România va implementa un nou sistem electronic de taxare pe autostrăzi, în care unele vehicule vor plăti o taxă per kilometru, iar altele în bază de vinietă

4 Iunie 2024, 09:14
Redacţia PiataAuto.md
România va implementa un nou sistem de electronic de taxare pe autostrăzi, prin care unele vehicule vor plăti o taxă per kilometru, calculată între punctele de taxare, iar altele vor continua să circule în bază de vinietă, sistemul verificând doar valabilitatea acesteia pentru cei ce folosesc autostrăzile. Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere din România (CNAIR) a anunţat ieri că o singură companie, Vodafone România, a depus singura ofertă la licitaţie.
Necesitatea implementării acestui sistem în România vine din directiva UE 520/2019 privind interoperabilitatea sistemelor de taxare rutieră electronică şi facilitarea schimbului transfrontalier de informaţii cu privire la neplata taxelor rutiere în cadrul Uniunii. Astfel, sistemul va funcţiona ca unul centralizat la nivel de ţară, dar având 2 centre de date în România unde vor fi cumulate aceste date, şi va face totodată schimb de date cu sistemele din alte state UE.
Marea întrebare pentru şoferi este cum va funcţiona noul sistem de taxare — vor fi nevoiţi acum şoferii să plătească taxe la porţi fizice, montate la fiecare câteva zeci de kilometri, va însemna asta înlocuirea vinietei, cine şi cum va plăti?
Ei bine, autoturismele, autobuzele şi camioanele cu masă totală de până la 3,5 tone vor continua să plătească vinieta obişnuită, care funcţionează în bază de timp, fiind valabilă pentru termenul pentru care a fost plătită. Însă preţul vinietei ar putea creşte semnificativ către 1 ianuarie 2026, atunci când sistemul ar trebui să intre în vigoare.
Noul sistem de taxare de pe autostrăzile din România va verifica aceste vehicule la valabilitatea vinietei, inclusiv vehiculele care tranzitează România, iar în cazul lipsei unei vinieta valabile, va emite constatările electronice aferente, în baza cărora se vor emite amenzi.
Pentru camioanele de peste 3,5 tone masă totală, însă, schimbarea va fi una majoră, întrucât directiva europeană prevede taxarea acestora în funcţie de distanţa parcursă într-o ţară. Prin camerele sistemului se vor putea deduce segmentele parcurse şi lungimea lor, taxele fiind corelate cu aceste distanţe.
Costurile cumulate vor avea un impact simţitor pentru transportatori şi costul final al serviciilor de transport oferite de aceştia. În Germania, spre exemplu, începând de la 1 decembrie 2023 se aplică taxe ce cumulează componente de emisii CO2, poluare cu noxe, poluare fonică, utilizare de infrastructură, iar în funcţie de standardul de emisii taxa cumulată poate ajunge până la 26,9-34,8 eurocenţi per km pentru camioanele de peste 18 tone cu Euro 6 şi până la 49-51,1 eurocenţi per kilometru pentru camioanele Euro 1 şi Euro 0. Chiar şi la un cost de 0,27-0,35 euro/km, însă, asta se reflectă direct în costurile de transport.
În rezultatul acestor modificări la nivel de uniune, e descurajat transportul cu camioane pe distanţe foarte mari sau cel puţin pe distanţa totală a unei ţări, în multe ţări devenind mai competitiv transportul feroviar ca alternativă mai ecologică, cu zero emisii dacă locomotivele sunt electrice şi alimentate cu energie regenerabilă.
În Elveţia, camioanele care tranzitează ţara sunt încurajate să urce la bordul unor trenuri speciale, fiind transportate pe platforme pe cale ferată până la celălalt capăt al străzii, pentru acest scop fiind construit şi noul tunel Gotthard inferior, care exclude variaţiile mari de altitudine din trecut şi permite trenurilor să tracteze mai multe vagoane şi camioane, cu un consum de electricitate mai mic.
Iar întrucât în Elveţia toate trenurile sunt alimentate de aproape 100 ani încoace exclusiv cu electricitate produsă la hidrocentralele deţinute de operatorul feroviar, transportul de mărfuri cu camioane la bordul trenurilor devine astfel total nepoluant, atât în noxe, cât şi în CO2-ul emis.
În cazul României, asemenea sisteme de transport feroviar nu există încă, la fel cum el nu există în multe alte ţări din EU. Totuşi, pe termen lung asemenea taxe mai mari pentru transportul cu camioane ar trebui să favorizeze volume mai mari de trafic pe căile ferate, care să ducă într-un final la o relansare a transportului feroviar pe o linie puternic ascendentă.
2
17,432
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!