Audi şi-a redus profitul cu 1 miliard de euro pe fundalul problemelor cu motoarele V6 şi V8, din cauza unei componente problematice şi a disputelor cu furnizorul

13 Mai 2024, 15:27
Redacţia PiataAuto.md
Audi a raportat o reducere substanţială, cu 74% a profitului pentru primul trimestru al acestui an, profitul reducându-se cu 1,35 miliarde de euro, până la doar 466 milioane, iar totul se întâmplă mai ales din cauza unei mari probleme în plină derulare cu motoarele sale V6 şi V8, unde există o componentă problematică, iar pe acest fundal Audi are şi o dispută cu furnizorul acelei componente.
În raportul său financiar de acum, Audi confirmă că scăderea drastică a profitului se datorează atât situaţiei mai dificile de piaţă, cât şi mai ales din cauza problemelor cu multe din modelele echipate cu motoare V6 şi V8, modele care se întâmplă să fie şi cele mai scumpe şi mai generatoare de profit pentru companie. Audi mai confirmă şi faptul că multe din aceste modele n-au putut fi comandate în ultimele luni, aproximativ din luna ianuarie-februarie, sau au putut fi comandate în număr foarte limitat, ceea ce a dus la scăderea producţiei totale în segmentul de modele de top, precum A6, A7, A8, Q7 şi Q8, dar şi cele de performanţă, din gama RS.
Audi nu menţionează acum cu exactitate care e componentul problematic, însă menţionarea motoarelor V6 şi V8 şi timpul indicat de începere a problemelor ne face uşoară sarcina de a deduce că e vorba de aceeaşi problemă raportată iniţial în luna ianuarie şi apoi februarie, când consiliul de directori ai Audi a avut o ceartă majoră cu furnizorul Vitesco, o companie din grupul Continental, din cauza electromotorului anexat ca un apendice pe motoarele V6 şi V8, cuplat cu motorul printr-o curea, parte din ceea ce numim sistem mild hybrid.
Se pare că acea curea sofisticată, menită să poată face forţelor unui motor V8 şi să permită unui electromotor mai mic să propulseze uneori întreaga maşină, ar avea anumite variaţii de elasticitate ce trec dincolo de cele admise de softul electromotorului, iar astfel acesta generează frecvent mesaje de eroare pe cadranele maşinii şi îndeamnă proprietarii să treacă la service pentru o verificare a sistemului mild-hybrid. Problema e amplificată de faptul că acelaşi electromotor la aceste modele are rol şi de demaror, şi de generator cu misiunea de a încărca bateria maşinii, deci, atunci când acesta intră în regim de avarie, o mulţime de alte funcţii vitale au de suferit.
Audi le-a înaintat pretenţii celor de la Vitesco despre rata mare de erori a acestei componente, cerând remedierea şi asistenţa pentru recall-uri. Problema indica posibile sute de milioane de euro în costuri, iar Vitesco, conform presei germane, ar fi încercat să apeleze la familia Porsche, cu mare influenţă la fabrica din Ingolstadt, bineînţeles, pentru a aplana conflictul fără costuri majore. Audi, însă, n-a fost de acord nici măcar sub presiunea unuia din acţionarii principali şi şi-a pus armata de avocaţi la treabă, dând start unui conflict care are şanse să dureze nu doar luni, ci ani.
Problema e că acum Vitesco le furnizează celor de la Audi o componentă care n-a trecut printr-un program masiv de recalibrare a ingineriei, ci cel mai probabil doar de ajustare de soft, iar o variaţie prea mare de elasticitate, poate afecta în timp motorul cu combustie, în felul în care e el împins de acest electromotor, în poziţii inexacte de facto a arborelui cotit şi poziţiei cilindrilor, or, repornirea corectă a motorului cu combustie depinde de poziţia precisă şi corectă pe care o determină acel apendice. Aşa că Audi a limitat pe de o parte comenzile şi livrările pentru aceste modele, pentru că ele pot avea fie la fel de multe erori electronice, fie pot afecta în timp motorul de bază, cu combustie.
Presa germană, mai exact publicaţia Automobilwoche, i-a contactat pe cei de la Vitesco să-i întrebe despre derularea acestui conflict, iar cei de acolo au confirmat că acest conflict încă există, menţionând că aceştia sunt în contact permanent cu Audi pe această problemă şi nu doresc să facă declaraţii suplimentare.
Pentru Audi, problema a început a deveni un adevărat coşmar, pentru că asta afectează un număr mare de modele din jumătatea superioară a ierarhiei, acolo unde sunt cele mai mari profituri, iar Audi nu poate primi atât de repede o curea sau un electromotor înlocuitor de la alt furnizor, atât timp cât această piesă a fost concepută de Vitesco special pentru acest propulsor şi probabil mai e protejată de o mulţime de patente. Pe lângă asta, teoretic Audi ar putea solicita unui alt furnizor să elaboreze un electromotor care să îndeplinească acelaşi rol, dar să o facă printr-o curea şi un sistem propriu, însă asta ar însemna o comunicare de date similare şi, la cât de lent se fac asemenea procese în Germania, asta poate însemna 1-2 ani de dezvoltare din partea unui alt furnizor, timp în care Audi ar avea de înfruntat pierderi majore şi şi-ar reduce prezenţa în segmente cheie, prea importante pentru viitorul mărcii. O posibilă rezolvare a problemei e sugerată de motorul V6 de pe noul Q7 TFSI-e, unde electromotorul e integrat între motor şi cutie de viteze, iar Audi menţionează că acesta e reconceput total.
Motorul noului Audi Q7 TFSI e, dezvăluit în aprilie 2024, cu electromotor integrat între propulsorul cu combustie şi cutie

Este, deci, o situaţie aproape fără precedent în lumea auto, când un producător şi-a încălcat propriile principii de a nu deveni dependent de un singur furnizor pe componente cheie, însă probabil a făcut-o fiind cucerit de beneficiul că motoarele echipate cu acest component vor consuma cu 10% mai puţin, iar Audi va putea spune că până şi motoarele ultra-performante din gama sa sunt mild hybrid.
Acum, când acest component a demonstrat în practică o rată nepermis de mare de erori şi probleme, iar furnizorul refuză sau nu poate să-şi asume costurile uriaşe de rechemări şi reparare a problemei, simpla întindere în timp a acestei probleme până la soluţionarea ei în justiţie poate afecta mult prea grav Audi. De fapt, deja efectul se face simţit, cu 1,35 miliarde euro de profit ratat doar în 3 luni. Şi dacă în primul trimestru livrările de maşini au scăzut cu doar 4,7% per total, datorită primelor luni când se livrau maşinile comandate anterior, următoarele trimestre pot aduce cifre sumbre pentru Audi, atât la livrări, cât şi la pierderi.
1
10,870
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!