Istoria neştiută a unei echipe de ingineri din Chişinău, care proiectează componente pentru motoarele navale mari şi generatoare mici

23 Februarie 2022, 17:21
Ilie Toma
În câteva articole anterioare, am vorbit despre nave cu inginerie interesantă, de la cele propulsate electric, cu hidrogen, până la cele clasice, cu motoare diesel imense. Am vorbit chiar şi despre cel mai puternic motor diesel din lume, de 109,000 CP, proiectat cândva de compania Wartsilla şi produs şi astăzi de subsidiare ale ei. E clar, e o lume a ingineriei la o cu totul altă scară. Şi dacă România are tradiţia de a construi un asemenea motor imens la Reşiţa şi corpul navale la Brăila, atunci despre Republica Moldova, o ţară care are doar 800 metri de ieşire maritimă la Giurgiuleşti, nu ne-am prea gândi ca o ţară în care cineva poate avea o contribuţie la ingineria acestui domeniu.
Dar iată că există chiar în Chişinău o echipă de ingineri despre care se ştie prea puţin pe interiorul ţării şi pe care noi am cunoscut-o în cadrul proiectului nostru de reportaje la fabricile din industria auto de pe teritoriul Moldovei, desfăşurat cu ajutorul Agenţiei Germane pentru Cooperare GIZ Moldova. Anume datorită lor am aflat de această echipă care proiectează componente pentru motoare navale mari, dar şi generatoare electrice pentru maşini, apoi am mers şi să-i cunoaştem direct.
Şi dacă aproape toate fabricile auto sunt localizate de obicei în afara Chişinăului, atunci această echipă de ingineri, numită MOD Engineering, îşi are sediul chiar în Chişinău, într-o regiune intens circulată din sectorul Râşcani. Şi pentru că activitatea lor de bază e proiectarea, nu producţia, oficiul acestei echipă arată ca un oficiul al unei companii IT, în care 25 de ingineri creează lucruri la care nu te-ai fi gândit vreodată că au vreo legătură cu Moldova.
Echipa inginerilor din Moldova e rezultatul unei investiţii italiene din ţara noastră iniţiată acum 9 ani, aparţinând unui grup internaţional cu sedii în Italia, Franţa şi Moldova. Iar echipa din Chişinău cuantifică acum cam 25% din resursele inginereşti ale grupului la nivel global. Aşadar, ce se proiectează la Chişinău?
Ei bine, e vorba de o multitudine de componente inginereşti care ajung să fie parte din produse finale, în special motoare. Iar când vorbim de proiectare, avem în vedere desenul iniţial grafic, computerizat, alegerea materialelor potrivite pentru producţie, pregătirea documentaţiei tehnice pentru omologări internaţionale şi chiar desenele tehnice pentru viitoarea fabricare a acelui component. Iar vorbind foarte specific, mulţi ani la rând în perioada recentă, cel mai mare client, pentru care echipa de ingineri din Moldova a făcut asemenea proiectări de piese, a fost chiar compania finlandeză Wartsilla, cea care a şi conceput acel motor renumit naval, dar care are şi zeci de alte motoare navale de toate capacităţile posibile. La drept vorbind, în domeniul construcţiei de motoare navale, Wartsilla e unul din liderii mondial, iar numele său e unul din cele mai respectate ca inovaţie inginerească adusă în această industrie.
Foto: Un motor naval modern compact Wartsilla

Când vine vorba de asemenea motoare diesel navale mari, expertiza echipei din Moldova e cea mai cuprinzătoare, cuprinzând capacitatea de proiectarea până la 90% din piesele folosite la asemenea motoare navale. Ca să fim înţeleşi corect, cei din Moldova nu au conceput 90% din motoarele finlandeze, dar ca şi areal de tipuri de componente pe care le-au proiectat la un moment dat pentru diverse motoare, acestea acoperă 90% din toată gama. Or, Wartsilla şi companiile sale subsidiare, produc foarte multe variaţii de motoare, cu 4 timpi sau cu 2 timpi, cu putere cuprinse între 12,000 CP şi 109,000 CP la capitolul sistemelor de propulsie navale!
Foto: Un motor naval mare Wartsilla_

Deci, efectiv, multe din navele mari, de toate tipurile, care navighează pe oceanele lumii, au componente care au fost proiectate la o anumită etapă în Moldova. Fără a exagera meritele echipei din Chişinău, vom spune totuşi că simplu fapt că în ţara noastră există asemenea ingineri, pricepuţi în construcţia motoarelor navale, e deja un fapt admirabil!
Foto: O navă de croazieră, propulsată de un motor Wartsilla

Dar, aşa cum spuneam, arealul lor de expertiză mai cuprinde şi alternatoare mici, electromotoare mari, proiectarea liniilor de asamblare, proiectarea conductelor industriale pentru gaz şi petrol, a structurilor industriale de oţel şi a sistemelor hidraulice. E acea muncă ce poate părea plictisitoare pentru cei care nu sunt fascinaţi de inginerie, dar care e absolut esenţială pentru ca toate acele sisteme industriale sofisticate să există şi să funcţioneze.
Şi, un fapt şi mai curios pe care am reuşit să-l aflăm de la CEO-ul Franco Pollesello, ţine de experienţa sa de muncă în Moldova şi de ceea ce planifică să mai facă în perioada următoare în ţara noastră compania-mamă din Italia. În primul rând, Franco ne-a spus că experienţa companiei sale în Moldova a fost una exclusiv pozitivă, începând de la oamenii din echipa sa până la organele de stat cu care a interacţionat. A menţionat, de exemplu, faptul că echipa sa a primit de la fisc titlul de contribuabil cu un grad înalt de credibilitate, fapt care l-a făcut să se simtă onorat şi apreciat pentru maniera transparentă în care lucrează şi să le spună tuturor că, dacă lucrezi onest în Moldova, vei avea parte de experienţe plăcute. Cel puţin, spune el, în cazul lui şi a companiei sale aşa a fost. Şi, nu în ultimul rând, administratorul italian ne-a spus că acum compania-mamă ia în calcul extinderea serviciilor pe care le prestează la nivel internaţional şi prin producţia unor componente, iar locaţia unei eventuale fabrici viitoare ar avea toate şansele să fie în Moldova. Deci, s-ar putea ca într-o zi să nu vorbim doar de proiectare de componente navale, ci şi de producţie propriu-zisă în Moldova!
0
4,860
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!