Chinezii de la BYD vor concura cu Tesla şi la centralele de baterii mari, urmând să echipeze parţial cea mai mare centrală din lume de acest fel
19 Ianuarie 2024, 12:04 Redacţia PiataAuto.md
Tesla concurează intens cu BYD în vânzările de maşini electrice, cele două companii aflându-se foarte aproape de timpul în care poziţia de lider se poate schimba în favoarea lui BYD. De fapt, BYD a vândut mai multe maşini electrice în trimestrul 4 al anului 2023, însă la nivelul întregului an, tot Tesla a rămas lider. Acum, însă, BYD face un salt major şi în a-şi face simţită concurenţa într-un alt domeniu important pentru Tesla, unde americanii sunt lideri incontestabili şi unde producţia derulează la capacitate maximă — cel al centralelor de baterii mari, de stabilizare a reţelelor electrice şi de stocare a energiei regenerabile.
Tesla are renumitele baterii Megapack pentru această funcţie, care vin într-un soi de containere uriaşe. Ele au devenit o soluţie foarte frecvent folosită peste tot în lume, după ce şi-au demonstrat eficienţa în primele proiecte din Australia, iar acum, câţiva ani mai târziu, ţările lumii sunt într-o adevărată goană în a-şi construi asemenea centrale de stocare, pentru a-şi putea dezvolta producţia de energie regenerabilă. Tesla vinde, prin urmare, la maxim aceste baterii, iar între timp au mai apărut şi alte produse similare printre care Rimac, Mitsubishi, dar şi BYD.
BYD, însă, era un jucător relativ modest până de curând în acest segment. Existaseră câteva proiecte demarate, însă toate de capacităţi relativ mici şi abia în mai 2023 BYD a croit un produs mai asemănător cu containerele de baterii Megapack. Acel container BYD promitea 5,36 MWh capacitate de stocare per unitate, ceea ce depăşeşte cei 3,9 MWh de capacitate ai lui Tesla Megapack 2.
Ei bine, în luna noiembrie 2023, anunţam că Chile a decis construcţia celei mai mari centrale de stocare cu baterii din lume, cu o capacitate totală de stocare de 4,1 GWh! Spuneam atunci că Chile e într-o dezvoltare galopantă a parcurilor sale solare, în special în deşertul abundent de soare Atacama, dar ţara a ajuns rapid la limita reţelelor sale şi acum e într-o dezvoltare acerbă a centralelor de baterii, devenind cea mai dinamică piaţă în acest sens din America de Sud.
Mai spuneam atunci că, la 4,1 GWh capacitate, cei din Chil vor trebui cel mai probabil să cumpere baterii e la mai mulţi furnizori, or, toată producţia de Megapack pe un trimestru întreg a fost de 4,0 GWh în trimestrul 3 al anului trecut, deci ar fi nevoie de 1/4 din producţia anuală Tesla doar pentru această centrală. Şi iată că primul furnizor pentru Chile este deja cunoscut. E vorba de chinezii de la BYD.
Aceştia for furniza baterii în sumă de 1,1 GWh capacitate pentru noua centrală de 4,1 GWh, deci or acoperi peste 25% din necesarul noii centrale. Acordul a fost deja confirmat şi de partea din Chile, şi va conţine, cel mai probabil, cele mai noi containere de baterii BYD, or, şi pentru chienzi acesta e cel mai mare proiect în care vor livra asemenea baterii de reţea, prin urmare cu siguranţă că aceştia vor dori să-l facă unul emblematic. Practic, cu această livrare, BYD îşi face intrarea în lumea jucătorilor mari şi foarte mari de baterii de reţea şi începe a concura deja de la egal la egal cu Tesla şi alţi concurenţi pe această filieră.
Noua centrală de baterii va fi amplasată chiar în deşertul Atacama, iar alături de ea va fi construit şi un parc fotovoltaic uriaş, de 1 GW putere instalată. Tot proiectul parcului şi al centralei ar trebui să fie operaţional la capacitate maximă în cel mult 36 de luni.