Fiat a ajuns la un acord cu chinezii şi va produce maşini electrice chinezeşti Leapmotor la fabrica sa din Polonia
26 Martie 2024, 12:18 Redacţia PiataAuto.md
Săptămânile trecute informam despre faptul că mai mulţi producători chinezi sunt în căutare urgentă de fabrici pe teritoriul UE, unde să-şi asambleze maşinile destinate acestei pieţe, în contextul aşteptatelor introduceri de taxe de import pentru maşinile chinezeşti în Europa, după ce comisia europeană a constat dovezi de subvenţionare a producătorilor din partea statului. Spuneam atunci că Fiat e unul din producătorii care a vrut să profite de această oportunitate şi spera să-i convingă pe chinezii de la Leapmotor să paseze în producţie modele chinezeşti la fabricile Fiat din Italia, care suferă în prezent de lucru la capacitate redusă, în contextul cererii mici pentru unele modele. Ei bine, se pare că Leapmotor a făcut calculele atent şi până la urmă şi-a asigurat un acord mai favorabil intereselor sale, făcându-i pe cei de la Fiat să accepte producţia modelelor electrice chinezeşti la fabrica din Tichy, Polonia, în timp ce fabricile din Italia vor rămâne să lucreze tot la turaţii mici.
Fiat spera să-i convingă pe chinezi fie să plaseze aceste maşini în producţie la fabrica sa Mirafiori, fie aceştia să reutileze complet fabrica din Sicilia, stagnată şi devalizată deja. Doar că cei din China au considerat că le e mult mai convenabil să producă maşini la fabrica Fiat din Polonia, acolo unde se fabrică deja Fiat 600e electric.
Foto: Fabrica abandonată Fiat din Sicilia
La fabrica din Polonia, Leapmotor va plasa la producţie modelul T03 un hatchback electric ultra-compact, care va concura direct cu Dacia Spring, oferind o autonomie de 280 km.
Partea curioasă e că fabrica din Polonia va face doar asamblare în regim de SKD, din subansamble fabricate în China, deşi ea dispune de facilităţi complete pentru a putea face producţie de ciclu integral.
Aparent Fiat nu primeşte mare beneficiu din toată afacerea, decât o plată pentru o ultimă etapă finală de producţie, care Leapmotor să poată lipi pe maşinile sale abţibildul made in EU şi să le poată vinde fără taxe. Dar povestea e şi mai întortocheată de atât. Fiat se laudă că a semnat un prim acord cu Leapmotor prin care obţine dreptul exclusiv ca doar fabricile sale să asambleze modele chinezeşti Leapmotor în afara Chinei, dacă cei din China vor mai dori extinderi de parteneriate, iar pentru asta cei de la Fiat au trebuit să cumpere acţiuni în Leapmotor, pentru care au plătit 1,5 miliarde de euro.
Cât de inspirată e toată această mişcare strategică — e greu de spus, dar la prima vedere pare una din multiplele decizii absurde din ultimul deceniu ale celor de la Stellantis. Or, prin noul acord fabricile sale din Italia rămân pustii de sarcini de muncă şi cu concedieri constante de angajaţi, iar fabrica din Polonia va face nişte procese simpliste de asamblare, fără mari beneficii financiare. Leapmotor primeşte garanţia scutirilor de taxe în UE, iar pentru toate afacerea tot Fiat e cel care a scos din buzunar 1,5 miliarde de euro.