MAN a lansat în producţie camionul său electric de distanţe lungi, eTGX, care debutează cu parametri curioşi
20 Noiembrie 2023, 18:24 Redacţia PiataAuto.md
Mai mulţi producători renumiţi de camioane au lansat modele electrice în segmentul camioanelor cu cap tractor şi semiremorcă, destinate distanţelor lungi, însă MAN lipsea din rândul celor ce puneau accent pe aceste modele. Acum, însă, producătorul german îşi ia revanşa şi dă start producţiei şi vânzărilor noului MAN eTGX, camionul său conceput pentru curse lungi.
Noul camion electric debutează anunţând o autonomie zilnică de 800 km, care va creşte ulterior la 1.000 km. Însă nu e vorba de autonomia oferită de bateriile sale, ea fiind de circa 430-440 km din câte putem deduce. Noţiunea de autonomie zilnică la MAN înseamnă autonomia primei baterii complete, plus o încărcare rapidă în timpul pauzei de masă, plus autonomia bateriei după încărcare, iar astfel ai putea atinge 800 km.
Efectiv, însă, bateria noului camion electric are 480 kWh capacitate netă, pe bază de NMC, deci una litiu-ion cu nichel mangan şi cobalt. În configuraţia sa maximă, există 6 blocuri de baterii, două dintre care sunt poziţionate sub cabină, şi alte parte în locul rezervoarelor clasice de carburant, cât două de fiecare parte.
Fiecare bloc cântăreşte 800 kg, deci 6 blocuri totalizează tocmai 4,8 tone de baterii! E o greutate foarte mare, pentru doar 480 kWh de capacitate, ceea ce înseamnă o densitate energetică de doar 100 Wh/kg. În zilele noastre până şi camioanele aplică deja baterii mai performante, de 150-180 Wh/kg, nemaivorbind de maşini, care au peste 200-240 Wh/kg. Deci, inginerii MAN au fost cam zgârciţi cu tehnologia bateriilor şi au evitat să aplice ultimele elaborări tehnologice, preferând ceva mai ieftin şi mai greu.
Totuşi, pe de altă parte puterea de încărcare, acceptată de baterii, e neaşteptat de mare, iar asta poate explica de ce s-a optat pentru densitate energetică mai mică. Bateria poate fi încărcată prin port CCS standard cu 375 kW putere, ceea ce e deja foarte bine, dar pe lângă asta, există şi noul port MCS — aşa-numitul megawatt charging standard — care va permite încărcarea la o putere de 750 kW! Iar ulterior, după startul producţiei de serie, acelaşi camion electric MAN va accepta o putere de încărcare de peste 1 MW! Deci aici, la puterea de încărcare, noul camion electric MAN va excela cu adevărat, iar asta ar trebui să facă încărcările extraordinar de rapide. Chiar dacă am considera o încărcare de la 10-95% a celor 480 kWh, ar însemna 408 kWh de pus în baterie, ceea ce la o viteză de 750 kW, ar însemna cam 35-40 minute, iar la o putere de peste 1 MW ar însemna vreo 20-25 minute!
E curios şi faptul că noul model poate avea trei versiuni de motoare — de 333 CP, 449 CP şi 544 CP, ultimul având şi 1.250 Nm cuplu. În fiecare caz, puterea de recuperare a energiei este egală cu puterea motorului, deci la 544 CP, sau 400 kW, motorul va putea recupera 400 kW de energie cinetică, pe care o va pune cu o asemenea putere imense în baterii. Astea fiind spuse, tot mai mult pare că alegerea unei baterii cu densitate energetică mai mică a fost o alegere conştientă pentru a avea toate aceste posibilităţi, nu neapărat pentru a economisi.
Totuşi, fiind încă abia la început, MAN va produce camioanele electrice alături de linia normală asamblare, cu multă muncă manuală. Doar 200 de camioane electrice vor fi fabricate şi livrate în 2024, în timp ce fabrica de Munchen va fi pregătită pentru a integra producţia de camioane electrice pe linia principală de asamblare, aşa cum se întâmplă deja şi la alţi producători, precum Volvo. Abia din 2025 camioanele electrice MAN vor fi livrate în număr mare şi vor putea fi produse la fel de repede.