Citroen a lansat noul e-C3, prima maşină electrică accesibilă, fabricată în Europa, care va concura cu Dacia Spring
17 Octombrie 2023, 18:52 Redacţia PiataAuto.md
Citroen a făcut azi o lansare care ar putea să schimbe simţitor regulile de joc printre maşinile electrice din accesibile din Europa. Francezii au dezvăluit noul e-C3 şi anunţă că acesta e primul model electric accesibil, fabricat în Europa, făcând aluzie directă la Dacia Spring, fabricată în China. Fireşte, preţul nu va fi unul ca să concureze la cifre exacte cu Spring, pentru e-C3 e şi o maşină ceva mai mare, dar acesta va fi într-adevăr accesibil şi capitolul la care Citroen are şanse mari să învingă e cel în suma de calităţi şi avans tehnologic, raportat la acest preţ.
Simplu spus, noul Citroen e-C3 vrea să fie accesibil în preţ fără a aluneca în zona maşinilor spartane, unde trebuie să accepţi lipsuri şi compromisuri mari. Ba dimpotrivă, Citroen face o mişcare surprinzătoare şi anunţă că va echipa toate exemplarele lui e-C3 cu suspensia sa cu perne hidraulice Citroen Advanced Comfort. Şi vorbim de o dotare standard aici! Deci la confort noul Citroen promite să fie cu un cap mai sus decât orice concurent de dimensiuni similare.
Vorbim de o suspensie care va avea arcuri, amortizoare, iar pe lângă ele şi perne hidraulice. La denivelările mici, arcurile şi amortizoarele vor prelua cea mai mare parte a forţei de absorbţie. La denivelările mai mare, cu un grad mai mare de comprimare, perna hidraulică va prelua absorbţia şi va înăbuşi totul, păstrând maşina silenţioasă, cu un curs de neclintit. E un soi de translare a beneficiilor legendare de pe modelele clasice Citroen, asigurând o fiabilitate şi manevrabilitate modernă.
Ca şi configuraţie, noul e-C3 preia o siluetă aflată undeva la hotarul dintre SUV şi hatchback, cu o gardă la sol mai mare şi mult spaţiu interior. Maşina va fi într-adevăr suficient de spaţioasă chiar şi în rolul unei maşini de familie pentru mulţi dintre cei obişnuiţi cu modele mai compacte.
Designul interior e laconic, ergonomic şi modern, fără niciun iz că s-a economisit undeva la calitate. Da, panourile uşilor par a fi din plastic, dar per total maşina arată chiar foarte bine într-o nişă a accesibilităţii.
Maşina a scăpat de cadranele de bord clasice integrându-le în mod interesant într-un nivel superior al planşei de bord, ceea ce a eliminat şi nevoia unui head-up display. Acum acea zonă, ce înlocuieşte cadranele, este de fapt o bucată de plastic negru mat, peste care sunt proiectate acele imagini esenţiale.
Să vedem, însă, şi ce aduce ea în parametrii sistemului de propulsie. Maşina e propulsată de un electromotor de 113 CP, care-i va asigura o accelerare de la 0 la 100 km/h în 11 secunde, iar viteza maximă ajunge la 135 km/h, cât să circule în regim normal pe autostrăzi.
Cel mai interesant, însă, e faptul că noul e-C3 face uz pentru prima dată în cadrul grupului Stellantis de o baterie LFP, adică litiu-fier-fosfat. De o asemenea baterie va face uz şi versiunea incipientă a lui Volvo EX30, dar şi camionul electric Mercedes e-Actros. Această baterie are dezavantajul unor puteri ceva mai mici faţă de litiu-ion şi a unei densităţi energetice mai mici, în schimb are o durată de viaţă mai lungă, cu mai multe cicluri de încărcare şi descărcare, iar recentele avansări tehnologice în bateriile LFP au permis ca acestea să ofere caracteristici decente pe maşini cu puteri relativ moderate.
În cazul lui Citroen e-C3, bateria va avea 44 kWh capacitate, ceea ce va fi suficient pentru 320 km autonomie în ciclu WLTP. Din fericire, puterea de încărcare e destul de mare pentru acest segment accesibil şi pentru mărimea bateriei, fiind la 100 kW fast charge, iar asta înseamnă că o încărcare de la 20 la 80% va dura 26 minute. Chiar şi la prize AC de 7 sau 11 kW încărcarea va dura o perioadă relativ normală, dacă vorbim de timpul de stat la birou sau încărcarea de acasă.
Iar bateria LFP, nu foarte mare în capacitate şi dimensiuni, a fost una din cheile prin care noul model Citroen poate fi accesibil. Cât de accesibil? Ei bine, într-o lume în care în multe ţări au mai rămas doar câte 3-4 modele rudimentare care să coste mai puţin de 15.000 euro, iar multe maşini cât de cât performante şi raţionale în sumă de calităţi costă minim pe la 23-27 mii euro, noul Citroen e-C3 va costa 23.300 euro, preţ net fără TVA, la nivel aproape universal în toată Europa. Dacă pare mult, Dacia Spring costă 20.800 euro în Franţa! Deci, noul Citroen va costa doar un pic mai mult, însă diferenţa între ceea ce oferă e uriaşă!
Mai mult ca atât, Citroen promite şi o versiune viitoare cu 200 km autonomie, către anul 2025, care va costa 19.990 euro! Iar cu această versiune va ţinti drept în inima lui Dacia Spring. Şi toate astea cei de la Citroen le-au făcut posibile fără a pune producţia lui e-C3 prin China sau în altă ţară unde forţa de muncă ar fi mai ieftină. Noul model electric va fi fabricat în Slovacia, la fabrica celor de la Stellantis din Trnava.
Deci Citroen chiar a reuşit să creeze un model excepţional de atractiv cu acest nou e-C3, care schimbă cu adevărat perspectiva în rândul maşinilor electrice accesibile. Dacia, e nevoie de o mişcare de răspuns, altfel Spring pleacă în istorie!