Aeroportul din Stuttgart va folosi un camion electric Mercedes cu cisternă pentru a alimenta avioanele
5 Martie 2024, 18:42 Redacţia PiataAuto.md
Mercedes anunţă că a livrat primul său camion electric adaptat special pentru a tracta o remorcă de combustibil de aviaţie şi a servi drept camion pentru alimentara avioanelor. Acest prim camion electric cu cisternă va opera pe aeroportul din Stuttgart, Germania, şi va ajuta aeroportul să-şi reducă amprenta de emisii CO2 pe care o au activităţile sale operaţionale la sol. Totul sună un pic deocheat cel puţin, bineînţeles.
Evident, orice tranziţie a unui vehicul de la sol de la propulsia cu combustie la cea electrică va ajuta la minimizarea emisiilor, iar în locurile cu arie restrânsă de operare, precum aeroporturile, minele sau alte teritorii limitate, folosirea propulsiei electrice e şi mai logică, mai ales dacă şi energia e în mare parte regenerabilă. În acest caz, însă, combinaţia unui camion electric, care transportă 40.000 de combustibil fosil pentru avioane, dă o senzaţie de disonanţă.
Da, anume 40.000 litri e capacitatea cisternei adaptate special şi, întrucât camionul nu circulă pe drumurile publice, poate avea şi o masă mai mare decât cea de 44 tone reglementată pentru unele camioane electrice standard. De fapt, masa totală în acest caz trece de 50 de tone.
Camionul, bazat pe un Mercedes eEconic, a fost adaptat la aşa-numitul regim de podea joasă, pentru ca înălţimea totală să nu depăşească 2,80 metri şi să poată opera în siguranţă pe aeroporturi, trecând sub aripile avioanelor medii şi mari. În schimb, lungimea camionului şi a remorcii e de 18,50 metri.
Camionul are senzori adiţionali, inclusiv în zona bateriilor, ca să evite eventualele mici coliziuni cu alte vehicule de pe aeroport. Capacitata bateriilor în acest caz nu e anunţată, însă Mercedes spune că o oră de încărcare, la regimul de muncă al camionului, îi asigură ulterior o funcţionare continuă pe parcursul întregii ture. Puterea maximă de încărcare a bateriei e de 160 kW, deci putem prezuma că bateria ar avea minim 200-220 kWh.
Acest camion electric e propulsat de două electromotoare, cu o putere totală de 330 kW, deci 449 CP. E interesant că şi cisterna are pompa principală operată tot electric, cu energia luată din bateriile principale ale camionului. Aceasta poate pompa 1.500 litri pe minut în rezervoarele avioanelor, ceea ce înseamnă că un avion charter obişnuit şi-ar face plinul în maxim 20 de minute. În practică, însă, de obicei rezervoarele nu sunt niciodată goale şi nici nu sunt umplute la maxim din considerente de greutate.
Aeroportul din Stuttgart declară cu mare mândrie că acest camion electric e un pas spre respectarea angajamentului asumat de a avea până în 2030 toate vehiculele de deservire operaţională de la sol conformate la statutul de neutralitate CO2. Disonanţa despre care vorbeam mai sus, însă, se referă şi la cifrele reale de impact în reducerea CO2. În timp ce acest camion electric evită poate arderea a 100 litri de diesel pe zi maxim, cu emisii de circa 268 kg de CO2 aferente arderii acestei cantităţi de combustibil, în aceeaşi zi el ar putea alimenta minim 5-6 avioane, de exemplu. Iar 40.000 de litri de combustibil de aviaţie, ars de un motor cu reacţie de avion, înseamnă 100,8 tone de CO2, ia dacă înmulţim cu 4-5 alimentări, vom avea 400-500 tone de CO2 emis în fiecare zi prin arderea combustibilul transportat în fiecare zi de acest camion electric. Cu cele 400-500 tone de CO2/zi nu se acţionează acum, în schimb acest camion electric care va merge pe distanţe mici de ici-colo pe aeroport va ajuta la evitarea emisiilor de 0,2 tone/zi.