Ineos, producătorul de offroader-e durabile, atenţionează că impunerea totală a maşinilor electrice va fi o greşeală costisitoare
20 Septembrie 2023, 13:41 Redacţia PiataAuto.md
Ineos e un producător relativ nou în lumea auto, dar excepţional prin ceea ce face. După ce clasicul Land Rover Defender a plecat în istorie, iar în lume efectiv a mai rămas doar Toyota Land Cruiser 70 clasică drept un offroader cu adevărat pregătit pentru a explora fără fiţe cele mai îndepărtate locuri ale planetei, britanicul miliardar Jim Ratcliffe s-a gândit că omenirea mai are, totuşi, nevoie de maşini durabile, capabile să înainteze oriunde. Apoi s-a întâmplat ca Daimler să scoată la vânzare fabrica smart din Franţa, pe care Ratcliffe a cumpărat-o şi a reutilat-o complet cu utilaje ultra-moderne. Între timp, a fost dezvoltat şi testat pentru milioane de kilometri offroader-ul Ineos Grenadier, cel despre care noi spunem adeseori că aminteşte de silueta lui Aro 244, dar şi că Aro ar fi putut îndeplini azi acest rol de offroader clasic fără fiţe, durabil şi capabil.
Ei bine, Ineos Grenadier e deja în producţie de luni bune, iar şefa Ineos e Lynn Calder, cea care conduce compania şi-i transpune în realitate inclusiv viziunea de a avea în viitor sistemele alternative de propulsie, ba chiar şi o versiune electrică. În pofida acestui fapt, ea a ţinut recent un discurs la conferinţa de electrificare a asociaţiei producătorilor şi vânzărilor auto din Marea Britanie, în care a fost mai mult decât tranşantă nu atât faţă de ideea maşinilor electrice, cât faţă de impunerea lor totală, fără a lăsa loc de alternative.
Cu toţii vorbim despre maşini electrice, aproape permanent în ultimul timp. Cred că este periculos. Cred că avem nevoie de un mix, de un plan de echilibrare. Pentru că în acest moment, dacă spunem că doar maşinile electrice sunt viitorul, şi doar asta vom avea în viitor, cred că avem un risc foarte mare că vom eşua, iar această greşeală ne va costa scump pe toţi! — a spus Lynn Calder. Ea a mai adăugat că un mix, în viziunea ei, ar putea presupune şi existenţa tehnologiei cu hidrogen, ca alternativă, şi a celei hibride, care ar păstra şi motoare cu ardere internă, pentru anumite aplicaţii, cumva rezonând cu ideile enunţate de Toyota mai mulţi ani la rând.
Fiind luată la întrebări de jurnalişti după acest discurs, Calder a continuat să-şi susţină poziţia cu fermitate, dând şi mai multe argumente. Maşinile electrice nu sunt soluţia magică, care exclude toate celelalte opţiuni. Ce facem cu oamenii care trăiesc şi muncesc în regiuni cu adevărat izolate? — le-a răspuns ea jurnaliştilor.
Există vehicule în lume pentru care propulsia electrică nu se potriveşte — a continuat să explice ea. Vehiculul nostru e unul dintre ele. Noi am creat un offroader conceput pentru a fi capabil să înainteze în cele mai izolate locuri ale planete, transportând oameni şi greutăţi, tractând, muncind, iar uneori şi salvând vieţi. Asta poate fi sus la mare altitudine în munţi, sau în deşert, sau pur şi simplu în locuri unde cea mai apropiată localitate cu o reţea electrică viabilă e la sute de kilometri depărtare. Dacă va trebui să foloseşti un vehicul în asemenea mod, propulsia electrică nu va fi răspunsul potrivit şi nu ştiu când am putea avea prize de mare putere integrate în stâncile pustietăţilor — a mai conchis ea.
După discursul ei de la conferinţă, şeful Toyota din Marea Britanie a ieşit cu un mesaj de susţinere, imediat după asta, amintind că fostul şef global Toyota, Akio Toyoda, spunea că inamicul e CO2-ul, nu motoarele cu ardere internă. Şi dacă inamicul e CO2-ul, atunci nu doar o singură tehnologie îl poate învinge.
Şeful Toyota din Marea Britanie a mai amintit că în lume există nenumărate regiuni care sunt cu mult în urma UE, China sau a SUA în adopţia de maşini electrice şi prize pentru acestea, şi există zeci de ţări care nu au pur şi simplu infrastructură pentru ele. Nu toate ţările sunt la fel, şi trebuie să ţinem cont şi de oamenii din acele ţări, care nu pot adopta la fel de repede aceste schimbări, pentru că o soluţie nu se poate potrivit instantaneu tuturor a mai conchis şeful Toyota UK, Augustin Martin.