Producătorul chinez BYD are prima navă Ro-Ro proprie, care poate transporta 7.000 maşini electrice la bord

13 Decembrie 2023, 14:54
Redacţia PiataAuto.md
Pe parcursul ultimului an, producătorii chinezi sunt într-o constantă necesitate de nave noi transportatoare de maşini, care să le ajute să facă faţă cererii imense în exportul automobilelor lor. Anterior aceştia contractau alte companii de transport maritim, însă cu o creştere atât de mare a exporturilor e nevoie de mult mai multe nave, iar mai mulţi producători chinezi au început a plasa comenzi de nave noi proprii la şantierele navale încă acum un an. Dar, pentru că o navă nu se construieşte la fel de repede ca o maşină, unele companii au început a cumpăra şi nave la mâna a doua, precum cea din ştirea de săptămâna trecută, operată de Changjiu. Astăzi, însă, vorbim despre prima navă proprie proaspăt construită pentru un producător chinez, BYD, care a fost special adaptată necesităţilor acestuia şi va putea transporta 7.000 maşini electrice la bord.
Specializarea în maşini electrice vine din faptul că BYD, deşi pe interior mai produce şi maşini plug-in hibride, livrează la export practic doar maşini electrice în zilele noastre, indiferent de regiunile în care pleacă automobilele sale. Astfel, noua navă, numită oficial BYD Explorer 1, cu numele de cod H551, va fi şi prima navă Ro-Ro din lume specializată în transportarea de maşini electrice la bordul său.
Navele Ro-Ro sunt cele pe care maşinile pot urca şi coborî pe propriile roţi, având rampe speciale şi astfel neavând nevoie de macarale specializate. Sunt preferate pentru transportarea maşinilor pentru că procesele de încărcare şi descărcare pot avea loc mai repede şi mai ieftin.
Noua navă a BYD are 200 metri lungime şi 38 metri lăţime, fiind proiectată pentru o viteză de croazieră de 18,5 noduri, sau 34,3 km/h. Adaptarea sa pentru transportul de maşini electrice presupune şi sisteme de monitorizare şi avertizare timpurile a oricărui pericol de incendiu la bord, dar şi echipament special pentru contractarea rapidă a oricărui incendiu. Însă despre aceste echipări suplimentare vorbesc cei de la şantierul naval Guangzhou, unde a fost construită nava, mândrindu-se cu nivelul avansat de echipări. BYD nu menţionează nimic despre soluţii anti incendiu, pentru că ar însemna să admită un risc mai mare de incendii pentru maşinile electrice, risc care în ultimii ani nu e confirmat statistic. Ceea ce e confirmat, însă, e că odată izbucnit la bordul unei nave un asemenea incendiu e mai dificil de stins, iar aici acele dotări vor fi binevenite, deşi toţi speră că nu le vor folosi niciodată.
Nava are un sistem propriu de propulsie bazat pe motoare ce pot accepta gaz natural lichefiat LNG sau combustibil marin, promiţând că va opera preponderent pe LNG, pentru a evita emisiile cu sulfuri mai mari în cazul operării pe combustibil marin. De asemenea, nava are şi o baterie uriaşă la bord, pe care o foloseşte pentru a stoca electricitatea necesară propriului sistem electric. Această baterie e alimentată de un generator conectat la o elice, propulsată de apă în timp ce nava navighează. Deci pe de o parte nava e împinsă prin apă de forţa motoarelor LNG, iar pe de altă parte o elice preia o parte din această forţă pentru a fi învârtită şi a genera electricitate pentru necesităţile de la bord. După noi, e o ineficienţă dublă, întrucât se putea monta un generator direct pe axul unui motor, preluând direct puterea generată, nu prin elice care înaintează în apă. Asemenea generatoare de putere pe baza elicelor din apă, care preiau din forţa de înaintare a navelor, sunt folosite la conceptele navelor propulsate cu vele, iar acolo ele au sens, întrucât preiau din forţa vântului astfel.
Totuşi, pentru cei de la BYD, era important să aibă acest sistem de generator la bord, care se potriveşte unei nave ce transportă maşini electrice. Nava mai are o carenă vopsită cu vopsea specială ce reduce coeficientul de rezistenţă în apă şi o face mai hidrodinamică, iar la bord toate elementele consumatoare de electricitate sunt pe bază de LED sau utilaje eficiente energetic.
Nava n-a fost construită doar într-un an, cum am putea crede. De fapt, ea era comandată anterior de o companie ce operează nave sub pavilion liberian, iar cei de la BYD i-au convins să modifice specificaţiile navei la şantier după necesităţile lor şi să preia ei nava complet în operare, încheind un soi de contract de leasing operaţional de lungă durată cu acea companie care comandase iniţial nava. BYD avea nevoie de soluţii urgente, până sunt fabricate propriile nave, aşa că a acceptat şi o asemenea soluţii pentru a avea acum prima navă. Iar acum această primă navă, BYD Explorer, proaspăt construită, a trecut primele teste obligatorii pe apă, navigând o săptămână prin mare, pentru a-i fi testate şi validate toate sistemele.
Viitoarele nave Ro-Ro construite pentru BYD vor fi şi mai mari, având o capacitate de 7.700 de automobile şi sunt acum în proces de fabricare la mai multe şantiere navale din China. În total, BYD vrea să deţină 10 nave proprii, cu care să exporte între 1 milion şi 1,5 milioane de maşini electrice anual, luând în calcul şi perspective viitoare de creştere a exporturilor.
1
5,000
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!