Menu
Acasă
Search
CITIRE ŞTIRE:

Reţeaua Electrify America vrea să lase maşinile electrice să se încarce doar până la 85% la staţiile sale şi să penalizeze şoferii pentru fiecare minut după aia

12 August 2024 - 11:35
Redacţia PiataAuto.md
Reţeaua Electrify America, una din cele mai mari din SUA, vrea să implementeze sub formă de testare o ajustare a condiţiilor sale de încărcare a maşinilor electrice, prin care acestea să fie lăsate să se încarce doar până la 85% din baterie, după care acesta să fie deconectate automatizat, iar şoferii să fie penalizaţi pentru fiecare minut în care maşinilor lor mai ocupă acel loc de încărcare. Această schimbare de condiţii ar trebui să reducă substanţial timpul şi rata de ocupare a staţiilor, spun cei de la Electrify America, or, maşinile lăsate prea mult la priză au devenit o problemă de congestie.
Faptul că unele reţele penalizează şoferii dacă stau prea mult la priză nu e o noutate absolută, doar că de obicei maşinile sunt lăsate să se încarce la 100%, după care li se mai acordă o perioadă de graţie măcar de 10 minute, şi abia apoi intervin penalizările.
Ceea ce vrea să facă acum Electrify America e nu doar să-i penalizeze pe cei care-şi lasă prea mult maşinile conectate la staţii, ci şi să-i descurajeze pe aceştia să aştepte încărcarea la 100% a bateriei. Şi asta pentru că maşinile electrice, în funcţie de model, încarcă cel mai repede şi cu cea mai mare putere până pe la 60% de baterie, după care îşi reduc gradual puterea acceptată, dar o păstrează încă mare, până pe la 80-85%. Iar după 85-90% puterea scade de obicei foarte mult şi încărcarea are loc foarte lent. Ultimele 5%, spre exemplu, pot lua la fel de mult timp de încărcare ca şi intervalul 20-60% la unele maşini.
Prin urmare, dacă reţeaua ar tăia din ecuaţie acele intervale lungi şi neproductive de încărcare, timpul de ocupare a staţiei nu s-ar reduce doar cu vreo 15%, ci aproximativ în jumătate, raportată faţă de cât ar dura încărcarea până la 100%, sau chiar mai mult în unele cazuri.
Preşedintele Electrify American, Robert Barrosa, spune că prin noua sa idee vrea ca proprietarii de maşini electrice să conştientizeze că staţiile de încărcare fast charge nu au rol de a-ţi încărca maşina la 100%, ci să-ţi dea rapid energia necesară până la următoarea pauză scurtă pe care ai putea-o face peste câteva sute de mile. La o maşină electrică ideea de a face plinul funcţionează un pic altfel la drum lung, spre deosebire de maşinile cu benzină, unde turnarea unui rezervor plin e o practică răspândită în călătorii lungi, mai spune acesta.
Barossa anunţă că noile condiţii vor fi iniţial implementate la 10 cele mai aglomerate locaţii ale reţelei şi se vor urmări indicatorii, cât de mult aceştia se îmbunătăţesc, dar se va studia şi reacţia clienţilor reţelei. De asemenea, şeful reţelei americane mai spune că se gândeşte să acorde, totuşi, 10 minute de graţie până la penalizare, însă maşinile vor fi oricum deconectate la 85%, şi-şi vor aştepta penalizarea fără a încărca. Odată ce survine timpul de penalizare, se va aplica o taxă de 0,4 dolari pentru fiecare minut de ocupare a staţiei. Şi costul e unul de test, şi ar putea fi mai mare ulterior, când oamenii se vor obişnui cu ideea.
Barossa spune că e nevoie de această educaţie a celor care deţin maşini electrice, întrucât studiile lor arată că o mare parte din proprietari nici măcar nu cunosc că toate maşinile electrice au parte de o reducere semnificativă a puterii în zona de sus a încărcării, de peste 80-85%. De asta, ei sunt convinşi că încărcarea până la 100% e raţională, când, de fapt, ea e consumatoare de timp pentru ei şi pentru reţeaua de staţii.
Toate aceste lucruri descrise de Barossa sunt adevărate la nivel tehnic, însă limitarea încărcării maşinilor electrice la prize fast charge până la doar 85% din capacitatea bateriei înseamnă că acei proprietari nu vor putea folosi întreaga autonomie declarată în fişa tehnică a maşinii. Asta ne face să ne întrebăm dacă nu cumva în cifra de autonomie la drum lung ar trebui inclus un capitol de genul autonomia cu 85%-0% sau 85%-10%, astfel încât cifra afişată să corespundă cu aceste limitări. Atunci cumpărătorii ar şti, spre exemplu, că pot fac uz realist doar de 75-80% din autonomia maşinii, sau chiar 60-65% dacă nu vor să circule cu alerte şi notificări despre baterie descărcată, iar astfel ar şti că din cei 500 km promişi în total, spre exemplu, 75 km îi ia limitarea de la prize de tipul celei menţionate azi şi încă vreo 100 km îi poţi cuantifica drept rezervă inferioară de circulare pe avertizări de baterie joasă. Iar autonomia confortabilă, fără notificări şi fără timpi de aşteptare sau penalizări la staţii, ar rămâne a fi, astfel, de circa 325 km din 500 km teoretici.
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
ALTE ŞTIRI RECENTE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter