen a prezentat acum un nou tip de navă, cu o inginerie curioasă, care va intra în producţie în anii următori. E vorba de un tip de navă specializată în transportul şi instalarea turbinelor eoliene maritime plutitoare.
Turbine eoliene amplasate pe mare există de mai mult timp, însă cea mai mare parte a istoriei ele au fost amplasate în ape puţin adânci, fiind fixate de fundul mării. În ultimii ani, însă, au apărut tot mai multe turbine plutitoare, care se ţin pe trei elemente de susţinere plutitoare şi astfel pot fi instalate mult mai departe de ţărm, în zone cu vânt puternic, neexplorate anterior. Ele au nevoie doar de a fi ancorate de fundul mării, pentru a nu fi luate de curenţi, şi trebuie conectate la cabluri electrice submarine.
Aceste turbine au deschis oportunităţi uriaşe pentru amplasarea unor parcuri eoliene imense în mare şi noi am scris în ultimul an despre mai multe asemenea parcuri inaugurate, precum cel mai mare, care a început a opera în Norvegia în noiembrie. Zeci de asemenea parcuri sunt însă acum în proces de aprobare sau instalare, astfel că cei de la Damen au estimat că, pentru a eficientiza procesul de instalare, e nevoie de un nou tip de navă, specializată. Ba chiar au estimat că va fi nevoie de construcţia a peste 100 de asemenea nave, din nou tip, judecând după numărul proiectelor în proces de planificare pentru următorii ani.
Foto: Prima turbină flotantă din lume, instalată abia în septembrie 2021, lângă Scoţia

Noul tip de navă are denumirea Flow-SV şi a fost creat după principiul formei care urmează funcţia. Dimensiunea şi greutatea navei sunt dictate de munca pe care ea trebuie să o facă. Creatorii său au vrut să poată transporta simultan 3 turbine eoliene, cu câte 3 suporturi flotante fiecare, deci 9 în total. Iar pe lângă asta, era nevoie de o macara puternică, ce ar fi putut ridica turbina şi o plasa pe mare, având un braţ suficient de lung, cu o anvergură potrivită şi o contrabalansare corectă. De asemenea, ca să se fixeze trei turbine dintr-o singură misiune cu ancore la o adâncime de peste 100 metri, cum se întâmplă de obicei, inginerii au calculat şi lungimea şi greutatea lanţurilor necesare.
Toate astea au determinat proiectarea unei nave foarte mari, de 150 metri lungime. Pentru comparaţie, cele mai mari transportatoare de containere din prezent, cu peste 20-23 mii de containere la bord, au o lungime de 399 metri. Deci, noua navă pentru instalarea turbinelor va avea o mărime cât 40% din lungimea celor mai mari nave din lume.
Nava are o lăţime de 32 metri şi o capacitate de transporta peste 4.000 de tone de sarcină utilă la bord. Pe lângă greutatea turbinelor, doar o ancoră din cele 9 cântăreşte 15 tone, la care se mai adaugă 5 kilometri de lanţuri cu diametrul de 152 mm pentru ancorare, 4,5 kilometri de funie de fibră, şi încă 100 de greutăţi adiţionale pentru fixarea pe lanţurile de ancorare, fiecare greutate cântărind 10 tone. Macaraua poate ridicat 250 de tone şi are un mecanism activ de contrabalansare.
La bord există troliuri şi elemente dirijate de propulsie, prin care o mare parte din procesul de instalare a turbinelor devine automatizat şi e sporită viteza de lucru. Nava a fost echipată şi cu un număr mare de propulsoare mici, care o ajută să manevreze cu precizie în munca sa şi totodată îi asigură puterea necesară pentru asemenea operaţiuni complexe. Şi propulsoarele principale ale navei sunt tot electrice. Sunt trei la număr şi două au elice cu diametrul de 5,5 metri, iar cel de-al treilea de 4,5 metri, acesta putând fi folosit de unul singur în timpul navigării de croazieră. Toate sunt poziţionate astfel încât să nu existe riscul ca lanţurile ancorelor să ajungă la ele. Electricitatea pentru motoare nu vine din baterii, ci de la 6 generatoare, care utilizează metanol produs artificial, deci un combustibil regenerabil. Nava are şi capacităţi avansate de inspectare fundului mării, pentru a se asigura că va instala ancorele în cele mai bune puncte.
Foto: Ancoră turbină pe fundul mării

Aşadar, o navă cât se poate de complexă, dar ea va oferi un randament net superior, întrucât în prezent navele transportă doar câte o turbină flotantă către destinaţie, nu 3, adeseori în formă semi-asamblată, iar la destinaţie lucrările de ancorare sunt făcute cu utilaje convenţionale, mult mai lent în proces. Noua navă specializată va putea instala 3 turbine dintr-o singură misiune, având nevoie de un timp comparabil cu cel al unei singure turbine prin metodele actuale. Cei de la Damen nu menţionează exact la care şantiere navale vor fi construite cele 100 de nave estimate de acest tip nou, dar e importantă să menţionăm că Damen are şi în România două şantiere navale, la Galanţi şi Mangalia, prin urmare, teoretic, ar exista şanse ca şi România să producă o parte din ele.
Foto: Şantierul Damen din Mangalia, România
0
8,734
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!