Au fost publicate rezultatele experimentului de 6 luni cu nava cu vele metalice, menite să ajute motorul diesel în doi timpi să fie mai eficient

18 Martie 2024, 15:02
Redacţia PiataAuto.md
În luna august 2023, scriam despre demararea unui experiment de viaţă reală, prin care nava Pixys Ocean a fost echipată cu vele metalice, menite să ajute motorul diesel în doi timpi cu care e echipată să fie mai eficient în consum folosind energia de propulsie a vântului. Spuneam atunci că nava va opera pe curse reale oceanice, şi întrucât ea avea deja 6 ani în operare şi se ştia consumul său anterior pe rute similare, cifrele înregistrate în noul experiment datorită velelor urmau să fie cât se poate de elocvente în determinarea efectul real al acestor vele metalice. Ei bine, acum cei de la Cargill, care operează această navă, au anunţat şi rezultatele experimentului de 6 luni.
Tehnologia acestor vele metalice poartă numele de Wind Wings şi le aparţine celor de la BAR Technologies. Ele au fost produse în colaborare cu Mitsubishi şi două asemenea catarge metalice mari, de 37,5 metri înălţime, cu rol de vele, au fost instalate pe Pixys Ocean. Aceste vele nu folosesc captarea directă prin rezistenţă a forţei vântului, ci efectele aerodinamice similare aripilor de avion, în care lungimea diferită a unei părţi de aripi faţă de cealaltă parte creează diferenţe de presiune şi astfel forţă de elevare la avion şi de propulsie aici, întrucât aripile sunt poziţionate vertical.
Nava de 229 metri lungime e echipată cu un motor diesel MAN în doi timpi, care livrează până la 19.415 CP. Teoretic, în anumite condiţii de croazieră nava ar putea fi propulsată doar de forţa vântului, dar, întrucât motorul diesel naval în 2 timpi nu poate fi oprit şi repornit atât de uşor, s-a decis ca acesta să funcţioneze la regim mai redus de turaţii, consumând astfel mai puţin, iar restul forţei să fie preluată de vânt. Atunci, la începutul experimentului, se estima că astfel fiecare velă poate contribui la reducerea consumului cu 1,5 tone de combustibil pe zi, deci 3 tone în total pe zi!
Ei bine, timp de 6 luni, nava Pixys Ocean a călătorit în oceanele Indian, Pacific şi Atlantic, iar media economiilor făcute a fost exact cea prognozată, de 3 tone de carburant pe zi! Mai mult ca atât, întrucât velele sunt dirijate complet electronic, pe baza informaţiei în timp real de la senzori, cu viteza şi direcţia vântului, direcţia dorită de navigare şi alţi parametri esenţiali, în unele zile economiile de carburant au fost şi mai mari. Cei de la Cargill spun că recordul de economie atins de Cargill în aceste 6 luni a fost de 11 tone de carburant economisite într-o singură zi!
Cei de la Cargill spun că cele 3 tone de carburant economisit pe zi reprezintă 14% din consumul navei, de unde putem deduce că Pixys Ocean consumă încărcată circa 21,4 tone de carburant pe zi. Iar asta înseamnă că atunci când nava a economisit 11 tone pe zi, velele au ajutat-o să fie cu peste 50% mai eficientă! Desigur, acea cifră e una izolată şi merită luată în considerare media de 14%, dar tot cei de la Cargill spun că pe viitor navele vor fi echipate cu cel puţin 3 catarge similare, ceea ce înseamnă că şi contribuţia forţei vântului în propulsie ca creşte cu 50%, iar astfel economiile vor fi şi mai mari.
Iar evitarea arderii a 3 tone de carburant pe zi înseamnă evitarea emiterii a 11,2 tone de CO2 în atmosferă în fiecare zi. Luând în considerare că o maşină cu combustie emite în mediu circa 110-112 g/km, putem concluziona că volumul de 11,2 tone de CO2 pe zi echivalează fie cu emisiile unei maşini care parcurge 1.000.000 km, fie cu emisiile a 10.000 de maşini care parcurg câte 100 km în acea zi. În 6 luni, aceste simple vele instalate pe o singură navă au ajutat la evitarea emiterii în atmosferă a circa 1.325 de tone de CO2, luându-se în calcul doar zilele în care nava a navigat şi excluzându-se zilele de staţionări în porturi.
Cei de la Cargill mai spun că în condiţii de ocean întins, când nava poate atinge o viteză constantă de croaziere, situaţia cu economiile de până la 11 tone de carburant pe zi se pot repeta la valori apropiate, ceea ce dă şi mai mari perspective pentru viitoarele nave echipate cu 3 vele.
Un fapt e cert — experimentul cu vele metalice în viaţa reală, cu circa 118 zile de navigare, a fost un mare succes, iar acum recomandările inginerilor e să treacă la producţia în masă şi instalarea pe scară largă a unor asemenea vele pe cât mai multe nave din lume, în special navele care au deja mult ani în exploatare şi consumă mai mult. La economia majoră pe care o aduce, BAR Technologies şi Cargill spun că soluţia acestor vele e una din cele mai ieftine şi eficiente în rezultat pentru a reduce costurile de carburant şi emisiile de CO2.
Foto: Nava Pixys Ocean, cu velele pliate în timp ce staţionează în portul Gdansk din Polonia
4
36,205
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!