O echipă de ingineri din Olanda a conceput Elysian E9X, cel mai mare avion electric de pasageri din lume
21 Ianuarie 2024, 20:11 Redacţia PiataAuto.md
Despre avioane electrice auzim tot mai des în ultimii ani, dar deocamdată toate avioanele sunt fie experimentale, într-o etapă de studiu, fie foarte mici dacă au obţinut statutul de formă finală de producţie. Singurul avion mai mare, pentru rute regionale, care se pregăteşte de producţia de serie, e Heart ES-30, proiectat în Suedia, care are 30 de pasageri la bord şi face uz de o turbină de rezervă pentru autonomia reglementată suplimentar. Acum, însă, o echipă de ingineri din Olanda, a anunţat că a conceput cel mai mare avion electric din lume — Elysian E9X, care va putea transporta 90 de pasageri la bord.
Parametrii tehnici, anunţaţi pentru noul avion, sunt impresionanţi dar totodată — întrucât am studiat atât de profund construcţia avionului Heart ES-30, comparându-i parametrii de greutate a bateriilor şi autonomie şi cu avioane cu propulsie tradiţională de la Saab, şi pentru că am făcut anterior şi calcule de cât de dense energetic ar trebui să fie bateriile unui avion electric, ca acesta să fie viabil, în momentul când CATL anunţase baterii de 500 Wh/kg pentru avioane — unii parametri ai noului avion mai nasc semne de întrebare şi nu puteam să nu intrăm ceva mai profund în cifre, pentru a vedea cât sunt de viabile.
În primul rând, autonomia anunţată drept reper pentru Elysian E9X e de 800 km, o cifră care ar putea servi multor rute regionale. Totuşi, nu ştim exact dacă aici se include doar autonomia efectivă dintre două oraşe de zbor, sau e inclusă şi autonomia de rezervă, care include cele 5% de variaţie obligatorie, autonomia pentru repetarea încercărilor de autorizare şi de redirecţionare la alt aeroport. În mod normal, dacă nu există alte detalii anunţate, tot ce e adiţional ar trebui inclus extra, faţă de cei 800 km, iar Elysian E9X pare să sugereze că autonomia tehnică a avionului va fi de 1.000 km.
Inginerii olandezi mai anunţă că autonomia lor ar fi valabilă cu baterii de o densitate energetică de dar 360 Wh/kg. Sunt baterii performante, fără îndoială, dar nu sunt neapărat excepţionale în viziunea de termen lung, pentru aviaţie. Heart ES-30, un avion cu 200 km autonomie pur electrică, are 5 tone de baterii la 330 Wh/kg, pentru a putea asigura acea autonomie, consumând cam 750 kWh/100 km, la dimensiunea lui mai mică. Chiar dacă n-am raporta un consum de 3 ori mai mare, ca numărul de pasageri, ci doar de 2 ori mai mare, am ajunge la 1,5 MWh/100 km, iar la 800-1.000 km de autonomie asigurată, ar însemna 12-15 MWh de capacitate a bateriilor. Şi dacă Elysian a anunţat o densitate energetică de 360 Wh/kg, asta ar însemna între 33,3 şi 41,6 tone de baterii necesare la bord. Avioanele de 90 de pasageri, precum MD-90 de cândva, aveau masa totală de decolare la 74 tone, în care se include şi construcţia avionului, şi sarcina utilă cu cei 90 de pasageri şi bagaje, şi combustibilul. Deci, să avem 33-41 tone de greutate alocată doar bateriilor pare lipsit de fezabilitate deocamdată.
Totuşi, inginerii autori ai acestui avion îşi lasă spaţiu de manevră în a schimba componentele inginereşti, anunţând că, deşi au conceput şi dezvăluit acest avion acum, acesta va deveni operabil pe zboruri comerciale abia peste nouă ani, în 2033. De asemenea, una din foile de studiu, care ar sta la baza conceptului, admite că şi acest avion ar putea folosi un turbogenerator de rezervă, pentru autonomia suplimentară, la fel la şi Heart ES-30, integrat exact în acelaşi loc.
CEO-ul companiei, Rob Wolleswinkel, a mai dat nişte sugestii despre viitoare construcţie, anunţând că bateriile vor fi integrate în aripi, fapt care ar distribui un pic mai bine stresul zecilor de tone de greutate, care în caz contrar ar trebui susţinute doar de fuzelaj. Având şi câte 4 electromotoare cu elice pe fiecare aripă, acestea vor avea de susţinut o sarcină structurală foarte mare, deci.
Prin urmare, noul avion pare un pas ambiţios în direcţia autonomiilor mai mari pentru avioanele electrice, dar noi considerăm că autonomia anunţată e posibilă doar cu baterii cu densitate energetică mai mare decât cea afişată acum, iar în timp de 9 ani cu siguranţă vor exista baterii care să permită o densitate mai mare. La cifrele de acum, lucrurile nu par încă să se lege într-un produs ingineresc care să înglobeze toţi parametrii. Însă e de admirat că avem deja o echipă de ingineri, mulţi dintre care au lucrat cândva la producătorul Fokker, care au început a vorbi despre avioane electrice de 90 de pasageri şi cu autonomii mult mai mari.