Producătorii germani Mercedes, BMW şi VW critică noile taxe de import de până la 48% impuse de UE maşinilor electrice chinezeşti

14 Iunie 2024, 10:37
Redacţia PiataAuto.md
Producătorii germani Mercedes, BMW şi VW critică dur noile taxe de import, de până la 38% suplimentar faţă de cele 10% anterioare, deci până la 48% în total, aplicate maşinilor electrice chinezeşti, deşi aceste taxe au fost introduse aparent tocmai pentru a-i proteja pe producătorii europeni de concurenţă neloială.
Despre poziţia celor de la Mercedes, ştiam de dinainte, şi spuneam că ea era oarecum clară, întrucât Mercedes a ajuns să fie deţinut în raport de 20% de chinezi. Dar se pare că mărimea neaşteptat de mare a noilor taxe, anunţate de Comisia Europeană, i-a făcut pe producătorii germani să se declare împotriva lor.
Explicaţia e simplă — cei trei producători depind mult de vânzările din China şi se aşteaptă că vor primi măsuri de răspuns în China, iar asta le va afecta enorm profiturile.
Şeful BMW, Oliver Zipse, a declarat că noile taxe vor afecta companiile şi interesele europene. „Protecţionismul riscă să dea un efect de spirală, în care o serie de taxe determină altă serie de taxe, ajungându-se la izolare în loc de cooperare”.
Şeful Mercedes, Ola Kallenius, şi-a menţinut poziţia lui mult mai radicală că UE ar trebui nu doar să anuleze actualele taxe adiţional, ci şi să le anuleze pe acele anterioare, eliminând orice bariere pentru maşinile chinezeşti pe piaţa UE.
Cei de la VW au zis că timpul de impunere a taxelor e neinspirat, întrucât piaţa maşinilor electrice în UE este şi aşa slăbită de temperarea creşterilor, iar noile taxe ar putea-o zdruncina şi mai mult, fără beneficii majore pentru producătorii din UE. Cu alte cuvinte, se vând prea puţine maşini electrice în UE la această etapă ca ele să aibă nevoie de asemenea protejări, pentru că efectul de tablou larg ar putea fi prea dureros economic.
UE spune totuşi, că există motive justificate şi necesare de a impune aceste taxe, deoarece a descoperit în ancheta sa o practică largă de subvenţionare directă şi indirectă în mărimi enorme a acestor producători, care face ca maşinile lor să fie mai ieftine la final pe piaţă. Cota maşinilor electrice chinezeşti în vânzările UE a crescut de la doar 1% în 2019 la 8% din totalul vânzărilor în 2023.
China avertizase anterior UE că va introduce taxe drept răspuns, de până la 25% atunci când se zvonea că asta va fi taxa şi din partea UE. În contextul în care taxele anunţate de facto au fost mult mai mari, probabil şi răspunsul Chinei va fi diferit.
2
16,294
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!