Toyota promite maşini electrice cu 1000 km autonomie peste doar 3 ani, dar şi o avalanşă de tehnologii noi

14 Iunie 2023, 13:03
Redacţia PiataAuto.md
Toyota trece printr-un nou cutremur major în istoria sa, de această dată unul care vrea să poziţioneze compania pe o cale a dezvoltării accelerate, în concordanţă cu tendinţele viitorului, ba chiar japonezii şi-ar dori să redevină ei printre liderii care stabilesc tendinţe în industrie, cum au făcut-o cândva cu hibrizii. După ce ani la rând Toyota s-a încăpăţânat să demonstreze omenirii că maşinile electrice nu sunt cea mai bună soluţie, apoi că nu sunt singura, acum vreo doi ani Toyota anunţa o avalanşă de vreo 30 viitoare modele electrice. Dar acel plan major a mers prost, bZ4X păşind cu stângul pe piaţă şi dând peste cap planul. Avea erori de proiectare iniţiale, pentru că fusese derivat dintr-o maşină convenţională, iar continuarea planului iniţial de a lansa 30 de asemenea modele Toyota şi Lexus ar fi însemnat jumătăţi de măsură pentru întreaga gamă Toyota. Aşa că niponii şi-au regândit acum din rădăcini strategia.
În primul rând, s-au reorganizat pe entităţi şi divizii responsabile de fiecare direcţie — de maşini electrice şi tehnologii de baterii, pe de o parte, şi de hidrogen cu un sistem de propulsie mai performant de cealaltă parte. Toyota introduce şi un nu sistem de producţie şi management în fabricile sale şi-n departamentele R&D, care e menit să asigure legături mai strânse şi să reacţioneze mai rapid la feedback-urile unui departament. A fost creat şi un viitor concept al unei platforme tehnice modulare, complet dedicate maşinilor electrice, formată din faţă, mijloc şi spate, cu zona mediană variabilă în dimensiuni în funcţie de mărimea bateriei şi dimensiunea vehiculului. Nu e ceva absolut nou în industrie, cu asemenea abordări deja au mai venit şi alţi producători, însă e absolut nou pentru Toyota, iar pe lângă asta mai vin şi alte surprize.
Spre exemplu, Toyota va recurge la aşa-numitul proces de ”giga-casting”, urmând Tesla în crearea unor piele uriaşe de structură a caroseriei, turnate dintr-o singură bucată de metal. Asta reduce semnificativ timpul de producţie şi costurile, dar, de cealaltă parte, face multe din reparaţiile mai profunde imposibile, ducând la declararea mai frecventă drept daună totală a maşinilor. Totuşi, dacă Toyota vrea să fie competitivă, trebuie să recurgă la aceste metode, au concluzionat inginerii niponi.
Foto: Aşa arată nişte viitoare giga componente de caroserie Toyota, turnate dintr-o singură bucată

Mai mult ca atât, datorită acestor piese majore şi a platformelor unitare care sunt asamblate ca nişte piese de lego la început, Toyota va schimba şi metoda prin care maşinile înaintează prin linia se asamblare. Dacă acum maşinile sunt suspendate, înaintând de-a lungul linie, şi muncitorii fixează componente de ele, noile modele electrice vor înainta singure de-a lungul uzinei sub formă de platformă pe care vor fi adăugate componentele.
Şi mai interesant e că japonezii promit deja pentru anul 2026 modele Toyota capabilă să atingă 1.000 km autonomie, şi asta datorită bateriilor cu stare solidă, în care electrolitul nu mai e un gel semilichid sau lichid, ci un component în stare solidă. Iarăşi, nu e o tehnologie tocmai nouă în esenţă, ea fiind folosită de exemplu de câţiva ani pe autobuze Mercedes eCitraro, de exemplu, având şi avantaje, precum densitatea energetică mai mare, cu până la 25% faţă de cele normale, şi durata de viaţă mai lungă, dar şi dezavantaje, precum capacitatea netă mai mică raportată la cea brută şi o viteză mai mică de încărcare. Dezavantajele, însă, erau capitole ce urmau a fi perfecţionate şi se pare că Toyota e încrezută că până în 2026 le va minimiza, întrucât anunţă că o asemenea baterie, ce ar oferi 1.000 km autonomie, ar fi încărcată de la 10 la 80% în doar 20 minute! Trebuie să menţionăm că Toyota nu va crea doar o maşină cu baterie uriaşă, ci spune că o va face prin echilibrarea greutăţii şi aerodinamicii, de rând cu capacitatea bateriei.
De asemenea, Toyota se alătură producătorilor care adoptă tehnologia mai ieftină a bateriilor LFP, cu fosfat de litiu-fier-mangan. Doar câteva zile în urmă Volvo EX30 a fost anunţat cu o asemenea baterie în versiunea sa de bază, datorită cărui fapt are un preţ neaşteptat de mic, iar ieri dimineaţă publicam un articol despre o companie din China care a anunţat baterii cu asemenea tehnologie ce ar putea oferi 1.000 km autonomie. Şi acum şi Toyota promite mai multe modele electrice viitoare cu această tehnologie, care va permite reducerea substanţială a preţului acestora.
Toyota mai anunţă şi o suită de tehnologii auxiliare, menită să ajute la îndeplinirea scopurilor de mai sus. Printre ele se numără dezvoltarea unui motor electric nou integrat în punte, mai compact şi mai puternic, şi totodată mai eficient, împreună cu Denso şi Aisin. Sunt anunţate şi invertoare noi eficiente, dar şi softuri, toate menită să asigure un salt imens pentru Toyota în direcţia maşinilor electrice. Dacă Toyota va pune de această dată în aplicare ceea ce promite, se pare că vom avea un nou jucător redutabil în industrie, cu pretenţie de lider. Iar maşinile electrice, per total, vor beneficia de un nou salt tehnologic important.
0
3,192
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!