Producătorul chinez BYD a lansat noul model Qin L, cu o autonomie de 2.100 km, graţie unui nou sistem de propulsie plug-in hibridă

30 Mai 2024, 10:15
Redacţia PiataAuto.md
Se pare că producătorul chinez BYD e foarte rapid în a-şi adapta oferta şi tehnologiile după cerinţele pieţei şi în ultimele luni, într-un context de temperare a creşterii de vânzări pentru maşini electrice, iar în unele regiuni chiar scădere a lor, BYD lansează tot mai multe modele plug-in hibride chiar şi acolo unde anterior era prezent doar cu modele electrice. Acum BYD a lansat noul model Qin L, o premieră care e şi mai importantă din perspectiva unui nou sistem de propulsie plug-in hibridă, numit DM-i, care-i asigură acestui model o autonomie uriaşă de 2.100 km!
Chinezii spun că noul lor sistem de propulsie de generaţie nouă e gestionat de inteligenţa artificială, iar datorită configuraţiei lui şi acestei gestionări reuşeşte să atingă 2,9 litri/100 km în consum, cifră care ar fi valabilă în mediu, inclusiv după epuizarea bateriilor şi a regimului pur electric.
Motorul cu combustie e unul de 1,5 litri, la fel ca şi pe alte modele plug-in hibride BYD lansate în ultimele luni. Versiunile incipiente vor primi un motor aspirat natural mai slab, iar cele de top, o ipostază turbo a acestuia. De asemenea, versiunile incipiente fac uz de o baterie de 10 kWh, iar cele de top de 15,8 kWh. Cu această baterie mai mare, versiunile de top vor avea 120 km autonomie în regim pur electric, după care intră într-un regim hibrid, dar care dă prioritate propulsiei electrice.
Sistemul plug-in hibrid al celor de la BYD prevede că motorul cu combustie funcţionează în mare parte ca generator de electricitate pentru propulsia electrică, întrucât într-o mare parte din regimuri asta ar fi mai eficient decât transmiterea mecanică a puterii la diverse intervale de turaţii, printr-o cutie clasică de viteză. Doar la acceleraţii intense sau la viteze foarte mari când electromotorul ar avea nevoie de putere mare electrică furnizată în timp real, motorul pe benzină va prelua rolul de propulsie directă a roţilor.
Schimbările aduse de noul sistem ţin de calibrarea electromotorului de lângă motorul cu combustie, instalarea unui sistem cu două ambreiaje care decuplează acest motor şi permite ca electromotorul mai slab de lângă motorul cu combustie, să poată opera periodic în regim de generator de electricitate în timp ce motorul pe benzină propulsează direct roţile, pentru a nu admite descărcarea bateriei de bază, spre exemplu în urcări lungi, sau în perioade lungi de circulare la mare viteză. De asemenea, prezenţa a două electromotoare, la o diferenţă mare de putere, permite sistemului să-l opereze doar pe cel mai slab când e nevoie doar de menţinerea propulsiei şi acceleraţii domoale şi doar uneori să-l includă şi pe cel mai puternic, în rezultat minimizând consumul de electricitate. Per total, asta înseamnă o flexibilitate mai mare în a adapta sistemul să producă şi să consume exact atâta energie şi forţă de cât e nevoie, excluzând la maxim pierderile.
Foto: Comparaţie schematică între sistemul plugin hibrid anterior şi cel actual

În rezultat, noul BYD Qin L cu acest sistem de propulsie reuşeşte să atingă 2.100 km autonomie, pornind cu un rezervor plin şi o baterie încărcată, spun chinezii, dar nu anunţă capacitatea rezervorului de benzină. Totuşi, dacă ar fi să luăm drept reper consumul mediu anunţat de circa 2,9-3,0 litri/100 km, amortizat cu prima sută de kilometri parcurşi electric, ar însemna că maşina are nevoie de un rezervor de circa 61-63 litri de benzină.
Versiunile de top, care vor fi capabile de această autonomie, vor costa în China până spre 19.300 dolari, dar cele incipiente cu autonomie mai mică vor începe de la doar 13.750 dolari.
3
38,108
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!