Ikarus 280. Secretele autobuzului care a slujit Chişinăul aproape 40 de ani

20 Iulie 2020, 22:16
Ilie Toma
Primăria Chişinău a anunţat azi că pregăteşte caietul de sarcini pentru o nouă achiziţie importantă de 100 de autobuze, care ar putea ajunge în capitală în următoarele luni. Şi, deşi în ultimele decenii au mai existat achiziţi importante de autobuze în Chişinău, şi MAN, şi LIAZ, şi Isuzu, nici unul din aceste modele n-a modelat imaginea oraşului atât de mult cum au făcut-o autobuzele Ikarus.
Pe rutele Chişinăului a circulat şi modelul Ikarus 260, cel cu lungime şi ampatament normal, dar totuşi, mai reprezentativ pentru capitala Moldovei e modelul articulat, Ikarus 280. Şi nu, nu vă grăbiţi să neglijaţi această parte a istoriei, pentru că acest model de autobuz ascunde în el secrete fascinante, secrete care au fost şi parte din istoria noastră, inclusiv în anii de după obţinerea independenţei!
Aşadar, Ikarus 280 e numele modelului de autobuz articulat şi, după cum probabil mulţi ştiţi deja, Ikarus era un autobuz produs în Ungaria. Putând lua lesne 180 de pasageri la bord în mod regulamentar, modelul a fost un succes global, fiind livrat nu doar în Chişinău sau în alte oraşe estice, ci într-o mulţime de ţări şi oraşe ale lumii, chiar şi în SUA sau Marea Britanie! Producţia lui Ikarus 280 a început în anul 1973, iar în anii ’70 şi ’80 două treimi din toate autobuzele articulate din întreaga lume erau de acest model Ikarus! În întreaga sa carieră, s-au produs peste 60 mii de asemenea autobuze articulate, pe lângă alte zeci de mii de autobuze mai scurte sau alte variaţii ale lui Ikarus.
Zicem variaţii pentru că în acei ani când au proiectat autobuzul, inginerii maghiari au fost cu adevărat vizionari şi au gândit la fel de eficient cum gândesc azi cei din grupul VW, de exemplu. Încă atunci ei au conceput ceea ce numim noi astăzi platformă modulară — adică o platformă tehnică ce are părţi ajustabile în lungime şi poate fi uşor adaptată pentru diverse lungimi şi scopuri ale modelelor care o utilizează. Un fel de MQB modern, dacă vreţi, doar că asta era gândit atunci, aproape jumătate de secol în urmă!
Ei bine, Ikarus a făcut uz şi de componente tehnice admirabile, fapt despre care foarte puţini dintre noi ştiu. De exemplu motorul său e unul de origine Raba-MAN — cu alte cuvinte în esenţă e un motor ce provine de la marca germană MAN, dar era asamblat cu licenţă la uzina Raba din Ungaria. Acesta e un propulsor diesel aspirat natural, cu 6 cilindri în linie, amplasat orizontal, sub podeaua autobuzului, fapt care a permis economisirea de spaţiu. În versiunea sa obişnuită, acest motor livra 192 CP sau 210 CP într-o ipostază ceva mai puternică. Existau şi versiuni cu indicele D10, care erau turboaspirate şi livrau 240 CP, dar asemenea autobuze „sportive” n-au ajuns pe la Chişinău.
Puterea era trimisă punţii din mijloc dacă vorbim de întreg autobuzul articulat, prin intermediul unei cutii de viteze manuale cu 6 trepte. Ştiţi de unde venea cutia? De la renumitul producător german ZF, cel care azi livrează transmisii pentru BMW, Jaguar, Land Rover, Jeep şi mulţi alţi producători de maşini sau de camioane!
Autobuzele Ikarus parcare în parcul urban de autobuze, Chişinău, anii '80

Ikarus 280 are o lungime de 16.5 metri, o înălţime de 3.04 metri şi o lăţime de 2.5 metri, iar o altă parte interesantă a ingineriei sale e faptul că puntea spate, cea din remorcă, e viratoare. Ea e conectată cu nodulul de articulaţie, astfel încât la o întoarcere mai proeminentă, ea virează în direcţie inversă, pentru a-i mări agilitatea autobuzului.
Mecanismul punţii spate viratoare la Icarus 280

Puntea motoare a autobuzului era construită tot la uzina RABA, situată în oraşul Gyor din Ungaria, după care era livrată în Budapesta, la uzina celor de Ikarus. Legendele urbane spun că această punte era practic indestructibilă. Puntea spate, însă, cea din remorcă, avea sistem de autoreglare a gărzii la sol şi acest sistem adeseori se defecta în cazul supraîncărcării. În acel moment remorca arăta ciudat, înclinată într-o parte.
Atunci când a fost conceput, maghiarii mizau pe prietenia lor cu întregul bloc estic şi luaseră în calcul că aceasta ar putea fi principala piaţă de desfacere. Însă şi vesticii au fost încântaţi de performanţa autobuzului, chiar de la etapa de prototip. Încă în 1969 un prototip al lui Ikarus din seria 200 a câştigat trofeul de argint la un salon de autobuze în Nisa, Franţa, iar în 1971 o versiune mai luxoasă, a lui Ikarus a primit marele premiu în Monaco! Da, Monaco! Aşa că ulterior autobuzul s-a vândut excelent atât în est, cât şi în vest, şi nimeni nu părea să aibă o problemă cu asta, fiecare dintre blocuri considerând autobuzul oarecum „de-al său”.
Ba chiar o legendă spune că într-o vizită de-a lui Brejnev în Cuba, acesta l-a convins şi pe Fidel Castro să comande o partdă mare de Ikarus-uri. Aceste exemplare rulează până astăzi în Cuba!
În Chişinău primele exemplare Ikarus 280 au ajuns la începutul anilor 1980 şi constituiseră un adevărat salt de tehnologie şi confort, oferit pasagerilor. Or, înainte de aceste Ikarus prin Chişinău circulau exemplare învechite moral de ZIS şi PAZ, aşa că odată cu întronarea Ikarus-urilor prin capitală, locuitorii au uitat cu desăvârşire de modelele vechi şi au început a percepe automobilele maghiare ca pe o parte componentă a imaginii oraşului. La început, ele au fost vopsite în culoare galbenă, iar ulterior au fost revopsite în culorile alb şi albastru.
Şi, apropo, autobuze Ikarus au mai fost cumpărate de către Chişinău şi după anul 1991, or, parcul urban de autobuze avea deja o experienţă bună în mentenanţa lor tehnică, iar autobuzele în sine erau cu adevărat reuşite.
Autobuzele Ikarus au continuat a fi produse până în anul 2001 la uzina din Ungaria, dar au existat şi asamblări parţiale în alte ţări ale lumii. Apropo, din 1994 şi până în 2002 modelele Ikarus 280 au fost asamblate şi în Belarus, pentru uz intern.
În multe oraşe ale lumii aceste autobuze continuă să mai servească şi azi. Şi, e de prisos să vă mai spunem că ele încă mai circulă şi prin Chişinău, cel puţin până când vor fi livrate noile autobuze şi aceste Ikarus-uri vor fi date uitării. Noi sperăm doar că noile autobuze se vor ridica la înălţimea de a da o identitate la fel de puternică oraşului ca şi acest model de Ikarus în anii săi de glorie.
1
17,711
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!