China formează un consorţiu al bateriilor cu stare solidă, pentru a impulsiona industria să aibă tot lanţul de producţie

17 Februarie 2024, 18:13
Redacţia PiataAuto.md
Bateriile cu stare solidă au făcut progrese tehnologice imense în anul 2023, iar mai multe echipe de ingineri şi companii au anunţat că au deja baterii care sunt gata de producţia de serie, cu rezultate admirabile în teste. Acum, însă, China vrea să ia întâietatea în acest domeniu şi statul chinez a format un consorţiu al bateriilor solide, unde a inclus cei mai experimentaţi producători în aceste tehnologii, plus alţii mai noi, dar promiţători, iar pe lângă ei şi companii de stat, pentru a avea tot lanţul de producţie asigurat pentru aceste baterii.
Cea mai palpabilă şi importantă veste din domeniul trecut a venit de la suedezii de la Northvolt, care au anunţat nu doar că au o baterie solidă, ci şi una care nu foloseşte litiu, nichel sau cobalt în componenţa sa, renunţând la materiale rare şi totodată având o densitate energetică foarte bună de 160 Wh/kg.
Imediat după acel anunţ, chinezii de la BYD au anunţat şi ei că deja demarează construcţia unei viitoare fabrici pentru baterii solide, deşi tehnologia acestor baterii, deţinută de ei, încă nu e definitivată.
Puţin mai devreme, o echipă de ingineri germani au anunţat o baterie cu stare solidă cu parametri impresionanţi şi au anunţat că au găsit deja investiţii în Elveţia, iar o fabrică de baterii e deja în proces de construcţie în aceeaşi ţară.
Între timp start-ul israelian StoreDot a anuţa rezultatele a 2 ani de teste cu bateriile sale cu stare solidă, care au arătat 0% degradare după 1.000 cicluri de încărcare. În viaţa reală, 1.000 cicluri pot însemna de la 300.000 la 600.000 km, în dependenţă de mărimea bateriei şi autonomia unei maşini. StoreDot a anunţat deja că primul model care va primi asemenea baterii va fi un Polestar.
La scurt timp şi compania QuantumScape a grupului VW a anunţat rezultatele unor teste similare, cu 1.000 cicluri şi doar 5% degradare observată.
La final de an, China a ţinut cu tot dinadinsul să fie şi prima ţară din lume unde se lansează în producţia de serie o maşină cu baterii de stare solidă. Acele maşini aveau baterii mult mai modeste, se pare, întrucât nu s-a prea pus accent pe parametrii lor, ci doar pe faptul că sunt cu stare solidă şi sunt primele în producţia de serie.
Şi tot pe atunci, apropo, şeful Nio a parcurs 1.044 km cu o un singur plin al bateriilor parţial cu stare solidă de pe un ET7 experimental. Practic, acea maşină are o parte din celule cu stare solidă, ele fiind utilizate mai des, iar cealaltă parte, descărcată mai rar, e litiu-ion. Dar e şi asta o implementare în producţie a acestor baterii cu stare solidă, chiar fie şi parţial, ceea ce denotă ardoarea Chinei de a fi prima în acest domeniu promiţător.
Ideea bateriilor solidă e de a înlocui electrolitul gel, folosit de obicei, cu unul solid, fie din ceramică, fie din alte componente similare. În acel electrolit la o baterie obişnuită au loc în timp depuneri sub formă de dendrite, care şi determină degradarea şi scăderea capacităţii. La o baterie cu stare solidă nu există asemenea depuneri şi durata de viaţă e mult mai lungă, fără degradare, iar puterile de încărcare pot fi şi mai mari. Totodată, fiind vorba de un electrolit solid, acesta nu-şi schimbă parametrii la temperaturi foarte joase, aşa că bateriile sunt mai imune la geruri. Deci, benefici imense, fap care explică de ce toţi vor să fie primii.
Foto: Aşa arată electrolitul solid al bateriei QuantumScape

Noul consorţiu creat în China include producători precum CATL, BYD, CALB, Svolt Evergy, Gotion Hi-Tech, EVE Energy, precum şi Nio. Deci, majoritatea din producătorii mari şi experimentaţi au fost acum conglomeraţi împreună la iniţiativa statului, pentru a fi îndemnaţi să lucreze rapid împreună încât să atingă etapa producţiei de serie pentru aceste baterii. Mai mult ca atât, aceeaşi producători vor spune exact de ce materiale au nevoie pentru producţia lor şi în ce proporţii, iar statul va avea grijă să includă alţi producători în program pentru fiecare din aceste materiale — spre exemplu litiu, fier, sodiu, aluminiu — orice. Scopul final e crearea capacităţilor de producţie suplimentare pe întreg lanţul de furnizori, de la mine care extrag materialele necesare, până la transportare, prelucrare, şi producţie finală a bateriilor propriu-zise.
Întregul consorţiu e două ministere, cel al industriei şi IT-ului, precum şi cel al ştiinţei şi tehnologiei, cu supervizarea unor comisii de stat de supervizare a resurselor şi a politicilor de stat. Au fost incluse şi câteva universităţi cu elaborări şi testări clare în acest domeniu până acum.
Deci, e unul din acei paşi centralizaţi la nivel de stat, care nu a lăsat simpla concurenţă să nască produsele dorite, ci a conglomerat toate companiile-cheie şi toţi actorii-cheie dintr-un domeniu nou şi i-a pus să-şi lase un pic concurenţa la o parte şi să muncească împreună mai rapid pentru atingerea unui scop măreţ la nivel de sistem complet. Nu e prima dată când China pune în aplicare asemenea mecanisme, iar în trecut ele au dat rezultate notabile, inclusiv în dominaţia actuală a Chinei din domeniul producţiei de baterii obişnuite sau panouri fotovoltaice. Iar de această dată totul s-a întâmplat şi mai rapid, mai clar organizat şi cu mai multă forţă de accelerare înainte. Aşa că nu ne vom mira dacă într-un an chinezii vor avea deja producţia bine pusă la punct pentru aceste baterii cu stare solidă, înaintea multor alte ţări şi companii occidentale.
2
7,908
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!