O aeronavă electrică cu decolare verticală a efectuat prima călătorie interurbană autonomă din lume pentru aceste aparate de zbor

20 Martie 2024, 19:36
Redacţia PiataAuto.md
O aeronavă electrică, cu decolare verticală — un tip de aparate de zbor cunoscut drept eVTOL în lumea aviaţiei şi a tehnologiilor noi — a realizat prima călătorie interurbană autonomă din lume, zburând între oraşele Shenzhen şi Zhuhai din China, traversând şi delta unui râu pe traseul său. Zborul a durat 20 minute şi a marcat astfel un nou salt în dezvoltarea acestui tip de aeronave, percepute adeseori ca o formulă de mobilitate a viitorului, mai ales pentru oraşele mari.
Distanţa de zbor a fost de 50 de kilometri, dar călătoria care a durat 20 minute pe calea aerului ar fi durat 3 ore cu maşina, în condiţiile de trafic şi trasee dintre cele două oraşe. Deci, economia de timp realizată prin acest prim zbor autonom cu eVTOL a fost enormă.
Aparatul de zbor care a reuşit performanţa e un AutoFlight Properity, produs de compania AutoFlight, una din cele mai avansate din lume în tehnologia eVTOL, care se prezintă drept internaţională, are sediul principal în Germania şi investitori europeni, dar pune accent pe dezvoltare mai ales în China şi Orientul Mijlociu. Zborul a fost unul complet autonom — deci nu doar că nu a existat un pilot la bordul aeronavei, ci nici nu a existat cineva care să piloteze de la distanţă aeronava. Ea a primit doar parametrii rutei şi a executat zborul conform traseului prestabilit al acestei rute, evoluţia ei fiind doar urmărită.
Aici e important să spunem că ruta pe care a zburat Prosperity e una din cele 100 pe care autorităţile din regiune le dezvoltă pentru aceste tipuri de aparate de zbor, pentru a pune bazele unui sistem de transport cu asemenea aeronave electrice. Deci viitorul sistem de transport nu va însemna doar o mulţime de aeronave care încearcă să ajungă la destinaţie pe cea mai scurtă cale posibilă doar evitând în permanenţă obstacole, ci alegerea unei rute predefinite, cu parametri verificaţi minuţios anterior, astfel încât toate acţiunile active de evitări din timpul zborului să fie mai puţin necesare, ceea ce va sporit siguranţa unor asemenea zboruri.
În regiune deja există un operator de transport, Heli-Eastern, care a încheiat un acord de intenţie de a cumpăra 100 de asemenea aeronave electrice, care să funcţioneze ca un soi de taxiuri electrice aeriene.
Apropo, în luna februarie Dubai a încheiat un contract cu un alt producător de eVTOL-uri, Joby Aviation, pentru a crea primul serviciu regulat de taxi electrice zburătoare din lume, care trebuie să devină deja disponibil publicului larg anul viitor, în 2025. Aparatul celor de la Joby Aviation, însă, e unul condus de un pilot.
Revenind la aeronava chinezească, ea pune un mare accent pe faptul că e condusă autonom şi n-are nevoie de un pilot în cabină sau la distanţă. Ea poate transporta la bord până la 5 oameni, cu condiţia că aceştia nu vor cântări în total mai mult de 350 kg, cât constituie sarcina maximă utilă a aeronavei. Greutatea maximă de decolare a aeronavei e de 2.000 kg, ceea ce înseamnă că ea cântăreşte circa 1.650 kg, mai puţin decât multe maşini electrice actuale.
Auto Flight Prosperity are o viteză de croazieră de 200 km/h şi o autonomie maximă de 250 km/h. Acesta e menţinut în aer de 10 electromotoare cu elice, care-i asigură forţa necesară de elevare, şi alte 3 electromotoare pentru propulsie pe axă orizontală. Energia necesară propulsie a stocată într-o baterie de 160 kWh capacitate, care e încărcată la acelaşi tip de prize CCS ca şi maşinile electrice.
Apropo, aeronava AutoFlight Prosperity a fost desenată de fostul designer BMW, MINI şi Maserati, Frank Stephenson, cel care a creat, spre exemplu, şi prima generaţie de BMW X5.
0
4,535
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!