SPECIAL: SUV-urile Mercedes-Benz şi tracţiunea integrală 4MATIC. De ce e atât de apreciată?

Mercedes-Benz este astăzi producătorul german premium cu cele mai multe SUV-uri în gama sa, tocmai 7 la număr: GLA, GLC Coupe, GLC, GLE, GLE Coupe, GLS şi, desigur, legendarul G-Class. Pe lângă asta, tracţiunea integrală 4MATIC e devenit emblematică nu doar în lumea SUV-urilor, ci şi a celorlalte modele Mercedes-Benz, ea fiind astăzi prezentă pe zeci de motorizări şi modele din gama producătorului german. Dar puţini ştiu ce secrete curioase se ascund în spatele acestui succes şi ce a însemnat tracţiunea integrală de la Mercedes-Benz pe parcursul timpului, dar şi astăzi!
Chiar dacă tracţiunea integrală 4MATIC a aniversat oficial doar 30 de ani de curând, Mercedes-Benz poate fi considerat inventator şi în cazul tracţiunii pe 4 roţi, la fel ca în cazul automobilului sau în cazul microbuzelor. Paul Daimler, fiul lui Gotlieb Daimler, a venit cu primele schiţe ale unui sistem de tracţiune pe patru roţi încă în anul 1903! Pe baza acestor schiţe, în anul 1907 a început a fi produs „Dernburg-Wagen”, automobilul anunţat atunci drept capabil să exploreze până şi ţinuturile Africii! Iar asta se întâmpla 110 ani în urmă!
Numele acestui automobil i se trage de la clientul pentru care a fost produs – secretarul german Bernhard Dernburg, care urma să-şi înceapă o misiune colonială în Africa şi avea nevoie de un vehicul capabil să înfrunte condiţiile continentului. Vehiculul a fost produs utilizând un şasiu de camion, peste care s-a montat o caroserie de autoturism, ce putea oferi patru locuri în spate plus bancheta şoferului. Cu o lungime de 4.90 metri şi o înălţime de tocmai 2.70 metri, uriaşul vehicul cântărea 3.6 tone atunci când fusese echipat cu toate cele necesare pentru serviciul colonial.
Sub capota sa era amplasat un motor de 4 cilindri de 6.8 litri care genera o putere foarte respectabilă pentru acele vremuri – 35 CP. Maşina putea atinge o viteză de 40 km/h în offroad şi, datorită tracţiunii pe patru roţi putea urca pante de până la 25 de procente. Sistemul de tracţiune integrală a modelului era apropiat ca şi concept de ceea ce se foloseşte astăzi pe automobile – un arbore conecta cutia de viteze, aceasta fiind amplasată exact la mijlocul maşinii. De la acel arbore, două semiaxe transferau puterea egal către ambele punţi – faţă şi spate, iar pe fiecare punte era amplasat un diferenţial. Deoarece această soluţie limita gradul de întoarcere a roţilor faţă la doar 23 de grade, s-a decis ca puntea spate să fie de asemenea viratoare, astfel încât să se atingă o rază de bracaj rezonabilă. Vă amintim, toate astea se întâmplau în anul 1907!
Povestea vehiculelor Mercedes-Benz capabile în offroad a continuat mai apoi cu modelele G1 şi G4, primul fiind un vehicul construit la comanda armatei, în timp ce G4 era un vehicul civil bazat pe o perfecţionare a lui G1. Ambele aveau 3 axe şi 6 roţi, fiind adevăraţi monştri de offroad, aşa că atunci când Mercedes-Benz a lansat acum câţiva ani G-Class-ul 6x6 compania nu se afla la prima sa experienţă de acest gen. Totuşi, G4 avea tracţiunea distribuită către cele două punţi din spate, nu şi către cea din faţă, însă punţile spate aveau diferenţiale blocabile, ceea ce asigura capacităţi excepţionale în cele mai dificile condiţii. Maşina putea urca deja pante de până la 43 de procente fiind complet încărcată!
Şi motoarele erau deja mult mai puternice, primele ediţii având sub capotă un motor de 5.0 litri cu 8 cilindri în linie, ce dezvolta 100 CP, iar apoi 115 CP cu o cilindree crescută la 5.3 litri. G4 avea şi o sete mare de combustibil, consumând cam 28 de litri de benzină pe drumuri normale şi cam 38 de litri la sută în offroad, fapt care a dictat necesitatea montării unui rezervor de 140 de litri pe majoritatea ediţiilor.
