NASA şi Lockheed Martin au dezvăluit noul avion supersonic silenţios X-59, fără parbriz, care ar trebui să renască zborurile comerciale supersonice

13 Ianuarie 2024, 08:38
Redacţia PiataAuto.md
Agenţia NASA şi compania Lockheed Martin au dezvăluit aseară, sau azi noapte conform fusului nostru orar, noul avion silenţios X-59, cel care e menit să marcheze un salt tehnologic imens în avioanele supersonice şi totodată să facă posibilă şi eventuala revenire a avioanelor supersonice civile.
Avionul a fost dezvăluit sub forma unui exemplar experimental, care va fi folosit pentru teste continue şi perfecţionări, până se va ajunge la rezultatele ţintite de creatorii săi. Iar unul din cele mai importante rezultate scontate e silenţiozitatea, or, avioanele supersonice civile au tendinţa de a fi zgomotoase pentru cei de pe pământ prin unda pe care o creează. Cele militare zboară de obicei la altitudini mai mari şi cumva doar în misiuni speciale, însă avioanele supersonice civile, de fapt, au fost interzise de la zborurile deasupra continentelor de circa 50 de ani încoace, tocmai din acest motiv. Tocmai de asta Concorde făcea doar zboruri transatlantice peste ocean şi ateriza la New York, Miami sau Washington.
Foto: Avionul Concorde de cândva

Noul avion supersonic X-59 are o viteză de croazieră estimată a fi de 1,4 ori mai mare decât viteza sunetului, sau circa 1.490 km/h. E o viteză mai mică, deci, decât cea pe care o dezvolta Concorde cândva, de circa 2.170 km/h. Însă e o viteză care, împreună cu formele avionului, ar trebui să-i permită şi o silenţiozitate sporită, dar şi o eficienţă mult mai mare în consum, care să facă zborurile supersonice din nou fezabile.
Pentru că asta e scopul final al celor de la NASA şi Lockheed Martin — să convingă autorităţile că zgomotul poate fi suficient de mic încât să fie anulată restricţia de 50 de ani şi să renască într-un final zborurile supersonice comerciale, oprite odată cu scoaterea lui Concorde din operare!
Odată cu dezvăluirea de acum, creatorii avionului trec la etapa de pregătire pentru primul zbor de test, care va avea loc pe parcursul acestui an. Primul zbor va fi unul scurt, de testare a sistemelor de bază, şi va fi urmat de zboruri supersonice propriu-zise.
Apropo, unul din cele mai neobişnuite lucruri la noul avion e că acesta nu are un parbriz, tocmai din considerente aerodinamice. Partea din faţă a fuzelajului a extrem de alungită, pentru a sparge undele de şoc, iar din această cauză carlinga piloţilor e situată aproape la jumătatea lungimii aeronavei, fiind uşor adâncită în corpul aeronavei şi neavând astfel un parbriz prin care să existe un vizor natural către ceea ce se întâmplă în faţă. În schimb, piloţii se vor baza pe un sistem de camere video şi ecrane de înaltă rezoluţie de la interior, care vor transmite în timp real imaginile de după bord.
Avionul are 30,4 metri lungime şi 9 metri lăţime, iar singurul motor e poziţionat central, deasupra, tot pentru evitarea formării undelor de şoc. Şi NASA ţine să menţioneze că ceea ce vedem aici nu e un prototip, ci un avion unic experimental funcţional, care vine să demonstreze în viaţa reală teoria şi eventual să genereze mici perfecţionări, înainte ca visul revenirii aeronavelor supersonice civilă să ajungă realitate.
1
36,226
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!