Rimac a anunţat detaliile inginereşti pentru bateriile sale uriaşe de stocare a energiei în reţelele electrice, concurând cu Tesla Megapack

29 Septembrie 2023, 15:10
Redacţia PiataAuto.md
Cu tot mai multe surse de energie regenerabilă în reţelele electrice ale tot mai multor ţări, necesităţile de stocare a electricităţii generate de acestea, pentru ca a o putea folosi atunci când e nevoie de ea în reţea, sunt tot mai mari, astfel încât cei mai inovatori producători de maşini electrice şi baterii şi-au îndreptat deja atenţia şi spre această industrie prolifică. Tesla a fost primul dintre ei şi are deja baterii Megapack 2, cu tehnologie LFP, iar într-un articol recent noi exploram datele lor tehnice şi cât ar costa rezolvarea problemei Moldovei de stocare a energiei regenerabile cu ajutorul lor. Ei bine, acum şi producătorul croat Rimac, cel care produce hipercar-ul electric Rimac Nevera, e tot mai aproape de a lansa bateriile sale uriaşe, pentru stocarea energiei în reţelele electrice, iar de curând croaţii au anunţat detaliile inginereşti ale acestora.
Detaliile au fost anunţate de Roger Moorhouse, inginer de produs la divizia Rimac Technology, în cadrul Summit-ului European pentru Stocarea Energiei din Europa Centrală şi de Est. Compania croată a anunţat încă în luna mai 2023 că fondează divizia Rimac Energy, care avea drept scop dezvoltarea de baterii mari, staţionare, pentru a stocarea energiei în reţele electrice, iar Mate Rimac sugera deja atunci că tehnologia Rimac va fi unică, total diferită faţă de cele folosite de alţii, în special de Tesla Megapack.
Foto: Mate Rimac, fondatorul Rimac

Detaliile dezvăluie acum de inginerul din echipa sa confirmă această unicitate. Noua baterie Rimac va avea numele de SineStack şi celulele care stau la baza sa sunt tot LPF, adică litiu-fier-fosfat, această tehnologie progresând în ultimul timp şi demonstrând o mai mare rezilienţă în timp la multiple cicluri de încărcare, deşi are o densitate energetică mai mică decât bateriile litiu-ion.
Bateria Rimac SineStack e concepută ca un modul, care conţine 18 celule interne, iar mai multe module pot forma împreună o megabaterie uriaşă sau o reţea de baterii. Un modul SineStack are 2,59 metri înălţime, 1,95 metri lungime şi 1,35 metri lăţime, şi poate stoca 790 kWh. Pentru comparaţie, Tesla Megapack 2 are 2,79 metri înălţime, 8,81 metri lungime şi 1,65 metri lăţime, cântărind 38 de tone şi stocând 3.916 kWh.
Foto: Baterie Tesla Megapack 2

Deci o Tesla Megapack stochează 4,95 ori mai multă electricitate decât bateria Rimac SineStack, dar spaţiul volumetric ocupat de Tesla Megapack e de circa 40,55 metri cubi, în timp ce bateria Rimac ocupă doar 6,82 metri cubi, deci de aproape 6 ori mai puţin spaţiu. Prin urmare, dacă punem 6 baterii Rimac alături, ca să se ocupe acelaşi spaţiu ca şi un Megapack, atunci nu vom avea 3.916 kWh de stocare, ci 4.740 kWh! Deci, în avantaj iese Rimac.
Foto: Noua baterie Rimac SineStack, pusă alături de Tesla Megapack, într-un colaj făcut de noi proporţional cu dimensiunile anunţate

Ambele baterii se conectează la reţea prin conexiuni trifazice de curent alternativ, de 400V în total. Doar că bateria Tesla are un singur invertor per modul, în timp ce bateria Rimac are 18 invertoare în fiecare modul, câte 1 invertor pe fiecare celulă, iar modulului e de 6 ori mai mic în volum. Prin urmare, la gestionarea unei cantităţi de energie comparabile la Tesla participă un invertor, în timp ce la Rimac — 6x18, sau 108 invertoare!
Această arhitectură distribuită e cunoscută în industrie drept o baterie AC, sau baterie cu curent alternativ, avantajul ei fiind o echilibrare granulară, mult mai atentă, pe fiecare celulă, fapt care o face mult mai rezistentă la orice dezechilibrări de reţea şi permite o extracţie mai mare şi mai echilibrată de energie din fiecare celulă. Simplu vorbind, capacitatea netă a bateriei creşte simţitor, şi totodată datorită lipsei şocurilor creşte mult durata de viaţă în timp. Rimac anunţă o durată de viaţă de 12.000 de cicluri pentru noua sa baterie, ceea ce înseamnă că, dacă s-ar încărca şi descărca de 2 ori pe zi într-o reţea mare naţională, atunci durata de viaţă ar fi de 16 ani şi jumătate! Inginerii Rimac spun cu mândrie că asta e cea mai lungă durată din viaţă dintre toate bateriile mari de reţea, existente în lume! Judecând după faptul că rata realistă de încărcare şi descărcare poate fi de 1,5-1,7 ori pe zi în mediu, durata de viaţă ar fi de peste 20 ani şi jumătate.
Foto: Gestionarea cu invertor pe fiecare celulă, explicată într-un slide al prezentării Rimac

Eficienţa energetică totală a ciclului de încărcare şi descărcare — cu alte cuvinte câtă electricitate se obţine înapoi în reţea din cea stocată — e de 92% la Tesla în varianta de 2 ore şi 93,7% în varianţa de 4 ore de descărcare. La Rimac a fost anunţată deocamdată doar cifra pentru versiunea de 2 ore şi ea e tot de 92%. Şi bateria Rimac operează fără probleme în intervalul de la -20 până la +45 grade Celsius.
Şi un ultim parametru la care bateria Rimac va fi lider în industrie e la densitatea energetică exprimată în suprafaţa ocupată, un parametru care derivă din volumul ocupat, calculat de noi mai sus. Astfel, la fiecare metru pătrat ocupat de bateriile Rimac, va fi asigurată o capacitate de stocare de circa 300 kWh, care ajunge la 280 kWh/m2 cu tot cu spaţiile tehnice de aerisire, necesare în jurul său. Raportând această cifră la studiul de caz pe Moldova, pe care l-am făcut acum o săptămână, în care spuneam că la nivel de ţară Moldova ar avea nevoie de între 1.400 MWh şi 2.000 MWh capacităţi de stocare, asta ar însemna centrale de baterii Rimac cu suprafeţe care să totalizeze între 5.000 metri pătraţi şi 7.150 metri pătraţi. Deci, între 50 de ari şi 71,5 ari în total, ocupaţi cu baterii, pentru a rezolva capacitatea necesară întregii ţări în cazul Moldovei.
Cei de la Rimac anunţă că pregătesc deja fabrica lor de lângă capitala Croaţiei, Zagreb, pentru a lansa în producţie noua lor baterie. Se arată vremuri interesante în tehnologie stocării de energie la scară largă, deci.
0
10,083
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!