În anii 1930 elaborările modelelor capabile de offroad au fost absorbite în mare parte de armată, dar un vehicul s-a remarcat îndeosebi în acest amalgam, punând bazele ideii de offroader civil de peste decenii. Era vorba de G5 cu numele de cod W152, produs între 1937 şi 1941, promovat pe atunci ca un vehicul „colonial şi de vântătoare”. Ciudat pentru acele timpuri, dar modelul avea un motor de doar 2.0 litri, care dezvolta 45 CP. Sistemul de tracţiune integrală avea trei diferenţiale blocabile mecanic, care îi asigurau lui G5 capacităţi de înaintare în cele mai extreme condiţii. O altă raritate pentru acele timpuri era faptul că transmisia avea 5 trepte pentru deplasarea înainte, dar e drept că prima dintre ele avea rol de demultiplicator de cuplu şi se folosea doar pentru offroad. Totuşi, timpurile dificile în care fusese lansat nu l-au făcut foarte popular: doar 385 de exemplare fiind produse, însă moştenirea pe care a lansat-o acest model i-a poziţionat încă o dată pe cei de la Mercedes-Benz drept maeştri ai vehiculelor extrem de capabile în offroad.
Din aceste poveşti frumoase notate cu litera „G” de la „Gelande” – cuvântul ce se traduce ca „teren” din germană, a evoluat şi dezvoltarea lui Gelandewagen în anii ’70, culminând cu lansarea modelului de serie în 1979, iar de atunci şi până astăzi G-Class şi-a fortificat statutul de legendă absolută în lumea offroader-elor, fiind de mai multe ori perfecţionat tehnic, însă rămânând întotdeauna extraordinar de capabil în teren accidentat. Despre toate secretele lui G-Class, însă redacţia noastră v-a relatat într-un alt articol recent.
Tracţiunea integrală cu numele 4MATIC, însă, vine în gama Mercedes-Benz abia în anii ’80 ai secolului trecut. În anul 1985 inginerii Mercedes-Benz prezentau la salonul auto de la Frankfurt un concept nou de tracţiune integrală destinat automobilelor „transportatoare de pasageri”, întrucât G-Class fusese lansat la început ca un automobil comercial. Noul sistem de tracţiune integrală purta denumirea de 4MATIC şi făcea uz de creieri electronici pentru a oferi tracţiune optimă în orice condiţii.
Sistemul şi-a luat originea pe baza sistemului ASR, lansat în 1981, care era, de fapt, un sistem antiderapaj, menit să reducă diferenţele mari de rotaţie dintre o roată şi cealaltă ale unei punţi prin aplicarea frânei pe roata care nu avea aderenţă şi reducerea cuplului livrat de motor. Mai târziu a intrat în rol şi sistemul ABS, iar în anii ’90 şi renumitul sistem ESP. Dar să revenim la anul 1985.
Conceptul noi tracţiuni, prezentat la Frankfurt în 1985, s-a materializat pe primul model de producţie în 1987, acel model fiind un Mercedes-Benz W124! Acest sistem de tracţiune integrală avea un diferenţial autoblocabil spate (ASD) şi sistemul ASR de dirijare electronică a distribuţiei de cuplu între roţi, care analiza pierderea aderenţei roţilor pe baza senzorilor electronici şi a unui sistem hidraulic.
Totuşi, puterea nu era transmisă întotdeauna celor 4 roţi, ci doar atunci când sistemul identifica lipsa de aderenţă a roţilor spate, conectând automat şi roţile faţă prin dirijarea cutiei de transfer! Astfel, în ciuda percepţiei generale că noile sisteme de tracţiune integrală simplifică ecuaţia în direcţia tracţiunii pe 2 roţi şi includerea altor 2 doar la cerere, la Mercedes-Benz primul sistem 4MATIC a avut acest concept, complexitatea sa evoluând ulterior spre un sistem de tracţiune integrală permanentă!
