Primul BMW cu tracţiune integrală: un superb BMW 325iX E30, scos la vânzare în Elveţia

6 Decembrie 2020, 19:51
Ilie Toma
Probabil nu există nici un fan BMW, care să nu se uite cu admiraţie şi respect la generaţia E30 a Seriei 3. Şi asta nu pentru că a avut neapărat vânzări mari, sau pentru că era în trend, ci pentru cel mai autentic motiv pentru care ar trebui să fie iubită o maşină: deoarece erau un produs ingineresc superb, care s-a tot perfecţionat în continuu pe parcursul întregii sale cariere.
Cât timp s-a aflat modelul în producţie, din 1982 până în 1994, s-au tot lansat motoare noi, variaţii noi, nemaiborbind de diversitatea în tipuri de caroserie, devenită firească mai târziu. Spre exemplu, motorul M20, cu 6 cilindri în linie, avea în momentul lansării modelui o cilindree de 2.3 litri, fiind pus sub capota motorizării 323i. Mai târziu, însă, inginerii au decis să perfecţioneze acest motor şi să-l înzestreze cu şi mai multă putere, datorită cilindreei mai mari. În 1985 acesta a fost lansat în versiune de 2.5 litri, iar motorizarea 323 a fost înlocuită cu 325i.
Dar, odată cu modificarea acestui motor, a apărut şi o altă premieră tehnică decisivă pentru istoria de mai departe a celor de la BMW. Audi şocase lumea câţiva ani mai devreme cu lansarea lui quattro, iar după asta, atât inginerii de la Mercedes, cât şi cei de la BMW, s-au pus imediat pe treabă pentru a dezvolta câte un sistem de tracţiune integrală propriu. În 1985, atât BMW, cât şi Mercedes-Benz au venit cu primele lor modele 4x4, prezentate publicului la salonul auto de la Frankfurt. Mercedes venise cu un W124, dar sistemul 4MATIC era încă abia la stadiul de concept, fiind pus în producţie abia în 1987. BMW, însă, avea deja modelul de producţie gata: un 325i Allrad, din seria E30, or E30 era inima mărcii.
Modelul a fost redenumit în foarte scurt timp drept 325iX, şi chiar din 1985 a apărut în producţia de serie. Motorul lui de 2.5 litri dezvolta 170 CP la 5,800 rpm şi 230 Nm la 4,750 rpm iar sistemul de tracţiune integrală avea deja de atunci pretenţia de a fi cel mai inteligent, prin urmărirea vitezei de rotaţie a roţilor şi dirijarea diferenţialelor în funcţie de diferenţele sesizate. Şi poate puţini ştiu, dar acest prim BMW cu tracţiune integrală avea distribuţia de cuplu între axe setată la 37% pe puntea faţă şi 67% pe puntea spate! Adică 2/3 pe spate şi 1/3 pe faţă, totul pentru a putea avea efect de supravirare şi, eventual, a putea să faci derapaje controlate dacă vrei. Sau, cu alte cuvinte, pentru a păstra neatins caracterul inconfundabil de BMW!
Ei bine, şi iată că tocmai un asemenea 325iX din generaţia E30 a fost scos acum la vânzare în Elveţia! Maşinile astea sunt deja foarte rare azi, iar să dai peste una care a fost tratată ca o bijuterie de colecţie în mâinile foştilor săi proprietari — e un adevărat noroc. La cât de simbolic, important, determinant şi legendar e BMW 325iX pentru istoria întregii mărci BMW, ai imediat garanţia unei valori istorice excepţionale a acestei maşini!
Păi iată, maşina asta e fabricată în 1990, deci are exact 30 de ani. A fost livrată iniţial unui cumpărător din apropiere de Munchen, Germania. Şi acest prim cumpărător a fost generos cu opţiunile bifate pe ea: servodirecţie, sistem ABS, geamuri faţă acţionate electric, ba chiar şi scaune faţă încălzite. A mai comandat şi o opţiune rară, precum ştergătoarele de faruri. Iar pentru ca să înţelegi cât de exact şi-a ales maşina, a comandat de la uzină şi o geantă originală de ski. E logic că amatorul de ski şi-a configurat astfel maşina sa cu tracţiune integrală, dacă ne mai uităm odată la lista de opţiuni! E BMW-ul perfect pentru drumurile de iarnă din Alpi!
Şi, la cât de puţini kilometri a parcurs omul cu ea, pare că a mers doar în vacanţe frumoase prin munţi, iar munţii Alpi, se ştie, nu sunt foarte departe de Munchen. În 29 de ani, adică până în 2019, acest BMW E30 a adunat doar 56,000 km originali, documentaţi cu minuţiozitate.
Apoi, maşina a fost cumpărată de la proprietar de o companie specializată în maşini clasice din Luxemburg, fiind importată acolo, însă n-a apucat să fie vândută vreunui luxemburghez. A ochit-o o companie elveţiană, care a cumpărat-o de acolo şi a importat-o în Elveţia. Între timp, maşina a mai mers 2,000 km savuroşi şi acum, în decembrie, a fost scoasă la vânzare, cu 58,000 km pe odometru.
Maşina e în stare atât de bună, încât cel care i-a făcut cei 2,000 km între timp — pesemne proprietarul companiei de maşini clasice — a fost şi i-a făcut şi inspecţia obligatorie, foarte strictă în Elveţia, acum, la începutul lunii decembrie. Maşina a trecut-o fără probleme. Deci nu e o maşină care trebuie reanimată la viaţă, ea e mai plină şi pofticioasă de viaţă decât orice alt model BMW E30 pe care-l poţi găsi azi, probabil! Până şi cureaua de distribuţie a motorului a fost schimbată doar 3 mii km în urmă. Deci e un BMW care să te fascineze din prima zi, din primul kilometru!
Am uitat să mai menţionăm că maşina e echipată cu cutie automată. Fireşte, starea excelentă şi aspectul ireproşabil sunt absolut evidente şi din poze. Marea întrebare e cât costă această bijuterie bavareză de excepţie, cu o conotaţie istorică atât de mare?
După cât de important şi legendar e modelul şi după cât de fascinante sunt starea şi istoria acestui exemplar, preţul e absolut decent: 27,500 franci elveţieni, ceea ce ar fi cam 25,000 euro. Sincer, e una din maşinile pe care aş cumpăra-o şi eu, chiar dacă în viaţa de zi cu zi conduc un Mercedes din zilele noastre.
0
3,151
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!