În timp ce Mercedes şi Audi raportează scăderi dramatice ale modelelor electrice, BMW creşte substanţial, demonstrând că problema e în produs, nu în piaţă

11 Iulie 2024, 10:38
Redacţia PiataAuto.md
Ieri scriam că Audi anunţă o scădere drastică de vânzări pentru SUV-urile sale electrice Q8 e-tron şi Q8 e-tron Sportback, menţionând că piaţa maşinilor electrice premium cunoaşte o scădere dramatică, motiv din care grupul VW estimează opţiunea de a închide cu totul fabrica Audi din Bruxelles, unde se produc modelele Q8. Acum şi Mercedes a raportat vânzări extraordinar de slabe pentru maşinile sale electrice atât în Europa, cât şi în SUA, acuzând din nou contextul nefavorabil de piaţă pentru electrice. Doar că toate aceste acuze sunt contrastate puternic de rezultatele formidabile, cu creşteri substanţiale ale concurentului direct al celor două mărci, BMW, care vinde tot mai multe maşini electrice, demonstrând că problema nu e în piaţă, ci în cât de bun e produsul şi cât de diversă e gama.
Mercedes, spre exemplu, are probleme cu vânzările modelelor EQS şi EQE încă din perioadele în care creşterile vânzărilor de maşini electrice erau în cea mai puternică ascensiune peste tot în lume. Chiar şi atunci când alte mărci aveau rânduri lungi la livrări, dealerii Mercedes din SUA se plângeau că ţin maşinile cu lunile în stoc fără prea mare cerere, ca până la urmă să le vândă cu reduceri, pentru că nu le prea voia nimeni.
În acelaşi timp, anul trecut Mercedes s-a gândit că nu e suficient că modelele EQS şi EQE sunt printre cele mai scumpe de pe piaţă în segmentele lor, preţ care nu era justificat nicidecum de vreo tehnologie mai avansată, şi a decis să introducă şi abonamente lunare inclusiv pentru ca proprietarii să poată avea deblocată mai multă putere. În unele cazuri, abonamentele ajung până la 100 dolari lunari, ca să poţi folosi ceva ce e deja instalat tehnic pe maşina pe care ai plătit odată un preţ.
Pe lângă asta, designul EQS şi EQE, chiar dacă dă beneficii superbe în aerodinamică, e adeseori indicat ca unul atât de aplatizat şi lipsit de emoţie, încât pur şi simplu cumpărătorii nu şi-l doresc, mai ales dacă sunt contrapuse tehnologiile mediocre de baterii, putere de încărcare, şi autonomie, care a fost redusă cu 1/3 după testele oficiale de omologare din SUA. Iar problema preţurilor care au crescut mult prea mult şi nejustificat a fost semnalată şi la nivelul întregii game Mercedes chiar de către asociaţia de dealeri Mercedes din Germania, care-i ceruse anul trecut producătorului să revină urgent într-o albie a normalităţii şi decenţei.
Un alt motiv al vânzărilor proaste la Mercedes e lipsa de investiţii proprii în tehnologie, motoare, care să-i dea un avantaj competitiv. Producătorul german preia componente de la furnizori, care nu sunt tocmai cele mai eficiente sau proiectate exact pentru modelele sale. Când a lansat familia EQS, Mercedes promitea că din acel moment va lansa doar modele electrice pe platforme separate, de la zero, iar în scurt timp a revenit la lansări de modele derivate din cele cu combustie, pe platforme comune. Mai mult ca atât, pe fundalul vânzărilor proaste de modele electrice din gama sa, Mercedes nu a văzut o problemă în propriile produse, ci în piaţă, şi a făcut pasul incredibil de a anula dezvoltarea platformei electrice pentru viitoarele generaţii S-Class şi E-Class, ajunându-şi astfel şi şansa de a fi competitiv măcar în viitor. Iar pe lângă asta, de curând a amânat şi construcţia fabricilor de baterii pentru maşini electrice.