V-am intrigat deja? Haideţi să vă spunem un pic mai multe despre acest prim sistem 4MATIC de pe W124! Deci, în mod normal, pe asfalt uscat, sistemul transfera 100% din cuplu către puntea spate. La prima detectare a lipsei de aderenţă, sistemul intervenea automat prin dirijarea cutiei de transfer a distribuţiei cuplului între axe şi, dacă era nevoie, şi în dirijarea frânelor sau a diferenţialului. Şi pentru că era primul sistem de tracţiune integrală 4MATIC, gradele lui de intervenţie erau câteva la număr, în funcţie de gravitate, iar schimbul între ele putea avea loc de asemenea aproape instantaneu. Primul nivel era să se includă puntea faţă la un raport de 35% cuplu primit de aceasta, faţă de 65% cât continua să primească puntea spate. Al doilea nivel era un raport de 50% la 50% între punţi. Iar al treilea nivel păstra aceeaşi distribuţie între axe, dar bloca şi diferenţialul spate, făcând ambele roţi spate să se învârtă la unison. Acest ultim regim era posibil doar la viteze mici, din motive evidente de blocare a diferenţialului spate. Mai mult ca atât, atunci când sistemul 4MATIC se angaja în acţiune, şoferul era anunţat prin aprinderea sacadată a unui indicator pe cadranele de bord, astfel încât acesta să fie informat despre deteriorarea condiţiilor de drum. Toate aceste includeri însă, se făceau complet automat, însă şoferul era anunţat încă de pe atunci că sistemul nu e conceput pentru escapade de offroad, ci pentru aderenţă suplimentară pentru condiţiile grele ale drumurilor publice.
În acei ani sistemul de tracţiune integrală era disponibil pe mai multe motorizări ale lui W124, diesel şi pe benzină, dar toate cu 6 cilindri – 260 E 4MATIC, 300 E 4MATIC, 300 TE 4MATIC, 300 D 4MATIC şi 300 TD Turbo 4MATIC. Complexitatea construcţiei sistemului era reflectată şi în preţ, versiunile cu tracţiune integrală costând cu peste 6,000 euro mai mult în raportare la valoarea curentă a valutei, faţă de cât costau aceleaşi motorizări cu tracţiune spate!
La conceprea urmaşului său, modelul E-Class cu numele de caroseriei W210, echiparea modelului cu tracţiune integrală a fost luată în calcul din start, arborele de transmitere a puterii către puntea faţă fiind deja poziţionat în partea dreaptă faţă de cutia de viteze. Şi, deşi numele 4MATIC a rămas acelaşi, tehnologia sistemului de tracţiune integrală a evoluat considerabil, de această dată fiind vorba de un sistem de tracţiune integrală permanentă, care-şi transmitea puterea către cele patru roţi întotdeauna, atât pe carosabil uscat, cât şi pe carosabil cu aderenţă scăzută. Distribuţia normală de cuplu între axe era de 60:40, niţel mai mult cuplu plecând spre puntea spate, evident. Noul model beneficia de asemenea de senzori şi analize computerizate, iar acum pe lângă senzorii şi sistemele ce fuseseră de ajutor la generaţia W124, mai exista sistemul electronic antiderapaj 4ETS, dar şi ESP. Toate împreună făceau sistemul mai rapid în reacţii, dar acum reacţiile aveau misiunea de a varia distribuţia între roţi, nu de a include propriu-zis şi puntea faţă, pentru că aceasta primea întotdeauna cuplu, iar astfel se obţinea un efect fantastic de prevenire a derapajelor, în loc de contracarare a lor atunci când ele deja au survenit. Un detaliu curios e faptul că versiunile cu tracţiune integrală a acestei generaţii E-Class erau produse în Austria, la fabrica din Graz la care se producea şi Gelandewagen, întrucât şi sistemul de tracţiune integrală era dezvoltat tradiţional de Mercedes-Benz împreună cu cei de la Magna, proprietarii fabricii din Graz.
Până în aceşti an, cu excepţia offroader-ului G-Class, care venea cu tracţiune integrală permanentă, cu diferenţiale blocabile şi tot ceea ce se i cuvine unui offroader adevărat, tracţiunea integrală era prezentă în gama Mercedes-Benz doar pe E-Class, întrucât S-Class era considerat prea luxos şi nepotrivit pentru tracţiunea pe patru roţi, iar C-Class îşi făcuse abia de curând apariţia în gamă, fiind un model entry-level, care de asemenea nu prea avea nevoie de o asemenea tracţiune.
Abia în 1997 Mercedes-Benz păşeşte curajos în lumea SUV-urilor moderne, prin lansarea primei generaţii M-Class cu numele de cod W163. Totuşi, experienţa uriaşă a producătorului în lumea offroaderelor, prin producţia deja de aproape 20 de ani a lui G-Class, l-a determinat să conceapă o construcţie pe cadru dur şi o caroserie montată peste acel cadru pentru prima generaţie M-Class! Totuşi, cadrul avea o structură inteligentă care să-i asigure rigiditate maximă şi integrare armonioasă cu caroseria, cu menţinerea unui centru de greutate coborât.
