Un accident cu o Lada 2104 din Chişinău arată ce urmări poate avea oboseala metalelor şi coroziunea în timp
2 August 2023, 10:37 Redacţia PiataAuto.md
De obicei, atunci când o maşină este tamponată din spate, pentru că un şofer nu reuşeşte să frâneze la timp, maşina care loveşte cu partea sa frontală se deformează mai mult, pentru că are zone de absorbţie acolo, iar maşina care e lovită în partea posterioară suferă mai puţin, pentru că are acea zonă mai dură. Iar dacă în ecuaţie mai apare vreun Volvo vechi, de exemplu, cu metal gros şi dur, atunci se poate întâmpla ca acea maşină să rămână intactă, să-şi scuture un pic praful de pe ea şi să meargă mai departe. Dar un accident produs ieri dimineaţă în Chişinău arată cât de diferită poate fi situaţia pentru siguranţă când în ecuaţie intervine o prelucrare mai puţin calitativă a metalului la fabrică, iniţial, care accelerează instalarea fenomenului numit oboseala metalelor, iar pe lângă toate se mai adaugă şi un pic de coroziune.
În accidentul despre care vorbim o Lada 2104 a oprit la o trecere de pietoni, iar şoferul unui Ford C-Max n-a reuşit să frâneze suficient de repede şi a tamponat-o din spate. În mod normal, am fi aşteptat ca Lada veche să fi rămas aproape intactă cu fierul ei de cândva, iar Fordul, o maşină mai nouă şi cu zone de absorbţie în partea din faţă, să se fi ales cu deformări acolo. Dar situaţia a fost exact inversă, într-un mod foarte grav.
Fordul a scăpat absolut nevătămat, bara de protecţie de plastic fiind flexibilă cât să ajungă la primul element de ranforsare de sub ea fără a se deteriora. Şi acel element a susţinut impactul fără a se deforma, astfel încât nici grila radiatorului nu s-a mişcat, nici farurile, nimic. Practic, Ford nu are nevoie de nicio reparaţie, nici măcar de revopsirea barei de protecţie. Lada, însă, e daună totală!
Maşina s-a deformat complet în întreaga sa structură, portbagajul s-a îndoit în raport cu zona banchetei spate, iar acea zonă s-a îndoit de la montant în raport cu zona pasagerilor faţă. Deci, în punctele ambilor montanţi, caroseria s-a făcut acordeon, uşile şi metalul lateral s-a îndoit pe dată şi nici nu mai puteau fi închise. Efectiv, toată structura maşinii s-a dus pe apa sâmbetei, de la un accident minor, cu o tamponare din spate! Mai mult ca atât, autorul imaginilor şi al accidentului, cu care am discutat direct, spune că până şi structura compartimentului motor era afectat, iar din cauza asta radiatorul s-a spart şi a început a curge! Radiatorul din faţă, în urma unei lovituri minore din spate!
Concluzia e simplă. Această Lada 2104 a ajuns la o stare atât de avansată a oboselii metalului şi a coroziunii, încât devenise un sicriu pe roţi, care avea 99% şanse să ia viaţa celor de la bord în orice accident banal. Proprietarul acestei maşini a avut norocul să aibă parte de şansa rămasă de 1%, de a fi tamponat doar uşor în spate, pentru a scoate la iveală această problemă gravă a maşinii sale. Şi din fericire, acum e nevătămat, chiar dacă Lada sa e daună totală şi nu mai merită reparată.