Special: BMW M3, sportivul de performanţă
1 Mai 2012, 10:15
În august 1985, în revista germană Auto-Deutschland apăreau primele schiţe ale unui nou model sportiv BMW. Aşteptările pentru apropiata lansare a “celei mai dinamice versiuni Seria 3, destinată celor mai activi şoferi” erau cât se poate de mari. BMW îşi dorea şi o maşină care să poată concura în campionatele
destinate maşinilor de serie, iar asta însemna că trebuia să creeze un automobil super performant, capabil să atingă performanţe demne de numele mărcii bavareze în competiţiile sportiv, dar capabil şi să ruleze pe drumurile publice, pentru că doar astfel de automobile pot fi omologate în campionatele sus-numite.
Vocile din acea vreme spuneau clar: pentru ca o maşină să poată excela în astfel de competiţii, e obligatoriu să vină cu motor turboaspirat. BMW M3 le-a demonstrat contrariul, însă, debutând cu un motor aspirat natural şi devenind cel mai de succes model BMW în competiţiile destinate automobilelor de serie!
Inginerii primului M3 au avut decizii grele şi provocatoare în faţa lor. Să utilizeze un motor cu 6 cilindri în linie, sau unul cu 4? Propulsoarele cu 6 cilindri sunt, fără îndoială, specialitatea celor de la BMW, însă având în vedere intenţiile maşinii de a concura în competiţiile dure, greutatea era şi ea un factor determinant, iar un motor cu patru cilindri însemna multe kilograme evadate. Inginerii au mai observat că arborele cotit mai lung al motorului cu 6 cilindri începea să vibreze la turaţii mai mici decât cel al motorului cu 4 cilindri, iar ei aveau nevoie de turaţii extreme. În rezultat, s-a luat motorul M88 cu 6 cilindri în linie, s-au “tăiat” doi
cilindri din ecuaţie, s-a mărit cilindreea, s-au ranforsat şi balansat mai multe componente şi s-a ajuns la un motor cu 4 cilindri în linie, de 2.3 litri volum şi 200 cai-putere, cu patru valve per cilindru, care era capabil să atingă peste 10,000 rpm! Numele de cod al noului motor era S14 şi acesta a adunat ovaţii pentru mulţi ani înainte.

Şi, spre deosebire de alte maşini cu motoare poziţionate central din competiţiile cu automobile de serie, care erau construite manual, BMW M3 a fost din start gândit pentru a fi construit pe aceiaşi linie de producţie ca şi o Seria 3 obişnuită.
Chiar şi aşa, o mulţime din primele M3-uri care părăseau showroom-urile BMW ajungeau în garajele echipelor de competiţie pentru a fi transformate pentru tot felul de curse, modelul dovedindu-se unul genial pentru asftel de scopuri. Până la urmă, M3 a şi fost proiectat ca maşină de curse, nu?

În 1987 avea loc prima ediţie a campionatului mondial cu maşini de serie World Touring Car Championship. Maşinilor participante li se permiteau modificări la suspensie,
motor şi chiar transmisie, dar acestea trebuiau să semene clar cu modelele de serie de la care provineau şi să se bazeze pe aceeaşi platformă tehnică. Iar BMW M3 fusese creat tocmai pentru astfel de competiţii! Inginerii germani au mai perfecţionat motorul lor, cu această ocazie, astfel încât M3-urile aruncate în cursă dezvoltau nu 200 CP din motorul de 2.3 litri, ci tocmai 300 CP! Deşi în primul an BMW nu a participat direct ca echipă, M3 a fost maşina de cursă a mai multor echipe cu experienţă veritabilă. Piloţi precum Markus Oestreich, Christian Danner, Roberto Ravaglia şi Wilfried Vogt au pilotat un M3, iar primele doamne-pilot de la volanul lui M3 au fost Annette Meeuvissen şi Mercedes Stermitz.