Germanii şi-au dorit un SUV potrivit atât pentru deplasările unui om de afaceri, cât şi pentru deplasările de familie sau escapadele în zone cu drumuri rele sau chiar offroad. Având de curând dezvoltat sistemul permanent de tracţiune integrală 4MATIC pe W210, era logic ca anume această configuraţie să fie prezentă şi pe M-Class, iar noul SUV Mercedes-Benz n-a primit decât versiuni cu tracţiune integrală. Şi dacă pentru E-Class cea mai mare piaţă de versiuni cu tracţiune integrală fusese de departe SUA, urmată la mare distanţă de Germania şi Elveţia, iar SUV-urile aveau potenţial de a atrage şi mai mult americanii, era firesc ca Mercedes-Benz să pună temelia unei noi uzine pentru asamblarea noului M-Class în SUA.
Deşi era un SUV destinat mai mult uzului „civil”, inginerii l-au pregătit de cele mai dure încercări, prin sesiuni îndelungate de teste în cele mai provocatoare regiuni ale planetei. Sistemul de tracţiune integrală permanentă 4MATIC a fost ajustat pentru a transmite implicit cuplul în raport de 50 la 50 între axe, iar pe lângă asta a mai apărut un demultiplicator de cuplu, pentru înaintări lente, dar ferme, în cele mai dificile condiţii.
M-Class a fost un succes din momentul lansării sale, punând baza unei lungi poveşti de succes a mărcii Mercedes-Benz în lumea SUV-urilor, poveste care merge într-un crescendo şi astăzi. Pe atunci deşi fusese lansat în luna mai 1997 în Tuscaloosa, SUA, M-Class s-a bucurat de o cerere într-atât de mare, încât primele exemplare ale modelului au ajuns în Europa abia în martie 1998, uzina abia reuşind să ţină pasul cu cererea uriaşă. În februarie 1999 de pe poarta uzinei ieşea deja M-Class-ul cu numărul 100 de mii, aşa că în luna mai a aceluiaşi an germanii i-au contractat din nou pe cei de la Magna din Graz pentru a asigura astfel a doua uzină de asamblare a lui M-Class, aici producându-se în special versiunea ML 270 CDI, foarte importantă pentru piaţa europeană. Către luna august a aceluiaşi an numărul de exemplare produse număra deja peste 140,000, iar pentru anul 2000 modelul a trecut printr-un facelift, care i-a împrospătat interiorul. La această etapă au fost rezolvate şi unele probleme de impresie generală a calităţii pentru care compania germană a fost criticată adeseori în raport cu W163.
Versiunea ML 55 AMG s-a bucurat de o primire călduroasă, deşi avea o suspensie mai coborâtă şi capacităţi de offroad reduse. Cumpărătorii îl alegeau, însă, pentru performanţa superioară de asfalt, iar cei mai mulţi dintre ei aveau deja un G-Class în garaj pentru escapade extreme. Sub capota lui ML 55 AMG de primă generaţie era montat un motor de 347 CP! E curios şi faptul că primul ML cu insignă AMG a fost produs câţiva ani doar în versiuni cu volan pe stânga, cele cu volan pe dreapta venind abia în 2002. În acelaşi an 2002, însă, în luna aprilie, se marcau deja 400,000 de exemplare produse ale lui M-Class W163, cifre care l-ar face invidios şi astăzi pe orice SUV. Până la sfârşitul carierei acestei prime generaţii, în decembrie 2004, au fost produse peste 650,000 exemplare!
Între timp, în anul 2003, Mercedes-Benz a prezentat noua generaţie E-Class, cu numele de cod W211, care a debutat din start şi cu versiuni cu tracţiune integrală 4MATIC. Sistemul era de asemenea unul cu distribuţie permanentă a cuplului pe toate cele 4 roţi, aşa cum se întâmplă şi astăzi pe E-Class. Câteva elemente distinctive ale versiunilor 4MATIC ale lui E-Class W211 erau garda la sol cu 10 mm mai mare şi disponibilitatea unei cutii de viteze automate cu 5 rapoarte doar pentru aceste versiuni.
Faceliftul din 2006 al modelului a mărit şi mai mult gama de propulsoare care puteau fi combinate cu tracţiunea 4MATIC, toate motoarele V6 din gamă fiind deja disponibile şi cu tracţiune integrală. De asemenea şi V8-ul de sub capota versiunii E500 putea fi combinat cu sistemul 4MATIC.

