Comoara din garaj: produs acum 65 de ani, acest Mercedes-Benz 220a Ponton prăfuit de vreme visează la restaurare

14 Martie 2021, 17:34
Ilie Toma
În zilele noastre foarte rar se mai întâmplă ca asemenea comori, tăinuite decenii la rând de ochii lumii prin garaje şi hambare, să mai iasă la lumina lumii. Şi asta pentru că anii trec, iar maşini care să mai stea tăinuite sunt tot mai puţine şi mai puţine. Şi poate tocmai de asta, acest Mercedes-Benz prăfuit de vreme, scos la iveală acum dintr-un garaj elveţian, e atât de special şi intrigant!
Poate ajută şi faptul că elveţienii iubesc discreţia şi mulţi din ei ascund adevărate comori fără să le etaleze. Poate anume aşa a supravieţuit maşina asta atâta amar de vreme în mâinile unui singur proprietar, pentru a fi scoasă acum la zilei, jinduind la o restaurare şi la o a doua viaţă. Şi ce comoară pare să se ascundă după aspectul prăfuit de vreme!
În primul rând, aici vorbim de un Mercedes-Benz din seria Ponton, sau, dacă e să vorbim în numere de caroserie — e vorba de numele de cod W180. Modelul a fost lansat întâi în caroserie sedan, în anul 1953, după care au mai apărut şi versiuni Coupe şi Convertible. Iar noi am scris acum câteva luni despre un asemenea Coupe unic, din Moldova, vânat mult timp de proprietar, restaurat în condiţie ideală şi apoi chiar pricopsit cu unicul certificat FIVA al unui automobil din Moldova. Versiunea de care vorbim noi azi, descoperită acum în Elveţia, e un sedan, deci e ceva mai puţin exclusivist.
Maşina asta e un Mercedes-Benz 220a, şi ea avea sub capotă un motor de 2.2 litri, pe benzină, cu 6 cilindri în linie, care dezvolta 85 CP la 4,800 rpm. Motorul era cuplat la o cutie de viteze manuală cu 4 trepte, iar suspensia faţă era deja una de tip double wishbone. Un adevărat S-Class al acelor vremuri, or, aceste modele sunt catalogate şi azi ca strămoşi morali ai lui S-Class, prin urmare notorietatea lor e şi mai mare!
Ei bine, exemplarul din Elveţia e fabricat în anul 1955 şi era vopsit în una din cele mai nobile culori, atribuite pe atunci unei maşini luxoase — un albastru nobil, combinat cu un habitaclu bej. E clar, aveau oamenii bun gust în asemenea combinaţii de culori şi-n anul 1955.
Proprietarul maşinii n-a cumpărat-o nouă, în 1955, însă, ci a preluat-o de la un alt elveţian în 1957, la doar doi ani de la fabricare. Mercedesul a fost exploatat în regim normal de către acesta din 1957 până în 1975, când a tot cutreierat munţii Alpi, coastele lacurilor elveţiene şi a alergat în tihna drumurilor perfecte ale raiului european pentru maşini sofisticate. În acest interval de timp a adunat peste 120,000 km pe bordul său, până când, în 1975, proprietarul a decis s-o pună la păstrare.
Fiind şi proprietar al unei companii de vânzare auto, acesta a decis să-şi scoată de la evidenţă Mercedesul, fiindcă putea folosi plăcuţele de înmatriculare transferabile ale companiei, cu tot cu asigurările de rigoare. Dar Pontonul n-a făcut de atunci decât scurte ieşiri ocazionale, tot mai rar şi mai rar.
Aşa s-a ajuns la situaţia că din 1975 până azi, acest Mercedes-Benz n-a mai avut niciodată plăcuţe de înmatriculare proprii, şi a ajuns deja să zacă în praful garajului privat al proprietarului său elveţian. Maşina are 125 mii km parcurşi azi pe bord, iar vremea şi-a lăsat amprenta pe ea la partea estetică. Totuşi, pentru o maşină care a stat într-un garaj, starea ei va fi recunoscută imediat de colecţionari ca una superb de bine păstrată, din care se poate asigura renaşterea unei comori!
Caroseria are păstrată structură aproape intactă, doar cu mici depuneri superficiale de rugină şi altele câteva mai consistente în locuri uşor de reparat. Motorul e perfect funcţional, totul se învârte, dar proprietarul îl lasă pe viitorul cumpărător să se convingă, pentru ca acesta din urmă să-i poată asigura reanimarea dorită, corectă. E şi asta o metodă la care trebuie să fii atent, e mai bine să nu te grăbeşti cu repornirea unui motor care a stat atât de mult timp nemişcat. Dar dacă totul e în mişcare uşoară pe interior, semnele sunt excelente.
Fireşte, şi interiorul ar avea nevoie de o curăţare completă şi poate o recondiţionare, în funcţie de preferinţele de restaurare a viitorului cumpărător. Dar, deşi din bej acesta arată acum a un cafeniu nisipos, e o minune să-l vezi într-o stare atât de bine conservată, pe o maşină care a stat atât de mult nemişcată! Tapiseria, chiar şi elementele bordului sunt neaşteptat de bine păstrate!
Tot ceea ce se vede acum în aceste imagini e capabil să nască scântei de speranţă şi entuziasm în ochii colecţionarilor aprigi, care au şi înţeles că maşina asta e o adevărată comoară. E mult de muncă pentru a o readuce cu adevărat la strălucirea necesară, iar gradul de cât de radical poate fi ea restaurată tot mai poate varia, întrucât maşina are păstrat foarte mult din autenticul ei original pe ea. Dar e cert că la final poţi obţine un Mercedes-Benz de epocă, a cărui valoare să fie de minim vreo 60-80 mii euro, iar pentru unele exemplare lucrate cu atenţie şi asemenea istorii — poţi ajunge şi la valori de peste 100-200 mii.
Şi partea frumoasă e că această comoară prăfuită va fi scoasă la licitaţie în Elveţia în curând la un preţ neaşteptat de pământesc, în raport cu această valoare de care vorbim mai sus! Preţul estimat al acestui Mercedes-Benz 220a Ponton din garajul elveţian e cuprins între numai 8,000 şi 12,000 franci elveţieni, adică între circa 7,200 euro şi 10,800 euro! Şi maşina vine cu toate actele ei de origine elveţiană în regulă!
Sincer, e o comoară atât pentru un colecţionar feroce, care poate căuta ani la rând un asemenea model, dar poate fi o comoară şi pentru un colecţionar cu pasiune şi dorinţă mare, dar care iată nu va avea nevoie de buget uriaş imediat pentru a porni un proiect de lungă durată de şlefuire a unui comori! Ar putea chiar un proiect de suflet pentru toată viaţa înainte, pentru un pasionat înflăcărat al eleganţei nemuritoare Mercedes-Benz de altă dată!
0
1,702
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!