Probabil cel mai necunoscut sportcar: Monteverdi 375 L. Produs în Elveţia!

26 Octombrie 2020, 22:54
Ilie Toma
Când ne gândim la Elveţia, ne imaginăm ţara ceasurilor, a ciocolatei, a medicamentelor avansate mai nou, dar foarte puţini dintre noi îşi pot imagina Elveţia drept o ţară producătoare de automobile. Şi nu vorbim doar de vreo uzină de asamblare a unor alte mărci, ci de o marcă proprie, creată în Elveţia, de un elveţian.
Mărcii auto elveţiene îi spune Monteverdi şi a existat doar vreme de 17 ani, între 1967 şi 1984. A fost creată de către elveţianul Peter Monteverdi şi-şi avea sediul într-un mic orăşel, de doar 15 mii locuitori, din cantonul Basel, în apropiere de hotarul cu Franţa. Elveţianul şi-a început cariera ca vânzător de maşini, tatăl său având un service şi o companie de camioane, iar prima lui încercare de a crea o maşină cu numele său a avut loc în 1952, când a construit un vehicul dintr-un Fiat distrus. De aici încolo a început a produce bolizi unici pentru unele echipe de motorsport.
În 1957, el a devenit importator Ferrari în Elveţia, iar mai apoi a mai căpătat câteva mărci prestigioase în portofoliul companiei sale — BMW, Lancia. Rolls-Royce şi Bentley. Marca sa de suflet, de care era cel mai mândru că o reprezintă în Elveţia, era Ferrari, Monteverdi cunoscându-se deja personal cu Enzo Ferrari. Dar, în 1963, Enzo i-a cerut să plătească în avans pentru 100 de exemplare Ferrari pe care compania urma să le livreze în Elveţia, iar Peter Monteverdi l-a refuzat, motiv din care relaţia lor s-a rupt. Orgoliul rănit al lui Monteverdi l-a făcut să acţioneze în conturarea unei mărcii proprii, care să creeze sportcar-uri „swiss made”.
Pregătirea şi conceperea a durat până în 1967. Iar primul sportcar creat a fost chiar cel pe care-l vedeţi în imaginea de mai sus, cu denumirea completă de Monteverdi High Speed 375 S Coupe. Un adevărat muscle-car ca şi design, formele fiind create de un designer italian renumit în acele vremuri, Peter Frua. Maşina a primit reacţii foarte pozitive ca şi design, dar ca şi construcţie, ea folosea un şasiu relativ simplu şi greu. Sub capotă se regăsea un motor de origine Chrysler, de 7.2 litri V8, care dezvolta 375 CP, de unde şi denumirea.
Producţia în următorii ani a fost de ordinul zecilor de unităţi, în 1968 şi 1969 ea totalizând 11 unităţi standard, plus alte două cu ampatament alungit, ca să adăpostească încă două locuri în spate. Această versiune fusese botezată Monteverdi High Speed 375 L.
În 1969 Monteverdi şi Frua au încetat colaborarea cu mare ceartă, iar producătorul elveţian a ales un alt producător de caroserii din Italia — Carrozzeria Fisore. Fisore a remodelat designul maşinii, iar acum sportcarul Monteverdi nu avea doar forme pătrăţoase interesante, dar şi proporţii adorabile. Versiunea cu două rânduri de scaune şi banchetă spate devenise cea de bază, dar îşi păstrase denumirea de Monteverdi High Speed 375 L. Iar maşina, imaginile căreia le tot vedeţi dominând acest articol, e anume un asemenea Monteverdi High Speed 375 L, redesenat de Fisore.
Motorul rămăsese acelaşi, de Chrysler, de 7.2 litri V8, cu 375 CP şi 651 Nm, cuplat la o cutie automată cu 3 trepte, cu toată puterea transmisă punţii spate. Acum imaginează-ţi, în anul 1971 să ai 651 Nm puşi pe puntea spate, fără vreun sistem electronic care să te limiteze cumva!
Maşina asta elveţiană cu subtrat tehnic adunat de prin toată lumea accelera de la 0 la 100 km/h în numai 8.2 secunde, dar unele măsurări arătau şi rezultate de sub 7 secunde. Viteza maximă ajungea la 230 km/h. Era, deci, un GT adevărat al anilor 1970!
Monteverdi High Speed 375 L costa, însă, extrem de mult la acea vreme în Elveţia. Exemplarul din imagini, spre exemplu, are păstrată factura expediată primului său cumpărător, Peter M. Pointer din Norfolk, la 21 iunie 1971, pe care scrie că preţul total era de 39,850 franci elveţieni, fără taxe de import în Marea Britanie. Iar asta o făcea una din cele mai scumpe maşini pe care le puteai cumpăra la acea vreme. Prin urmare, nu e de mirare că pe parcursul întregii cariere a modelului, s-au produs doar câteva sute de exemplare!
Şi tocmai asta le-a redat imediat un aer exclusivist. Au fost cumpărate de proprietari înstăriţi, pasionaţi, care au înţeles repede cu ce bijuterii au de-a face, iar majoritatea dintre ei le-au păstrat ca pe nişte maşini de colecţie încă de pe atunci. Maşina asta, spre exemplu, a fost în posesia britanicului Pointer până în anul 2006, când a fost cumpărată de proprietaurl de azi din Belgia. Există şi actele de export din Marea Britanie spre Belgia, care certifică acest moment şi transmiterea de la unul la altul.
Şi uite că astăzi, după 14 ani în care a stat în aceleaşi mâini, bijuteria asta e scoasă la vânzare de belgian. E într-o condiţie formidabilă de colecţionar! Are doar 38,522 km la bord, făcuţi în întreaga sa istorie din 1971 până azi! Şi n-a fost restaurată — ceea ce vedeţi e condiţia sa originală, aşa cum a fost păstrată de-a lungul anilor!
Deci, practic, avem în faţă cel mai necunoscut sportcar din lume, ştiu doar de cei mai fini cunoscători de maşini de colecţie. Iar dintre aceste puţine exemplare care s-au produs vreodată de Monteverdi High Speed 375 L, şi încă mai puţine rămase azi, acesta e posibil exemplarul aflat în cea mai autentică şi impecabilă condiţie!
Asta e una din maşinile care va costa milioane peste încă 1-2 decenii. Iar azi, încă are un preţ oarecum rezervat, pentru unicitatea sa, de „doar” 265,000 euro! Dar maşina asta elveţiană e atât de unică, de fantastică, de uluitoare, încât să investeşti banii în ea e cam la fel de sigur ca şi cum i-ai pune într-o bancă elveţiană, doar că aici dobânda ar fi cu mult mai mare, dacă ai răbdare să-i ţii stocaţi în ea încă vreo 20 de ani.
0
4,764
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!