Tot în anul 2003 s-au mai produs câteva lansări de importanţă uriaşă pentru răspândirea sistemului de tracţiune integrală permanentă 4MATIC în gama Mercedes-Benz, de rând cu popularizarea lui şi fortificarea statutului legendar. Nu e un secret că şi concurenţii făceau paşi importanţi în această direcţie, Audi fortificându-şi prezenţa şi reputaţia sistemului quattro, în timp ce BMW încă nu avea un nume clar de comunicare a sistemului său, limitându-se la adăugarea literei „x” în nomenclatura motorizărilor.
Dar să revenim la Mercedes-Benz şi la anul 2003. În acest an 4MATIC a făcut un salt uriaş prin intrarea în gama a încă două modele cruciale: S-Class şi C-Class! Astfel, S-Class de generaţie W220 a devenit primul S-Class care a primit sistemul de tracţiune integrală permanentă în cea de-a doua jumătate a carierei sale, pe versiunile S350, S430 şi S500, cu ampatament normal şi lung.

C-Class, pe de altă parte, aici fiind vorba de generaţie W203 a modelului, a primit tracţiunea integrală 4MATIC pentru motoarele cu 6 cilindri – C240 şi C320. Totuşi, pentru că modelul nu fusese conceput din start pentru acest sistem, suspensia faţă a trebuit să fie modificată substanţial, optându-se pentru una de tip McPherson în locul celei foarte apreciate cu 3 braţe de pe modelele cu tracţiune spate, iar caseta de direcţie a fost mutată mai în spate pentru a face loc semiaxelor şi diferenţialului faţă. Eh, cât de complicate erau toate acestei elaborări în aceşti ani!
Decizia de răspândi atât de mult sistemul 4MATIC în gama Mercedes-Benz a fost una crucială şi a marcat determinant dezvoltarea de mai departe, răspândirea gamei de SUV-uri, dar şi disponibilitatea tot mai largă a versiunilor 4MATIC pe celelalte modele.
În 2005 este lansată cea de-a doua generaţie a SUV-ului Mercedes-Benz M-Class, cu numele de cod W164, care aduce un pas uriaş în dezvoltarea noţiunii de SUV modern. De această dată M-Class nu mai face uz de cadru dur în construcţia sa, ci merge pe construcţia pe caroserie autoportantă, un concept valabil pentru marea majoritate a SUV-urilor din zilele noastre. Mai mult ca atât, nivelul ingineriei, a confortului de la bord şi a calităţii ambianţei făcuse un pas gigant în alinierea la percepţiile de premium de vârf.
Noua generaţie M-Class debutase cu motoare noi puternice, dar şi cu o cutie de viteze nouă, cu 7 trepte – 7G-TRONIC – care era oferită standard pe toate versiunile! Sistemul 4MATIC a fost perfecţionat, iar pe lângă asta debutase şi suspensia pneumatică AIRMATIC, care oferea un nivel nemavăzut de confort, dar şi performanţe sporite în offroad datorită posibilităţii sale de a-şi modifica garda la sol.

S-ar părea că noua generaţie M-Class făcuse un pas mare spre civilizaţie şi asflat, depărtându-se de aventurile de offroad, însă nu era aşa. W164 avea disponibl opţional un pachet ingineresc Offroad Pro, care venea cu o cutie de transfer cu demultiplicator de cuplu, cu posibilitatea blocării la 100% a diferenţialelor dintre axe şi cel de pe axul spate, dar şi cu o suspensie pneumatică modificată, ce putea spori garda la sol a maşinii până la 291 mm, M-Class fiind astfel capabil să se deplaseze în ape de până la 600 mm adâncime!
În luna august 2005 a debutat şi versiunea AMG a SUV-ului – ML 63 AMG – care era propulsată de un motor AMG V8 de 6.3 litri, ce dezvolta 510 CP! Cu asemenea forţă sub capotă, modelul putea accelera de la 0 la 100 km/h în numai 5.0 secunde! Viteza a trebuit limitată electronic la 250 km/h, o limitare foarte neobişnuită pentru un SUV!
A doua generaţie M-Class a fost de asemenea un succes uriaş, în ciuda ciclului de viaţă mai scurt, în 2009 fiind celebrat vehiculul cu 1 milion produs la uzina din Tuscaloosa, ceea ce însemna că generaţia curentă număra deja peste 350 mii de unităţi produse. Modelul a fost produs până în vara anului 2011, când urma să fie înlocuit de o nouă generaţie M-Class.

