Cum am parcurs întreaga aventură în Volvo XC Adventure cu un singur rezervor de combustibil per maşină
30 Ianuarie 2020, 14:05 Ilie Toma
Da, dragii noştri, aventura noastră cu cele 3 SUV-uri Volvo XC prin Moldova s-a încheiat şi ne bucurăm să primim atâtea impresii din partea voastră, mai ales legate de cele 3 episoade de adventure video create în această aventură. Dar am primit şi întrebări la care v-am promis să răspundem — câteva din ele ţineau de publicarea detaliilor despre ruta unor segmente de traseu, iar altele se concentrau la consumul real al celor 3 SUV-uri Volvo şi la provocarea anunţată de noi de a alimenta doar la început maşinile şi de a rezista 3 zile cu ele fără a mai face vreodată plinul. Anume despre asta vom vorbi azi!
În primul rând, vă spunem direct da, am alimentat doar în prima zi, la staţia BEMOL Nimoreni, de pe traseul Chişinău-Leuşeni, şi n-am mai alimentat deloc până la sfârşitul aventurii! În al doilea rând am alimentat toate 3 maşini cu diesel EVOX de la BEMOL, adică acel combustibil nou de la BEMOL, care-ţi menţine motorul curat, sau te ajută să-l cureţi dacă a ajuns să aibă depuneri. Şi despre el vă zicem un pic mai jos mai multe detalii.
Şi acum haideţi să trecem direct la cifre impresionante şi la cum au fost posibile aceste cifre. Noi am mers în mare parte pe drumuri izolate ale ţării, acoperite cu prundiş, înaintând încet, traversând zone de offroad, unele cu viteze de 15-20 km/h, stând de multe ori pe loc cu motorul pornit ca să menţinem căldura la interior — că până la urmă era iarnă afară, chiar dacă era o iarnă blândă. În asemenea condiţii, un SUV de talia lui Volvo XC60, spre exemplu, ar fi avut în mod normal un consum mediu de 13-14 litri/100 km. Unul de talia lui XC90 — poate cu vreun litru la sută mai mult. Unul de talia lui XC40 — poate cu un litru mai puţin. Şi ştiţi cât ce consum real au indicat maşinile în expediţia noastră? Ei bine — între 8.9 şi 9.2 litri/100 km toate!
Cum a fost posibil? Se pare că sunt doi factori care au contribuit la o asemenea eficienţă: tehnologia mild-hybrid şi combustibilul EVOX. Să vă zicem de ce.
Volvo XC40 a fost în motorizare D3 AWD. Sub capota acestui model e un motor diesel oarecum tradiţional, de 2.0 litri, fără tehnologie mild-hybrid. E un motor diesel, care dezvoltă 150 CP şi 320 Nm. XC40 a avut un consum de 9.1 litri la sută, dar el a parcurs o distanţă mai scurtă, întrucât în ultima zi Vicu, omul cu provocările, ni l-a scos din formaţie şi l-a înlocuit cu protanogistul-maratonist Iulian Bercu, care venise cu propriul Volvo XC90, şi care s-a alăturat coloanei. Dar chiar şi aşa, cu un motor diesel fără tehnologie mild-hybrid, consumul lui Volvo XC40 a fost mai mult decât superb! Şi, apropo, la un moment dat eu am urcat pe bancheta spate a lui XC40 şi am avut un deja-vu la capitolul spaţiu: la nivelul genunchilor, capului, aveam încă rezerve generoase, la fel ca-n SUV-ul nostru redacţional de marcă cehă, iar acolo despre spaţiul pentru pasagerii spate am vorbit foarte mult. Toate astea-s şi mai interesante, când te gândeşti că preţul lui Volvo XC40 echipat decent face din ochi inclusiv unor cumpărători care nu s-ar fi gândit la un SUV premium din start. Sfatul nostru e să mergeţi în showroom, să-l vedeţi pe viu, să urcaţi pe bancheta spate, să vă convingeţi cât de spaţios este, iar apoi veţi decide pe baza propriilor senzaţii!
