Compania germană Bosch ne-a răspuns oficial dacă ea a furnizat sau licenţiat sistemele ABS şi ESP instalate acum pe Lada

20 Iulie 2023, 15:23
Redacţia PiataAuto.md
Acum două zile, publicam o ştire în care anunţam un salt tehnologic la AvtoVAZ, prin care producătorul rus a început a produce Lada Granta cu sistem ABS. Spuneam atunci că sistemul ABS, care era anterior furnizat de fabricile Bosch din Rusia, nu mai e furnizat de aceştia, întrucât Bosch a plecat din Rusia odată cu startul invaziei şi sancţiunilor, ci ar fi produs la fabrica numită Itelma, din oraşul Kostroma. Cei de la Itelma spuneau că au fost „licenţiaţi” să producă local sisteme ABS şi ESC, iar marea întrebare era dacă Bosch a fost cel care le-a oferit această licenţă. Am menţionat în acel articol că am solicitat celor de la Robert Bosch GmbH o explicaţie oficială şi am promis să revenim când vom avea un răspuns. Acum, aceste răspunsuri au venit la redacţia noastră.
Bosch ne-a anunţat că, în rezultatul sancţiunilor, marea majoritate a operaţiunilor Bosch în Rusia au fost întrerupte de mult timp încoace sau au fost suspendate. Bosch a vândut ambele fabrici pe care le-a avut în Rusia, inclusiv fabrica din Samara, către cei de la NAMI. Fabrica din Samara a fost vândută cu toată linia de asamblare şi utilajul aferent, care permite producţia sistemelor ABS şi ESP, dar Bosch ne anunţă că nu a vândut patentele pentru aceste sisteme către NAMI sau ITELMA, compania deţinătoare a fabricii din Kostroma. Noi am întrebat foarte specific, dacă o asemenea vânzare sau licenţiere a avut loc de către Bosch, fie direct, fie indirect, prin entităţi terţe şi am solicitat un răspuns ferm. Răspunsul ferm a venit — Bosch declară că nu a licenţiat în niciun fel, nici direct, nici indirect, producţia sistemele lor ABS şi ESP, produse la Kostroma şi montate pe Lada sau alte automobile din Rusia.
Germanii au ţinut să amintească că ei au reacţionat mai mult decât se impunea strict legal, şi au decis din primele zile ale războiului să sisteze orice livrări de componente către orice fabrică din Rusia.
Întrebarea noastră, care deriva din răspunsul Bosch, a fost una firească: dacă Bosch, inventatorul sistemelor ABS şi ESP, şi deţinătorul patentelor asupra acestor sisteme, nu a licenţiat producţia lor în Rusia acum, asta înseamnă că ITELMA comite un furt intelectual prin fabricarea lor la Kostroma şi o lezare a drepturilor intelectuale faţă de Bosch?
Cei de la Bosch ne-au informat că, deşi ei sunt inventatorii şi deţinătorii de patente, în lume mai există în prezent alte câteva companii care au reuşit să patenteze sisteme ABS sau ESP proprii, care se diferenţiază în modul de operare, dar care pot pretinde că asigură o funcţie similară. Respectiv, cei de la Bosch spun că e foarte posibil ca Itelma să fi fost licenţiată de una din aceste companii, dar cu siguranţă nu de Bosch. O căutare de-a noastră în registrul patentelor ne-a confirmat că patenta de bază pe sistemul ESC/ESP e deţinută de Robert Bosch GmbH, aşa cum ştiam, dar există într-adevăr câteva înregistrări suplimentare, deţinute de alte companii. Spre exemplu, există un sistem ESC patentat de o companie chineză, fără senzori de presiune, deci e schimbat principiul de funcţionare şi s-a reuşit patentarea.
Foto: Patenta ESC deţinută de Bosch (stânga) şi una cu principiu diferit de funcţionare, deţinută de o companie chineză (dreapta)

Germanii de la Bosch ne-au mai informat că vor studia tipul de sisteme ABS şi ESP produse la Kostroma şi-şi rezervă dreptul de a acţiona în raport cu Itelma în cazul în care vor depista furt intelectual în raport cu sistemele deţinute de Bosch.
0
12,155
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!