Între timp, s-au mai întâmplat multe lucruri de importanţă majoră în lumea sistemului 4MATIC şi a SUV-urilor Mercedes-Benz.

Tot în 2005 fusese lansat R-Class, care era promovat ca parte a familiei de SUV-uri a mărcii, deşi combina avantajele atât ale unui SUV, cât şi cele de van, limuzină şi break. Modelul era echipat standard cu sistem 4MATIC şi venea cu versiuni cu ampatament standard şi mărit, la fel ca S-Class!
Tot în anul 2005, de această dată în toamnă, fusese lansată noua generaţie S-Class, cu numele de cod W221, model care a ajuns pe piaţă în 2006, iar la scurt timp a devenit disponibil şi cu sistemul de tracţiune integrală permanentă 4MATIC. Tot acum a debutat şi primul S-Class diesel cu tracţiune integrală – S320 CDI 4MATIC, cu 235 CP la activ.
O lansare simbolică pentru lumea SUV-urilor Mercedes-Benz este realizată în anul 2006, şi aici e vorba de S-Class-ul de teren, adică modelul GL! E primul SUV de talie mare de la Mercedes-Benz, model care a venit de asemenea din start cu o construcţie pe caroserie autoportantă, cu suspensie pneumatică standard şi disponibilitate de 7 locuri la bord. Sistemul de tracţiune interală permanentă 4MATIC era şi el unul oferit standard, echipat cu motoare admirabile şi combinat întotdeauna cu cutia de viteze automată 7G-TRONIC. Versiunea GL 420 CDI, spre exemplu, livra un cuplu maxim de 306 CP şi 700 Nm!
Odată cu apariţia lui GL, Mercedes-Benz a păşit într-o eră de lărgire pronunţată a gamei sale de SUV-uri, dictată de cererea tot mai mare pe piaţă. La această etaptă producătorul german avea deja în gamă offroader-ul G-Class, SUV-ul de talie medie M-Class şi gigantul GL-Class, venind cu o ofertă mai largă şi mai consistentă decât orice alt concurent premium.
În primăvara anului 2007 e lansată şi noua generaţie C-Class, W204, iar la câteva luni de la lansare sunt confirmate şi primele versiuni cu tracţiune integrală 4MATIC, disponibile în continuare doar pentru motoarele cu 6 cilindri – C 280, C 350 şi C 320 CDI, iar din toamna aceluiaşi an C 320 CDI 4MATIC apare şi în caroserie estate. Sistemul de tracţiune integrală a cunoscut o nouă actualizare consistentă, devenind mai uşor şi mai eficient, dar păstrând filosofia de tracţiune integrală permanentă. Toate versiunile cu sistem 4MATIC erau echipate standard cu cutia automată 7G-TRONIC.
Din martie 2008 sistemul 4MATIC mai cunoaşte o nouă răspândire, în gama modelului CL, iar cutia de transfer conţinea acum o distribuţie implicită de 45 la 55 între punţi, raport care s-a păstrat de aici mai departe. Un ambeiaj cu două discuri producea aici o rezistenţă de 50 Nm la acţionarea sa electronică, ce permitea variaţia mult mai rapidă a distribuţiei de cuplu între axe.

În aprilie 2008 debutează încă un SUV nou al mărcii, de această dată în segmentul compact: GLK. Noul model venea cu un design rectangular, inspirat din formele lui G-Class, dar transpuse într-o lume mai modernă şi, desigur, făcea uz de sistemul de tracţiune integrală permanentă 4MATIC. Mai mult ca atât, pe acest model debutează pentru prima dată suspensia adaptivă AGILITY CONTROL, reacţiile amortizoarelor căreia puteau fi modificate prin simpla apăsare a unui buton.
La momentul lansării erau disponibile patru motorizări, cu 4 şi cu 6 cilindri, toate fiind echipate standard cu cutia de viteze 7G-TRONIC şi sistemul 4MATIC. Către această etapă, Mercedes-Benz oferea deja sistemul 4MATIC pe 10 dintre modelele sale, inclusiv şi o răspândire mai recentă în gama CLS. Iar gama SUV-urilor Mercedes-Benz cuprindea deja 4 modele – G-Class, ML-Class, GL-Class şi GLK-Class. Se părea că marca germană a reuşit să-şi asigure prezenţa în toate segmentele posibile de SUV-uri, dar preferinţele consumatorilor şi lumea automobilelor nu stau niciodată pe loc, iar apariţia de noi segmente şi nişe e un fapt frecvent în această lume.
