Menu
Acasă
Search
CITIRE ŞTIRE:

Poliţia din Moldova a propus confiscarea maşinii şoferilor care sunt prinşi conducând în stare de ebrietate sau fără permis

11 August 2023 - 08:32
Redacţia PiataAuto.md
Acum o săptămână, Moldova alfa că şoferul care provocase accidentul de pe bulevardul Ştefan cel Mare din Chişinău şi fugise de la faţa locului fusese în sfârşit reţinut de poliţie, după 10 zile în care tot era căutat, iar odată cu asta, procurorul de caz îi dezvăluise identitatea şi aflam cu toţii cu stupoare că acesta avea la activ o listă lungă de episoade anterioare de condus în stare de ebrietate, cu condamnări şi iertări de neînţeles, dar chiar şi după anularea permisului din noiembrie 2021 acesta a continuat să reprezinte un pericol pentru societate, conducând inclusiv în ziua în care a provocat cumplitul accident. Deşi poliţia încă nu ne-a oferit explicaţiile circumstanţelor celor 10 zile de căutare a făptaşului, instituţia ne-a comunicat câteva informaţii interesante, inclusiv faptul că a propus confiscarea maşinii şoferilor care sunt prinşi conducând în stare de ebrietate sau fără permis.
Poliţia ne-a menţionat că a formulat această propunere în anul 2021 şi şi-a dorit ca ea să primească avizele necesare, pentru a fi propusă spre votare în parlament, iar ulterior să ajungă lege. Asta ar fi însemnat că orice şofer, care e prins în stare de ebrietate avansată, să nu primească doar ancheta penală şi pedeapsa de muncă în folosul comunităţii, ci şi să i se confişte automobilul în folosul statului, indiferent de preţul acestuia, ca instrument al comiterii unei infracţiuni penale. În viziunea poliţiei, asta ar fi împiedicat fizic acel şofer să mai revină la volanul unei maşini, făcând posibilitatea recidivării mult mai mică. Pe lângă asta, dacă şoferii care urcă în stare de ebrietate la volanul maşinii ar şti că pot rămâne complet fără maşina lor, e paradoxal să constatăm, dar pentru unii asta ar putea fi o piedică psihologică mai mare decât riscul unei anchete penale.
La fel, propunerea prevedea şi confiscarea în cazul în care poliţia depista un şofer — care are permisul anulat sau suspendat din oricare alt motiv, inclusiv pentru puncte de penalizare sau alte încălcări care nu necesitau şi confiscarea — e prins coducând din nou. Respectiv, dacă după ce ar fi rămas fără dreptul de a condus, un şofer ar fi condus totuşi, acesta n-ar fi primit doar amendă, ci ar fi rămas din nou fără maşină, iar această măsură ar fi constituit un ajutor semnificativ în prevenirea recidivării şoferilor cu asemenea liste de antecedente.
E suficient aici să ne amintim de cazul accidentului cu cei doi copii biciclişti de la Stăuceni de astă iarnă, când şoferul din Opel Tigra avea permisul anulat pentru condus anterior în stare de ebrietate. Însă, pentru un om căruia conştiinţa i-a permis să conducă în asemenea stare, aceeaşi conştiinţă nu l-a limitat să urce din nou la volanul maşinii sale, parcată în faţa casei, şi să comită într-o bună zi acea tragedie în care unul din biciclişti şi-a pierdut viaţa, fapt pentru care e condamnat acum. Dacă acel Opel era confiscat, sunt mari şanse că acel şofer nu mai avea ce să conducă neautorizat în acea zi, şi nu mai avea cu ce comite acea tragedie.
La fel e şi în cazul Jumbo. La cât de multe episoade de condus în stare de ebrietate a avut acesta anterior, cu documentări şi condamnări, dacă i se confisca maşina, e posibil că mai găsea o altă maşină, dar într-un final nici măcar prietenii nu aveau să rişte să-i împrumute maşini, şi e posibil că-n acea seară n-ar fi avut cu ce provoca acel accident tragic, în urma căruia la 6 august şoferiţa din maşina lovită frontal de el s-a stins din viaţă pe patul de spital.
Mai mult ca atât, poliţia ne-a spus că pe lângă episoadele de condus cu condamnări, care au ieşit la iveală, şoferul din accidentul de la Jumbo, Dragomir Popovici, a mai avut anterior un accident cu părăsire a locului faptei! Deci, e cât se poate de clar că pentru asemenea şoferi recidivişti, care par să nu poată fi opriţi de mecanismele legale uneori prea blânde sau indulgente, e nevoie de confiscări fizice ale bunurilor cu care sunt comise aceste infracţiuni, pentru a minimiza efectul recidivării.
Ce s-a întâmplat cu propunerea Inspectoratului General de Poliţie şi a MAI? A fost respinsă de Ministerul Justiţiei, în mare parte pentru nuanţe vizavi de proprietatea maşinii şi cazuri în care maşina n-ar fi aparţinut de jure şoferului prins comiţând faptele pentru care ea ar trebui confiscată. Dar există ţări care au rezolvat aceste nuanţe şi au implementat această buche dură a legii. Iar cei de la poliţie, în contextul cazurilor rezonante grave, cu vieţi pierdute, din ultimul an, par mai convinşi ca oricând că ar fi cazul să avem confiscarea maşinii inclusă în legislaţia Moldovei.
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
ALTE ŞTIRI RECENTE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter