Ce este Formula E şi riscă ea oare să transforme Formula 1 într-o competiţie de bolizi electrici?
10 Mai 2021, 16:27 Ilie Toma
Probabil mulţi dintre noi am tot auzind pomenindu-se de Formula E, că tot mai mulţi producători îşi anunţă implicarea în acest nou tip de curse, că e de perspectivă, dar e la fel de probabil că mulţi nu ştiu încă foarte detaliat ce este, de fapt, Formula E, cu ce se mănâncă, cât de importantă a devenit, ce se întâmplă acolo şi cât de departe s-a ajuns deja.
Aşa că noi ne-am gândit că n-ar strica să aducem un pic mai multă claritate, expusă succint şi simplu mai jos.
Este Formula E o cursă de bolizi electrici?
Da. Putem considera Formula E drept o paralelă 100% electrică a Formulei 1, cu bolizi care seamănă mult la aspect, dar care au o propulsie pur electrică.
Ce elemente sunt comune cu Formula 1?
Pe lângă designul bolizilor, foarte asemănător, Formula E are aceeaşi idee ca o echipă să aibă doi bolizi şi doi piloţi, iar baremul de punctaj pentru locurile 1-20 e practic identic cu cel din Formula 1. Un punct adiţional se dă pentru cel mai rapid tur, dar şi pentru alte câteva elemente specifice. De asemenea, exact ca şi în Formula 1, o cursă e precedată de o zi de practică, apoi de o altă etapă de calificări pentru poziţia la start.
Ce circuite se folosesc pentru Formula E?
Pe parcursul unui an au loc 15 curse de Formula E, uneori câte două curse pe week-end, în acelaşi loc. Toate circuitele sunt urbane, aşa cum sunt câteva şi în Formula 1. În acest an, spre exemplu, au loc curse în Roma, Valencia, Monaco, Puebla, New York, Londa şi Berlin.
Câţi bolizi şi câte echipe participă într-o cursă de Formula E?
În prezent, în Formula E sunt încadraţi 24 de bolizi, respectiv sunt 12 echipe active în Formula E.
Aşa cum spuneam, aici se regăsesc mulţi producători renumiţi, precum Audi, BMW, Jaguar, Mercedes-Benz, Nio, Nissan, Porsche şi chiar cei de la DS, gama de lux a lui Citroen. Fascinant, nu-i aşa — unde mai poţi vedea în zilele noastre o cursă în care să participe la un loc toate aceste mărci concurente?
Ce putere are un bolid electric din Formula E?
Puterea maximă standard e limitată electronic la 250 kW, sau 340 CP. Totuşi, pe parcursul cursei puterea e limitată la 200 kW, adică 272 CP. Dar, Formula E are şi un regim de ATTACK MODE, care poate fi activat luând o traiectorie mai largă şi mai lentă a unor curbe marcate, după care aceştia primesc pe o perioadă scurtă un boost de 35 kW, sau 48 CP, pentru bolidul lor. Acea putere extra, odată activată, ţine câteva tururi.
O altă chestie ciudată e aşa-numitul FAN-BOOST. Piloţii votaţi de public pot primi un boost nebun de putere, adică puterea maximă a bolidului, pe care-l pot folosi pe o durată de 5 secunde, exact cât să efectueze o depăşire-fulger.
Bolizii din Formula 1 trec la pit stop pentru realimentări. Ce fac bolizii din Formua E?
Simplu — nu se realimentează pe parcursul unei curse. Pot intra la boxe să schimbe anvelope, dar nu pot realimenta, pentru că procesul de reîncărcare a bateriilor ar dura prea mult şi ar tăia din dinamismul cursei. Iar asta înseamnă că toată energia necesară unei curse trebuie stocată în baterii! Apropo, anvelopele actuale, furnizate de Michelin, ţin şi ele de obicei întreaga cursă, aşa că vizitele la pit-stop sunt făcute de obicei doar în cazuri speciale, când se defectează ceva. O cursă fără pit-stop-uri regulate, deci!
Cât durează o cursă Formula E atunci?
Cursa propriu-zisă durează 45 de minute plus un tur.
Ce baterie are un bolid de Formula E?
Bateria unui bolid actual, din generaţia 2, are 56 kWh, şi anume această cantitate de enegie e cea ce asigură alergarea acestuia timp de 45 minute. Bateria cântăreşte 385 kg, în timp ce întreg bolidul cântăreşte 900 kg.
Dezamăgire: toţi bolizii sunt la fel
Da, pe cât de mult ne-am bucura că în această cursă participă la un loc şi Audi, şi BMW, şi Mercedes, şi Porsche, pe atât de mult ne putem dezamăgi că toţi bolizii sunt la fel în Formula E, indiferent de emblema aplicată pe ele. Asta face parte din regulament, la fel cum organizatorii îţi furnizează doar anvelope Michelin, tot aşa ei sunt cei care-ţi furnizează bolidul, iar tu ţi-l personalizezi.
Unde e elementul de diferenţiere între echipe atunci? În designul culorilor de pe bolid, desigur, în piloţi şi-n strategia lor. Pentru că la nivel tehnic, bolizii sunt identici, iar asta, zicem noi, taie o mare parte din spiritul adevărat de competiţie şi lasă loc doar marketing-ului de faţadă. Sigur, e frumos să vezi maşini electrice întrecându-se între ele, dar totul nu e decât un campionat al piloţilor, de fapt, şi mult mai puţin al echipelor, pentru că nu există echipe de ingineri care să proiecteze şi să tremure pentru succesul bolizilor lor. Aceeaşi companie, Spark Racing Techologies Dallara, furnizează toţi cei 24 de bolizi. Însă puţini ştiu despre asta, aşa că Formula E ia o amploare tot mai mare şi e pe val puternic de creştere.
Tu ce părere ai, deci? E o cursă pe bune, interesantă, sau un marketing de faţadă? E posibil ca Formula 1 să fie înlocuită în totalitate în viitor de Formula E?