În anul 2011 se lansa o nouă generaţie M-Class, cu numele de cod W166, aceasta beneficiind de asemenea de sistemul 4MATIC. Pentru prima dată, M-Class primea şi un motor diesel cu 4 cilindri în linie, sub capota versiunii ML 250 BlueTEC, acesta, însă, era capabil să livreze 500 Nm cuplu maxim, o valoare de invidiat şi pentru V6-urile de cândva.
În anul 2012 se produc noi lansări marcante pentru lumea SUV-urilor Mercedes-Benz. În luna aprilie se lansează noua generaţie Mercedes-Benz GL, venind să perfecţioneze calităţile deja apreciate furnizate de prima generaţie a modelului. Acum modelul oferea un nivel de confort mai desăvârşit ca oricând, iar manevrabilitatea noii generaţii a fost îmbunătăţită substanţial faţă de prima generaţie.
La doar o lună distanţă, în luna mai, apare pentru prima dată o versiune AMG a celui mai mare SUV Mercedes-Benz – GL 63 AMG! Sub capota acesteia se ascundea un motor V8 biturbo de 5.5 litri, ce livra 557 CP şi un cuplu imens de 760 Nm. Tracţiunea integrală 4MATIC de pe acest model livra o mai mare cantitate de cuplu spre puntea spate în condiţii de carosabil uscat, 60 % la 40%, dar oricum păstra întotdeauna cuplul prezent şi pe puntea faţă, fiind în continuare o tracţiune permanentă pe patru roţi. Imensul SUV ultra-performant devenise astfel capabil să accelereze de la 0 la 100 km/h în numai 4.9 secunde!
Cea mai marcantă cotitură în lumea 4MATIC din anul 2012 se întâmplă în luna noiembrie, însă, atunci când Mercedes-Benz anunţă o bifurcare a concepţiei sistemului său de tracţiune integrală. Noile generaţii A-Class şi B-Class fuseseră deja lansate pe o platformă absolut nouă ce avea la bază tracţiunea faţă şi motoare poziţionate transversal, iar zvonurile despre un viitorul SUV compact se făceau tot mai auzite. În luna noiembrie producătorul german confirmă aceste zvonuri şi declară că modelele compacte ale mărcii vor avea un sistem 4MATIC diferite de modelele mari.
Astfel, modelele construite pe arhitectura bazată pe tracţiune faţă vor beneficia de o nouă generaţie a sistemului 4MATIC, care va fi un sistem part-time, nu unul permanent. Cu alte cuvinte, în condiţii uzuale de condus, doar puntea faţă va fi cea motrice, în timp ce puntea spate va interveni la prima necesitate detectată chiar în avans de creierii electronici ai maşinii. Mercedes-Benz a formulat şi un principiu clar pentru acest sistem de tracţiune integrală 4MATIC, destinat modelelor compacte: „atât de des cât e necesar, atât de rar pe cât e posibil”. Prin urmare, în oricare din marea majoritate a situaţiilor când nu e nevoie de tracţiune pe patru roţi, cuplul va fi transmis doar punţii faţă, în timp ce sistemul nu va ezita să includă puntea spate în oricare din scenariile pe care inginerii le-au implantat ca necesare din punct de vedere a tracţiunii integrale.
Inginerii Mercedes-Benz au trebuit să intre în ape neumblate pentru ei, concepând acest nou sistem de tracţiune integrală pentru modelele lor compacte. Deoarece motorul e poziţionat transversal, apare necesitatea transmiterii cuplului prin planetare la 90 de grade, diferenţialul dintre axe fiind poziţionat în spatele motorului, el fiind integrat în cutia de viteze cu dublu ambreiaj 7G-DCT. Transmiterea cuplului către puntea spate şi, deci, includerea ei când e necesar, se realizează printr-un ambreiaj multidisc controlat electrohidraulic, poziţionat în interiorul diferenţialului spate, acesta putând include puntea spate într-o gamă largă de variaţii de cuplu între punţi, la un raport maxim teoretic de 100% pe oricare punte. Ambreiajul multidisc este acţionat de o pompă în termen de milisecunde, fiind ridijat de centrul de comandă al sistemului ESP şi primind informaţii de la zeci de senzori ai maşinii, care identifică specificul condiţiilor actuale de condus. Până şi unghiul de întoarcere a volanului este luat în considerare, nemaivorbind de temperatura de afară, sau regimul de condus.
