VW dezvăluie ingineria unui nou electromotor pentru modelele electrice ID

13 Aprilie 2023, 11:09
Ilie Toma
E încă neobişnuit ca un producător auto să anunţe lansarea unui nou motor, iar acesta să fie unul electric, cu puţine componente, despre care să nu se vorbească la fel cum se vorbea odinioară despre un nou TDI sau un TSI. Dar asta e epoca în trăim, deja, şi ar trebui să ne obişnuim cu asemenea lansări. VW a dezvăluit aseară ingineria unui nou electromotor pentru familia de modele electrice ID, iar electromotorul poartă numele de APP550.
Cifra de 550 din denumire vine de la cuplul maxim de 550 Nm de care e capabil electromotorul, însă acest cuplu depinde de raportul de transmisie de pe reductorul fiecărei maşini unde acesta va fi instalat, deci vor exista şi versiuni cu cuplu mai mic. Carcasa motorului şi punctele în care se află elementele de transmisie a tracţiuni sunt prevăzute pentru compatibilitate cu platforma MEB a grupului VW, folosită de o bună parte din modelele electrice din familia ID, precum şi modelele ca Skoda Enyaq sau Cupra Born. De asemenea, noul motor se va regăsi pe versiunile cu tracţiune spate, nu cu integrală deocamdată şi se pare că explicaţia se ascunde în răcirea lui.
Astfel, dacă la motoarele VW de până acum răcirea se realiza cu o pompă electrică internă, care direcţiona uleiul în jurul componentelor cheie, acum în compartimentul de răcire va exista o pompă decuplabilă, care va fi acţionată direct de axul unei roţi din reductor. Reductorul are 3 axe, iar cea de-a doua are o continuare în interiorul compartimentului de răcire, învecinat cu compartimentul reductorului. E la fel de curios că acea pompă va dirija, prin solenoizi ce vor permite activarea electronică şi dezactivarea, două circuite, unul intern de ulei, care va răci motorul, şi altul de lichid de răcire, care va fi răcit de radiatorul principal al maşinii şi va fi parte auxiliară din sistemul de răcire a bateriei, funcţionând şi alături de aerul condiţionat din habitaclu.
E curios, deci, că odată cu puteri tot mai mari, precum cea de 286 CP scoasă de noul motor, şi cu forme tot mai compacte ale acestora, viaţa reală arată că e nevoie de o răcire mai eficientă a electromotoarelor dacă e ca acestea să poată livra performanţă consecventă, iar aceste necesităţi, împreună cu necesitatea de răcire şi sau încălzire a bateriei, ar putea începe să determine treptat nevoie de radiatoare mai mari în partea frontală a maşinilor electrice, şi astfel să ajungem din nou la grile de tipul celor de pe maşinile cu ardere internă. Totuşi, orice căldură emanată de un component mecanic înseamnă pierdere energetică, aşa că aceste emanări de căldură trebuie menţinute la minim, sau contrabalansate între ele, pentru a menţine eficienţa în consum. În cazul acestui sistem, el a fost făcut decuplabil tocmai pentru că necesitatea de răcire a electromotorului apare sporadic, iar în restul timpului pompa va fi decuplată, nu va produce rezistenţă pentru reductor şi va aduce, astfel, eficienţă sporită în consum.
Motorul APP550 se laudă şi cu un invertor mult mai capabil de a-i asigura tensiune înaltă consecventă şi mult mai fin în dirijarea electromotorului. Noul motor va apărea iniţial, cel mai probabil, pe noul VW ID.7, premiera căruia va avea lor peste câteva zile, şi care va fi un soi de urmaş electric al lui Passat.
0
1,557
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!