Prima cursă WTCC în care a participat BMW M3 a fost un adevărat şoc în lumea sporturilor cu motor. Toate M3-urile au fost descalificate din cauza presupusei grosimi prea mari a metalului caroseriei, care ar fi încălcat regulamentul. BMW a contestat această decizie, dar tribunalul sportiv declarase că acea contestaţie venise prea târziu şi rezultatele nu au mai fost modificate. Totuşi, la sfârşitul sezonului din acel an Roberto Ravaglia, pilotul unui BMW M3, era cel care ocupa prima poziţie a podiumului. A doua poziţie era ocupată de Altfried Heger, şi el pilot la volanul unui M3… În acelaşi an, şi campionatul german
similar, destinat automobilelor de serie, DTM, este câştigat de un M3, cu Eric van de Poele la volan. Un BMW M3 a ajuns primul la final în Raliul Corsica, iar un altul a adus prima victorie WRC pentru BMW după 14 ani de pauză.

În următorul an, BMW M3 şi-a completat lista de succese cu victorii naţionale în Franţa, Spania şi Marea Britanie. În 1989, M3 a obţinut o nouă
victorie în DTM-ul german, iar apoi în campionatele naţionale ale Belgiei, Olandei, Franţei, Italiei, Suediei, Spaniei şi Iugoslaviei. E cât se poate de clar, BMW M3 devenise o adevărată legendă, un sportiv de performanţă care nu mai lăsa şanse concurenţilor săi.

Între timp, inginerii germani au mai crescut puterea motorului, până la 320
CP, după care pilotul belgian Marc Duez câştiga drept cel mai bun pilot în Raliul Monte Carlo, şi asta cu o maşină fără tracţiune integrală într-o competiţie în care patru roţi motrice erau aproape o regulă. Victoria senzaţională,cu două BMW M3 pe primele două poziţii, la curse de anduranţă de 24 ore de pe Nurburgring, din 1989, a culminat seria de succese a primului M3.
Anul 1992 adusese lansarea unei noi generaţii M3, de această dată cu un motor cu 6 cilindri în linie sub capotă. În aprilie 1993, BMW aliniase la start un M3 în cursa DTM, însă schimbările de regulament au făcut ca germanii să-şi schimbe tactica, creând un M3 GTR special pentru astfel de curse. Acelaşi M3 GTR a câştigat ulterior şi campionatul Warsteiner ADAC GT Cup, însă cariera lui în lumea sporturilor cu motor de înaltă perfomanţă s-a încheiat aici, din cauza regulilor tot mai dure, care nu îi mai lăsau nici o şansă reală de victorie.
Abia şapte ani mai târziu, în 2001, BMW revine în sporturile cu motor cu un nou M3 GTR, propulsor de un motor V8 de 450 CP. Au urmat câţiva ani încununaţi cu victorii răsunătoare, la cele mai diverse tipuri de curse, de la seriile americane Le Mans până la curse de anduranţă de 24 ore pe Nurburgring.
În 2009, un nou M3, cu un
V8 împins până la 485 CP
şi-a început cariera în seriile
americane Le Mans.
Victoriile în cursele de
anduranţă, inclusiv cea de
pe Nurburgring, au devenit
o regulă pentru M3.

Un nou capitol începe foarte curând. Aşa cum a anunţat anterior, anul 2012 înseamnă o revenire a celor de la BMW în cursele DTM. Cu trei echipe şi cu un noul BMW M3 DTM!
PiataAuto.mdIlie Toma
8
2,854
GALERIE FOTO (23 IMAGINI)
COMENTARII (4)
VB_1One
Floreşti, Moldova
la 1 Mai 2012 - 11:41
E30 peste ani va deveni o legenda intre automobile, va asigur. Mersi pentru stire!
0
1
G e o
Floreşti, Moldova
la 1 Mai 2012 - 11:50
Ma impresiona acesta stire.se vede ca grupul BMW lucreaza bine. Fac totul cu cap. Performanta la ei este formidabila! Au sa reuseasca ei sa faca ce isi doresc!
0
1
dima
Chişinău
la 1 Mai 2012 - 17:06
e30 deja este o legenda, apropo noi in MD avem un astfel de e30 DTM replica celui din poze numai ca motorul este performant de 4.4l!
0
1
VB_1One
Floreşti, Moldova
la 2 Mai 2012 - 20:12
shez ai...
1
0
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!