Covoarele roşii din Chişinău au devenit gri după doar o lună, dar primăria spune că sunt doar murdare şi dă vina pe anvelopele maşinilor

27 Iulie 2024, 11:48
Redacţia PiataAuto.md
Acum o lună în Chişinău au început a fi aplicate marcaje rutiere speciale în apropiere de unele treceri de pietoni periculoase. Aceste marcaje, numite covoare roşii, reprezintă un material special aplicat pe partea carosabilă, care să ofere o aderenţă suplimentară pentru a reduce distanţa de frânare, iar culoarea roşie ar trebui să atragă mai bine atenţia şoferilor faţă de trecerea de pietoni care urmează, sporind astfel siguranţa pietonilor. După doar o lună, multe din aceste marcaje au devenit gri în Chişinău.
Foto: Covoarele roşii, imediat după aplicarea lor de acum o lună

După mai multe imagini publicate în reţelele sociale cu starea actuală a acestor marcaje, Direcţia Generală de Mobilitate Urbană a primăriei Chişinău a raportat că problema nu e în ştergerea vopselei de pe asfalt, ci în acoperirea ei cu un strat de murdărie.
Primăria a explicat că lucrările de reparaţie pe unele străzi ale Chişinăului, fac ca unele materiale încă volatile din acele zone să fie transportate şi să fie depuse pe aceste marcaje, dar tot primăria a dat vina pe calitatea „inferioară” a anvelopelor utilizate de mulţi şoferi pe maşinile lor, ce ar lăsa urme negre pe marcaje.
De asemenea, alţi factori precum ploaia şi praful, dar şi poluarea urbană, ar contribui la murdărirea acestor marcaje, iar acumularea de reziduuri ar fi un proces inevitabil în condiţii de trafic intens şi urbanizare.
Primăria a mai menţionat că funcţionalitatea de aderenţă nu a avut de suferit între timp, ci doar intensitatea culorii. Iar ieri mai multe marcare de acest fel au fost spălate pentru a redeveni roţii.
Deci, efectiv primăria acuză condiţiile de viaţă reală din traficul urban drept cauză a murdăririi marcajelor, mai acuzând şi şoferii că ar folosi anvelope neconforme, fapt care alunecă un pic în zona absurdului. Un marcaj rutier e conceput tocmai pentru a fi parte din traficul urban, deci nu poate fi acuzat traficul urban drept cauză a faptului că acesta ar rezista altfel decât ar fi fost calculat iniţial, pentru că aceste lucruri trebuie luate în calcul din start. Iar anvelopele mai mult sau mai puţin calitative nu au nicio treabă aici, la nivelul unui fenomen.
Adevărata cauză, judecând după fizică, e însăşi materialul antiderapant al acestor marcaje, care impune o erodare mai intensă a roţilor când acestea îl traversează. Astfel, toate reziduurile acumulate anterior, plus alte particule din banda rulantă a anvelopei, sunt roase de textura acestui marcaj, şi de asta a avut loc o acumulare atât de rapidă a depunerilor aici, mai ales că e şi o zonă de frânare, cu presiune sporită a anvelopelor pe carosabil. Acest efect a fost amplificat şi de temperaturile mari din ultima lună, care fac şi asfaltul, şi anvelopele mai fierbinţi şi mai predispuse la erodarea particulelor de pe ele. În mod normal, ploile ar mai spăla din aceste reziduuri, dar pentru că în ultima lună nu au prea fost ploi decât în ultimele zile, e explicabil de ce aceste reziduuri s-au depus într-un strat mai mare.
Deci, există nişte cauza pur fizice, accentuate de condiţiile climaterice din ultima perioadă, iar primăria le putea indica într-o explicaţie transparentă şi clară, fără a căuta să învinuiască şoferii că ar folosi anvelope de calitate joasă. Şi apoi, chiar dacă se ajunge că marcajul devine semivizibil din cauza acestei murdării, tot primăria e cea care ar trebuie să aibă grijă de mentenanţa acestuia.
0
3,412
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!