Istoria uitată a 186 exemplare BMW Seria 5 E34, stocate într-un depozit din Bulgaria

24 August 2021, 17:27
Ilie Toma
Istoria asta e una din cele mai neverosimile şi totodată frumoase din sud-estul Europei, dând naştere la o mulţime de legende şi speculaţii în jurul ei. Dar ea durează din 1994 încoace şi aceleaşi legende spun că şi astăzi au mai rămas câteva exemplare din cele 186 de BMW-uri Seria 5 E34 formidabile de cândva, toate noi şi toate stocate într-un depozit ferit de ochii lumii din Bulgaria.
Totul a ieşit la iveală la sfârşitul anului 2018, când cineva a intrat întâmplător într-un depozit părăsit din Blagoevgrad, Bulgaria. A găsit acolo 11 exemplare de BMW Seria 5 E34, prăfuite şi niţel deteriorate de resturi de ruine, căzute de pe acoperiş, dar în esenţă, se putea vedea că acele maşini au fost puse ca maşini noi acolo şi aveau 0 km la bord. De unde să se fi luat tocmai 11 BMW-uri din anii 90 în Bulgaria şi să fie descoperite tocmai în 2018, tocmai 24 de ani mai târziu?
Acele imagini au devenit atunci virale în Bulgaria, iar speculaţiile n-au întârzia să apară — că ar fi furate, că ar fi o colecţie privată a vreunui interlop de cândva, care ar fi decedat între timp — versiuni au fost cu zecile. Dar maşinile existau, totuşi, şi trebuia să există o explicaţie logică acestei enigme, care a fost dezlegată abia în lunile şi anii ce-au urmat.
Astfel, cele 11 maşini erau doar resturile rămase dintr-o partidă totală de 186 de exemplare BMW Seria 5 E34, toate fabricate în anul 1994. În acel an, un dealer BMW din Spania era în pragul falimentului. Aşa a ajuns la nevoia de a scăpa de o partidă mare de BMW-uri Seria 5 E34, pe care o comandase de la uzină şi n-o mai putea plăti. Da, erau exact 186 de maşini, 186 de minunate BMW-uri E34, proaspăt asamblate în Germania şi trimise în Spania.
Printre ele, se numărau câteva exemplare rare de BMW 525ix, adică Seria 5 E34 cu tracţiune integrală, iar asemenea versiuni s-au produs în istorie în număr de doar 2,272 de exemplare! Pe lângă aceste câteva exemplare de 525ix, în acea partidă fuseseră motorizări 520i şi 525i.
Cine a cumpărat marea partidă de BMW-uri? Un om de afaceri bulgar, doar că noţiunea de om de afaceri în Bulgaria în anii ’90 avea o semnificaţie uşor diferită, tocmai de asta, activitatea lui a rămas tenebră şi mai departe şi tocmai de asta a importat cele 186 de BMW-uri în Bulgaria practic pe ascuns, fără mare tam-tam, fără vreun statut de dealer oficial, fără vreo publicitate. A căutat un depozit imens unde să plaseze maşinile şi, cu oamenii lui, s-a apucat să le vândă la bucată, aşa, din vorbă în vorbă, cu vizite secrete la depozit, fapt confirmat din informaţiile directe pe care a reuşit să le obţină un club de fani BMW din Bulgaria, într-o discuţie confidenţială recentă cu acel om, cu condiţia de a nu-i divulga numele.
Majoritatea maşinilor s-au vândut în primii ani, dar a durat ceva ani buni până acestea s-au epuizat. Ulterior, maşinile rămase erau deja vândute ca nişte relicve în stare mai proastă, pe care nu le-ar fi acceptat oricine. Condiţiile de păstrare nu erau ideale, iar starea maşinilor avea de suferit cu fiecare an trecut.
Jurnaliştii bulgari au constatat ulterior că, din cele 186 de maşini, au fost vândute 175 până în anul 2016, după care nimeni n-a mai vrut să se ocupe de ele. Valorau prea puţin şi erau o bătaie de cap nejustificată. Iar situaţia din ţară se schimbase până şi în Bulgaria, aşa că asemenea afaceri tenebre nu se mai putea face cum se făceau în anii ’90. Era mai convenabil că proprietarii de facto ale maşinilor să se detaşeze de ele, făcând pe niznaiul.
Aşa că, atunci când au fost descoperite, la sfârşitul anului 2018, cele 11 BMW-uri rămase păreau nişte maşini fantomă, fără proprietar. Se jongla pe atunci ideea că statul bulgar le va lua în proprietate şi va anunţa o licitaţie, dar toţi atenţionau că maşinile rămase nu vor mai putea aduna sune mari de bani. Multe din ele fuseseră expuse la scurgeri de pe acoperiş, deteriorări din cauza ruinelor, de pe altele hoţii, sau foştii oameni ai proprietarului, mai scoseseră piese, aşa că aproape toate ar fi avut nevoie de multă muncă. Dar, totuşi, cine cunoaşte îşi dă seama că printre cele 11 maşini din imaginile acestui articol se întrevăd şi comori, care, cu o asemenea istorie şi cu niţică muncă de restaurare, la 0 km parcurs, puteau redeveni foarte repede bijuterii care să coste zeci de mii, dacă nu chiar sute de mii de euro.
Şi ştii care e paradoxul? Că de atunci şi până astăzi, în cei peste 2 ani, statul bulgar s-a împotmolit în procese birocratice şi nici o licitaţie aşa şi nu a fost anunţată. Deci, teoretic, cele 11 BMW-uri E34 aşa şi stau în acel depozit din Bulgaria şi aşteaptă să ajungă pe mâini care să le preţuiască. Ce e în acel depozit la modul practic, însă, nu mai ştie nimeni de doi ani încoace. Ce păcat, totuşi! Ce bijuterii!
0
58,105
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!