Acesta e un camion Mercedes Actros SLT pentru transporturi agabaritice de până la 250 tone, dar cu oglinzi digitale
29 Martie 2023, 16:23 Redacţia PiataAuto.md
Mercedes nu e o marcă foarte prezentă în nişa camioanelor cu capacităţi excepţionale, foarte specializate, cu formule 8x8 sau 10x10, cu anduranţă deosebită acolo unde lucrurile sunt duse cu adevărat la extrem, dar, totuşi, germanii au câteva modele de referinţă, cu care se mândresc, iar printre ele Actros SLT e probabil camionul pe care l-ar numi primul. Aceste camioane sunt derivate din Actros-ul obişnuit, însă sunt create special pentru transporturi grele şi agabaritice, având şasiu, suspensie, cutie de viteze, şi retarder ranforsat. Încă de 10 ani încoace primele Actros SLT anunţau că sunt capabile de o masă totală combinată de până 250 de tone. Între timp, în 2018 a urmat şi o schimbare majoră în gama Actros, cea mai memorabilă adiţie, pe lângă noul design, fiind oglinzile digitale. Camioanele cap tractor de autostradă le-au adoptat repede, însă cele de transport agabaritic — nu prea. Dar acest camion despre care vorbim azi, a făcut-o.
Sistemul de oglinzi digitale de pe Mercedes Actros poartă numele de MirrocCam, şi presupune că în loc de oglinzile fizice normale, camionul are două extensii pe care sunt amplasate camere video. În interiorul în zona montanţilor, există două tablete mari, de forma oglinzilor, unde se afişează imaginile captate de camerele din exterior. Arată hi-tech, îmbunătăţeşte coeficientul aerodinamic, însă încă din start dotarea era una opţională, fiind posibile şi oglinzile standard, fizice.
Foto: Oglinzile digitale, pe un camion cap tractor de autostradă
Pentru un camion cap tractor care circulă preponderent pe asfalt şi autostrăzi, soluţia poate fi potrivită, iar şoferii s-au împărţit între cei ce au adoptat-o uşor şi cei ce spun că oglinzile digitale sunt incomode. Însă atunci când e vorba de Actros SLT — un camion care e special creat pentru transporturi agabaritice, unde fiecare intersecţie trebuie trecută cu precizie milimetrică — oglinzile fizice sunt practic de neînlocuit. Şoferul are nevoie să-şi schimbe unghiul de vedere des şi de obicei o face prin mişcarea corpului, şi e nevoie de un grad mai avansat de simţ al dimensiunilor, completat de oglinzile fizice. Şi cum Mercedes a produs în toată istoria modelului Actros SLT doar peste 500 de asemenea camioane specializate, şi doar o parte din ele în ipostaza actualului Actros, e de înţeles de ce până acum cei de la Daimler n-au vorbit de vreun Actros SLT echipat cu oglinzi digitale. Acum, însă, compania olandeză Luijendijk & van der Wal s-a încumetat să comande şi să primească un asemenea Actros SLT cu oglinzi hi-tech.
Camionul e un Actros LST 4163 cu formulă de tracţiune 8x4, propulsat de un motor de 6 cilindri în linie, de 630 CP. Camionul va transporta în principal utilaje de construcţie de mari dimensiuni, iar remorca sa e mai compactă, aşa că şi masa totală admisă e de 180 tone, nu de 250 tone, pentru cât e omologat camionul. Şi tocmai asta pare să-i fi convins pe şefii companiei că oglinzile digitale MirrorCam ar fi o soluţie inspirată pentru acest camion, chiar dacă e configurat pentru transporturi agabaritice. Ce părere vor avea şoferii care vor conduce acest camion în transporturi agabaritice de viaţă reală — rămâne de văzut.