Din cauza cererii slabe, noul Fiat 500e renunţă la a mai fi doar electric şi va avea şi o nouă versiune cu combustie

21 Martie 2024, 12:48
Redacţia PiataAuto.md
Lucruri neclare se întâmplă la Fiat în ultimele săptămâni, de unde vin ştiri tot mai confuze despre planurile fabricilor Fiat din Italia, care produc la capacitate mult mai redusă decât ar putea să o facă. Săptămânile trecute informam că cei de la Fiat negociază cu producători chinezi opţiunea de a plasa în producţie europeană modelele acestora pentru a-i ajuta să evite aşteptatele măriri de taxe şi totodată pentru a-şi asigura capacităţi la fabricile Fiat din Italia. Acum, însă, Fiat pare să planifice transformarea modelului 500e, dezvoltat ca unul pur electric de la zero, într-unul care să aibă şi o versiune pe combustie şi care să poată acoperi capacităţile libere de la fabrica sa din Mirafiori.
Şi acest pas vine chiar dacă Fiat 500e are vânzări relativ bune în Europa, ocupând 14,7% din cota de piaţă a maşinilor electrice compacte de oraş, conform cifrelor cumulate pentru anul 2023. Toate aceste vânzări, însă, au fost insuficiente pentru a acoperi potenţialul fabricii din Mirafiori, unde au fost fabricate doar 77.260 automobile în anul 2023, la nici jumătate din capacitatea sa.
Cifra de 77 mii de maşini fabricate la Mirafiori cuprinde aproape 65 mii de exemplare Fiat 500e, restul revenind câtorva modele Maserati care mai sunt fabricate la aceeaşi uzină. Aşadar, cu 65 mii exemplare vândute, s-ar părea că Fiat 500e are un anumit succes pe piaţă, însă acest succes e departe de vânzările unor modele precum Tesla Model Y pe continentul european, care a marcat 250.000 exemplare. E un raport oarecum firesc între cele două modele, însă se pare că Fiat a avut aestimări mai mari, întrucât odată cu crearea noului 500e complet electric, a mutat producţia din Polonia în Italia, investind aproape 750 milioane euro în reutilarea fabricii din Mirafiori, iar fabrica Tychy din Polonia a trecut prin modernizări pentru a produce noul 600e, un SUV electric.
Şi această nemulţumire faţă de vânzările lui 500e electric, împreună cu domolirea cererii pe unele pieţe unde au fost excluse subvenţiile, i-a făcut pe cei de la Fiat să le trimită o notă de informare şi solicitare de pregătire a componentelor pentru sporirea producţiei la fabrica din Mirafiori prin adăugarea unei versiuni cu combustie. Mutarea e un pic ciudată, întrucât la lansarea lui 500e se anunţa că acesta e un model dezvoltat pur electric, însă grupul Stellantis a mai operat deja modificări cu această platformă şi la Opel Corsa, unde a făcut mai mult timp în urmă un pas similar. Mai mult ca atât, Fiat a făcut un pas similar şi cu SUV-ul electric 600e, unde a adăugat de asemenea o versiune cu benzină, numită 600 Hybrid. De fapt, acolo e un motor pe benzină cu un sistem mild hybrid, dar pentru că electromotorul poate propulsa maşina şi de unul singur pe perioade scurte şi la viteze mici, italienii au ales să-l numească hibrid.
Foto: Fiat 600 Hybrid

Ei bine, probabil acelaşi motor de 1,2 litri şi 3 cilindri va ajunge acum şi pe Fiat 500e. Şi e posibil ca acesta să fie din nou numit drept Hybrid, pentru a suna mai frumos. Dar e cert că noua decizie reprezintă un pas mare înapoi în strategia anunţată iniţial, de a avea acest model doar cu propulsie electrică. Piaţa a reacţionat mai bine decât putea să o facă, de fapt, judecând că avem de-a face cu modele pe platforme ciopârţite, nu pur electrice aşa cum se anunţa iniţial. Aceşti producători tradiţionali, însă, continuă să calce pe aceeaşi greblă a dansului cu un pas înainte şi unul înapoi cu electrificarea.
Tot ei sunt cei care anunţă revoluţii la fiecare nou asemenea model şi ne conving că acesta va fi doar electric, ca după un an să ciopârţească un motor pe benzină sub capotă, ca să facă vânzări cum era odată. Sunt producători care în mod evident îşi doresc succesul Tesla, dar vor să opereze în continuare cu platforme care să împace şi varza şi capra şi cu fabrici precum cea din Mirafiori care produce 76 mii maşini anual, şi care avea până la 18 mii de angajaţi cândva, dar mult mai puţini acum, în urma concedierilor repetate anunţate, a câte 2.500 angajaţi şi mai mult. Se vrea succesul într-o epocă nouă, fără a schimba ingredientele din epoca veche.
Ei bine, cu aceste decizii Fiat vrea să sporească producţia până 150.000 de exemplare la Mirafiori, salvând astfel muncitorii de la atâtea pauze şi concedieri, de care aceştia au parte în prezent. Timpul va arăta, însă, cât de inspirată a fost această decizie Fiat.
1
1,441
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!