Pyka a livrat primul exemplar al celui mai mare avion electric cargo din lume, cu o autonomie de 320 km
2 Martie 2024, 17:48 Redacţia PiataAuto.md
Compania americană Pyka a livra primul exemplar al avionului său Pelican, care e şi cel mai mare avion electric cargo din lume, din cele ajunse deja la etapa de fabricare. Avionul nu are o carlingă clasică şi parbriz, pentru că e autonom, fără piloţi la bord, iar bateriile sale îi asigură o autonomie de 320 km. Dacă intrăm mai adânc în specificaţiile tehnice, însă, descoperim lucruri deopotrivă de surprinzătoare şi bizare.
În primul rând, când vorbim de cele mai mari avioane cargo din lume din toate tipurile de propulsie, scara lor e cu totul alta faţă de acest model electric. Într-un articol recent despre Airbus Beluga XL, menţionam că acel model Airbus poate transporta 47 tone de sarcină utilă, fără a lua în calcul posibil reducere a cantităţii de combustibil de la bord pentru decolare, şi alocarea acelei mase pentru o transport mai greu. Mai dădeam atunci exemplul avioanelor Lockheed C-5 Galaxy, cu 80 tone sarcină utilă, Antonon An-124 Ruslan, cu până la 150 tone în unele configuraţii şi, desigur, legendarul avion construit într-un singur exemplar şi distrus în februarie 2022 Antonov An-225 Mriya, care putea transporta până la 253 tone de sarcină utilă, însă în viaţa reală recordul absolut a fost setat de el cu un transformator de 189 tone transportat pe calea aerului.
Ei bine, avioanele electrice cargo sunt abia la începutul unei căi lungi de evoluţii în sarcină utilă. Pyka Pelican este deocamdată avionul electric cargo cel mai mare din lume, însă sarcina lui utilă e de doar... 181,4 kg. Şi acest fapt, însă, a fost atins datorită renunţării la condusul avionului de către piloţi, ori, doi piloţi în carlingă ar fi cântărit exact vreo 180 kg şi n-ar mai fi rămas greutate disponibilă pentru sarcina utilă reală.
E la fel de adevărat că avionul Pelican e foarte mic şi uşor, cântărind 454 kg masă proprie. Din această cifră, peste 50% îi revine bateriei, care cântăreşte 218 kg. Ea are 50 kWh capacitate şi e proiectată să poată fi înlocuită uşor pe aeroporturi cu alta deja încărcată, ca să se minimizeze timpul de aşteptare. Dacă avionul e conectat la priză, însă, timpul de încărcare e de 90 minute.
E curios că bateria de 50 kWh îi asigură avionului o autonomie de 320 km, ceea ce rezultă într-un consum foarte mic de energie. Pelican are 4 electromotoare de 100 kW putere totală, sau 136 CP, şi poate zbura la o altitudine maximă de 2.400 metri, cu o viteză de croazieră cuprinsă între 111 şi 148 km/h. Avionul primeşte ruta de destinaţie şi îşi dirijează zborul cu sistemul propiu de navigaţie, dublat de senzori suplimentari de analiză în timp real. Periodic avionul poate fi supravegheat de la distanţă de un operator.
Ei bine, şi iată că acum cei de la Pyka au livrat primul avionul Pelican, iar entitatea care îl primeşte e divizia de inovaţii de testare a lor din cadrul Forţelor Aeriene ale SUA. Această divizie a comandat 3 asemenea avioane, pentru a le testa în viaţa reală şi a estima cât de potrivite ar fi ele pentru scopurile şi misiunile forţelor armate, chiar dacă avionul a fost proiectat pentru uz civil în esenţă. Cei de la Pyka spun că livrările masive vor demara în a doua jumătate a acestui an, iar compania are deja câteva sute de comenzi şi intenţii iniţiale confirmate.
Partea cea mai ciudată din caracteristicile acestui avion cargo electric e durata sa de viaţă, indicată de producător, de doar 5 ani, după care el trebuie casat din motive de siguranţă. Bateriile trebuie reciclate după 2.000 ore de funcţionare şi aici putem înţelege că există motive de siguranţă, însă de ce e nevoie să casezi întreg avionul după doar 5 ani de utilizare — e inexplicabil.