Volvo XC60 din aventura noastră a fost în motorizare B4 AWD, iar conform noii nomenclaturi Volvo astea înseamnă electrificare. Cu alte cuvinte, acest SUV Volvo din aventura noastră a avut motorizare mild-hybrid, având un electromotor ataşat direct, cu curea, de arborele cotit, care susţine momentele de acceleraţie şi start, dar care, ca orice alt sistem mild-hybrid, nu propulsează de unul singur maşina. Motorul electric are doar 14 CP iarăşi o chestie obişnuită pentru sistemele mild-hybrid iar suportul lui în cuplu e de 40 Nm în acele momente cruciale de start al accelerărilor, când motorul cu ardere internă încă nu livrează cuplul maxim. S-ar părea că suportul lui nu e determinant, însă aceste sisteme îşi aduc contribuţia exact în momentele când motoarele cu ardere internă ar trebui să genereze cel mai mare consum. Şi aşa a fost şi-n aventura noastră, or Volvo XC60 a fost cel care a generat cel mai mic consum dintre toate SUV-urile de 8.9 litri/100 km global! Puterea totală a maşinii ajunge la 190 CP, cuplul motorului diesel ajunge la 420 Nm, dar el nu se plusează cu cuplul motorului electric, pentru că ele nu se livrează niciodată în tandem la maxim. Un alt efect superb al sistemul mild-hybrid Volvo a fost felul în care reporneşte motorul după oprirea automată prin Start/Stop - fără vibraţii, direct, din prima milisecundă!
Eu, fiind la volanul lui XC60, am rămas impresionat prima dată când am făcut plinul la pompă, mai ales de cât de mult combustibil a încăput în rezervor. Maşinile moderne au rezervoare tot mai mici, dar nu şi Volvo — aceste maşini pregătite din start pentru condiţiile dure scandinave! Rezervorul lui XC60 măsoară 71 de litri de combustibil! Ah, şi la un consum de 8.9 litri, chiar dacă am parcurs 600 km prin Moldova, acum înţelegeţi de ce n-a fost nevoie să mai alimentăm, nu? Dacă am fi consumat vreo 13-14 litri, însă, această provocare n-ar fi fost posibil de îndeplinit.
Marele Volvo XC90, condus de Victor Guzun în aventură, a fost în motorizare B5 AWD — şi aţi intuit deja că şi el beneficiază de tehnologie mild-hybrid. Puterea totală a motorului său ajunge la 235 CP, cu un cuplu maxim de 480 Nm, iar motorul electric este acelaşi ca şi pe XC60 — unul de 14 CP şi 40 Nm. Totul funcţionează similar, şi partea fascinantă e că şi uriaşul SUV XC90 a avut un consum fantastic, de doar 9.3 litri la sută. Rezervorul este identic, de 71 litri, iar asta explică din nou cum de am reuşit să parcurgem întreaga aventură fără să realimentăm!
Iar pe lângă tehnologia mild-hybrid, cea de-a doua explicaţie se datorează şi combustibilului diesel EVOX, pe care l-au folosit SUV-urile Volvo din această aventură EVOX, de la Bemol. Vom fi sinceri e pentru prima dată când l-am folosit şi noi. Şi aici vrem să vă răspundem încă la o întrebare primită de la voi de ce carburant evoluţionar şi nu revoluţionar, or, anume drept carburant evoluţionar e promovat el de Bemol. Pentru că nu e o revoluţie, ci o evoluţie, iar numele EVOX tot de la acest principiu i se trage. Pentru că, în esenţă, foloseşte ideea deja cunoscută a unor carburanţi meniţi să îmbunătăţească cifra octanică şi cetanică , iar prin asta să ardă complet şi, deci, mai eficient. Mai mult ca atât, combustibilul EVOX are capacitatea de a drena impurităţile acumulate în interiorul motorului şi de a nu permite formarea altor depuneri. Şi pentru că EVOX n-a inventat bicicleta, n-a vrut să-şi asume nici rolul vreo unei revoluţii false. A evoluat din combustibilul obişnuit şi a aplicat reţete testate experimental în Ungaria pe 9 modele de maşini diferite, pentru a asigura o îmbunătăţire a eficienţei în consum de până la 6%, precum şi acea curăţare a motorului şi supapelor de care vorbeam mai sus, păstrând totodată fiabilitatea motorului pe termen lung.
Maşinile noastre au consumat cam cu 20-30% mai puţin decât am aşteptat noi şi decât ar fi fost normal să consume (zicem asta inclusiv din experienţe anterioare cu motorizări diesel de cilindree similară Volvo, pe SUV-uri de talie similară). Şi iată, se pare că 6% din cele 20-30% din această performanţă se datorează lui EVOX, iar celelalte procente îi revin tehnologiei mild-hybrid Volvo. Împreună, aceste două elemente au dat un rezultat formidabil!
În următoarea relatare vă vom da indicaţii şi segmente de traseu, aşa cum ne-aţi cerut, pe care să le puteţi repeta dacă aveţi vreun Volvo XC, sau dacă pur şi simplu aveţi poftă de aventură prin ţara noastră! O să vă instructăm în detaliu şi cum să folosiţi exact hărţi desenate manual, dar proiectate pe display-ul maşinii!
Pe curând! Iar până atunci, dacă se întâmplă cumva că n-aţi văzut încă cele 3 episoade ale aventurii Volvo XC Adventure în Moldova, le inserăm încă o dată mai jos, să le savuraţi!