Astfel, dacă intraţi într-un viraj cu pedala apăsată puternic, sistemul va livra cuplu în raport pe 50:50 pe ambele punţi şi veţi avea parte de un comportament asemănător celui de pe sistemul 4MATIC permanent. La acceleraţia completă lineară, puntea spate va primi 40% din cuplu. În situaţii mai specifice, ambreiajul realizează includerea mecanică a punţii la 50:50, însă, prin realizarea frânărilor pe puntea spate, până la 100% din cuplu poate pleca spre puntea spate.
Acest nou sistem de tracţiune integrală 4MATIC şi-a făcut imediat apariţia pe B-Class, CLA Coupe şi CLA Shooting Brake, sporind şi mai mult gama de modele Mercedes-Benz disponibile cu tracţiune integrală. Mai notabil pentru lumea SUV-urilor mărcii este, însă, instalarea lui pe proaspătul SUV compact al mărcii – GLA. Acest SUV a completat gama Mercedes-Benz cu o ofertă şi în cel mai compact segment şi este şi astăzi unicul dintre SUV-urile mărcii care beneficiază de sistemul 4MATIC cu intervenţie parţială.
Pe parcursul următorilor ani au apărut şi noi generaţii ale altor modele actuale din gama Mercedes-Benz, precum S-Class W222 în 2013, iar mai apoi şi C-Class în 2014, care beneficiază în continuare de sisteme 4MATIC cu tracţiune permanentă pe patru roţi. În a doua jumătate a anului 2014 SUV-ul ML trece printr-un facelift şi este redenumit în GLE, pentru a se conforma noii nomenclaturi a mărcii. Către sfârşitu anului gama SUV-ului Mercedes-Benz mai cunoaşte un nou model – GLE Coupe, care devine astfel şi primul SUV Coupe din tabăra producătorului german. Noi motoare şi versiuni AMG nu întârzie să apară nici aici, iar versiunile AMG pur sânge cu sistem 4MATIC beneficiază în continuare de o setare mai sportivă a sistemului 4MATIC, cu mai mult cuplu transmis punţii spate, dar întotdeauna cu tracţiune permanentă pe 4 roţi.
În iunie 2015 SUV-ul GLK îşi sfârşeşte cariera pe piaţă şi este lansat actualul GLC, care păstrează tradiţia sistemului permanent 4MATIC şi vine cu dotări generoase, aduse pentru prima dată în segmentul său, precum suspensia pneumatică. În scurt timp cererea pentru acest SUV ia cote inimaginabile, care se păstrează până azi, iar uzinele Mercedes-Benz abia reuşesc să facă faţă cu cadenţa producţiei. Tracţiunea integrală şi cutia automată sunt în continuare dotări standard pentru noul SUV al mărcii.
De aici şi până la lansarea lui GLC Coupe, în anul 2016, n-a trecut foarte mult timp. Acelaşi substrat tehnic aplaudat, dar într-o formă mai stilată pentru cumpărători ce-şi doresc un SUV cu siluetă diferită.
Astfel, astăzi gama SUV-urilor Mercedes-Benz a ajuns să fie de-a dreptul uriaşă numărând modele precum G-Class, GLS, GLE, GLE Coupe, GLC, GLC Coupe şi GLA! 7 SUV-uri menite să răspundă oricăror preferinţe şi gusturi în materie de SUV-uri – de la cele mai dure şi rectangulare până la cele mai stilate şi urbane.
Iar tracţiunea integrală 4MATIC este astăzi prezentă cam pe toate modelele Mercedes-Benz, inscripţia 4MATIC devenind de-a dreptul legendară. Fireşte, ea e în continuare prezentă şi pe actualul E-Class, modelul de la care a pornit numele 4MATIC acum mai bine de 30 de ani. Şi, deşi a fost perfecţionat de nenumărate ori pe parcursul anilor şi chiar bifurcat în conceptul său, sistemul de tracţiune integrală 4MATIC rămâne şi astăzi fidel filosofiei sale iniţiale de performanţă desăvârşită, de inginerie avansată, şi de conduită superbă a automobilelor Mercedes-Benz echipate cu acest sistem pe cel mai solicitant carosabil.
0
22,070
GALERIE FOTO (114 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!