Iar acum Mercedes a vândut doar 45.800 maşini electrice în trimestru II la nivel mondial, într-o scădere de -25,2% faţă de cifrele din perioada similară a anului trecut, când vindea 61.200 maşini electrice. Astfel, modelele electrice au coborât acum la o cotă de doar 9,2% din totalul vânzărilor Mercedes. Marca germană raportează în schimb o creştere de 27% a modelelor plug-in hibrid, dar asta nu e neapărat un simptom de creştere profundă a interesului pentru acest tip de propulsie în gama Mercedes, ci un rezultat al faptului că pur şi simplu multe modele de performanţă sunt trecut de la sisteme de propulsie cu combustie la cele plug-in hibride.
Mercedes şi-a redus şi vânzările totale, mai puţin decât electrice, dar cifrele au scăzut simţitor faţă de trimestrul 2 din 2023. Producătorul încearcă atât de mult să dea o notă pozitivă, încât şi compară cifrele cu trimestrul 1 al acestui an pentru a indica măcar pe alocuri creşteri, însă trimestrul 1 e în mod tradiţional o perioadă cu vânzări mai mici pentru toată mărcile.
În SUA, scăderea vânzărilor de modele electric Mercedes e şi mai dramatică, de 47% pentru modelele EQE şi EQE SUV şi de 57% pentru EQS şi EQS SUV.
Această situaţie lamentabilă a celor de la Mercedes contrastează puternic cu rezultatele celor de la BMW, o companie care n-a anunţat renunţarea la niciun plan de modele electrice în ultimul timp, ba dimpotrivă, atunci când producătorul de baterii Northvolt a avut întârzieri, BMW a decis să anuleze un contract cu şansa plasării unei comenzi noi dacă aceştia îşi rezolvă problemele, iar între timp a încheiat şi un parteneriat cu Rimac, producătorul croat de supercar-uri, care va produce baterii pentru viitoarele modele electrice BMW la fabrica sa din Croaţia şi va furniza şi tehnologii pentru viitoarea gamă Neue Klasse, care va trece la arhitectură de 800 volţi, spre deosebire de Mercedes, care o tot ţine la 400 volţi.
BMW investeşte cu determinare în modele electrice, deci, are deja o gamă foarte mare de modele în mai multe segmente, de la i4, i5, i7 şi iX, la modele derivate din cele cu combustie deocamdată, precum iX2, iX1 şi altele. Deci e o gamă mult mai mare şi mai diversă, acum, iar planuriel pentru viitoare Neue Klasse n-au fost abandonate nicidecum, ci sunt prezentate periodic noi modele din acea familie, dar şi noi tehnologii care sunt pregătite pentru ele.
În rezultat, vânzările de maşini electrice BMW au crescut cu +22% în trimestrul 2, faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut şi cu 34,1% în prima jumătate de an, comparând cu aceeaşi perioadă din 2023! Deci, Mercedes scade cu 25,2% în trimestrul 2, iar BMW creşte cu 22% — un semn clar că nu piaţa e problema, ci produsul.
Iar BMW a livrat 107.933 maşini electrice în trimestrul 2 al acestui an, mai mult decât dublu faţă de Mercedes cu cele 45.800 maşini, şi de 2,5 roi mai mult decât Audi, care a vândut 41.600 maşini electrice. În prima jumătate de an, marca BMW a livrat 179.557 maşini electrice, cota lor în totalul vânzărilor BMW fiind de 17,4%.
Aşadar, există o discrepanţă uriaşă la vânzările de maşini electrice între BMW şi ceilalţi doi concurenţi din triada germană, iar această diferenţă s-a mărit considerabil. Şi în contextul planurilor absolut diferite pe care le au cei de la Audi şi Mercedes pe de o parte, şi cei de la BMW de cealaltă parte, am putea asista în doar câţiva ani la o situaţie în care BMW să fie o marcă inovativă, cu modele relevante timpului, în timp ce Mercedes şi Audi vor avea imaginea unor mărci care au ratat trenul şi trebuie să alerge cu supraeforturi pentru a încerca să-şi ia revanşa.
5
11,319
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!