Ideea genial de simplă a inginerilor din Austria de a genera electricitate cu camioane încărcate cu apă, în zone muntoase

30 Mai 2022, 19:52
Redacţia PiataAuto.md
Criza energetică din Europa a mobilizat inginerii cei mai talentaţi să facă publice idei de proiecte, care până de curând păreau prea scumpe de realizat sau sunau prea bizar. Acum, însă, la cât de mult au crescut preţurile resurselor energetice, inginerii anunţă tot mai multe proiecte de generare a energiei, unele din ele fiind cu adevărat interesante şi genial de simple. Acum câteva zile vorbeam despre ideea inginerilor elveţieni de a crea trenuri Infinity pentru minele din Australia, ce nu au nevoie de fire electrice şi nici să-şi încarce vreodată bateriile de la prize, pentru că întotdeauna coboară încărcate şi urcă descărcate, iar gravitaţia le asigură generarea de electricitate în surplus. Ei bine, ideea inginerilor din Austria, despre care vorbim azi, are la bază acelaşi principiu al gravităţii şi energiei potenţiale şi cinetice, dar ajunge la o formă şi mai neaşteptată.
Foto: Camion transportator de apă, poză simbol

Ideea aparţine unui grup de ingineri şi cercetători de la Institutul Internaţional de Analize de Sisteme Aplicate (IIASA) din Viena, sub egida lui Julian Hunt. Iar această idee presupune folosirea avantajelor din regiunile muntoase din Austria şi din oricare părţi ale lumii pentru a genera electricitate pe bază de apă, însă nu prin hidrocentrale clasice, ci cu ajutorul camioanelor electrice.
Foto: Harta regiunii unde inginerii din Viena vor să implementeze ideea lor într-un prim proiect

Conform conceptului ingineresc, camioanele electrice vor fi adaptate pentru recuperare maximă de energie, gradul de recuperare urmând a fi ajustat pentru fiecare regiune în parte, în funcţie de relief, unde acest concept va fi aplicat. Inginerii austrieci au luat drept exemplu o regiune apropiată de Kaprun din Alpii austrieci, acolo unde există deja o hidrocentrală mare, de circa 260 MW capacitate.
Astfel, aceste camioane vor funcţiona după principiul circulării pe un traseu între două puncte, la o diferenţă cât mai mare de altitudine, ambele puncte preferabil în imediata apropiere a unui râu. În punctul de încărcare, camioanele vor primi un volum maxim de apă în cisternele lor uriaşe. Se estimează că un camion va cântări circa 9 tone cu tot cu baterii, şi va putea încărca la bord circa 23-25 tone de apă. Odată încărcate, acestea vor porni pe traseul în coborâre, generând electricitate prin recuperarea energiei cinetice, pe care o vor stoca în baterii. La punctul de destinaţie de la altitudine minimă, apa va fi descărcată în acelaşi râu, dar deja în aval, iar camioanele vor urca înapoi deşarte.
Imagine: Principiul de funcţionare a ideii inginerilor din Austria

Ideea e că, datorită diferenţei de greutate, a pantei accentuate şi a gravitaţiei, un camion va genera întotdeauna simţitor mai multă energie coborând plin, decât energia de care are nevoie pentru a urca gol, exact cum se întâmplă şi la camionul minier Electro Dumper din Elveţia. Respectiv, când ajunge înapoi la punctul de sus, camionul se conectează la reţea şi transmite electricitatea în surplus pe care a acumulat-o, cât timp apa îi este turnată în cisternă. Astfel, după multe ture efectuate pe parcursul unei zile, un camion ar ajunge să livreze o cantitate notabilă de energie în sistem prin simpla sa circulare cu apa în cisternă de sus în jos şi cu cisterna goală de jos în sus. Iar un număr de 20-40 camioane sau mai multe ar putea genera electricitate comparabilă cu cea a unei hidrocentrale mai mici.
Foto: Schema funcţionării primului proeict din regiunea Kaprun, numărul de camioane şi distribuţia acestora într-un sistem

Pentru mulţi poate suna ca o muncă aproape inutilă, să tot cari apă de sus în jos cu ditamai camioanele, în loc să faci o hidrocentrală pe acelaşi râu, de exemplu. Şi apoi, un camion condus înseamnă un şofer, eventual doi sau trei care lucrează în ture, salarii, costuri de camioane, baterii, timpi de încărcare şi descărcare. Dar, paradoxal, inginerii austrieci declară că există mai multe avantaje decât dezavantaje, iar costurile per MWh de electricitate generată prin această metodă ar fi de 30-100 dolari SUA, faţă de 50-200 dolari SUA în cazul hidrocentralelor. Iar aici sunt incluse şi costurile de amortizare a camioanelor, şi salariile la nivelul celor austriece.
Explicaţia ar fi că o hidrocentrală are nevoie de costuri uriaşe ca investiţie primară, prin construcţie de baraje, turbine, etc, în timp ce în cazul acestor camioane e vorba de construcţia unor puncte de încărcare şi descărcare şi a camioanelor propriu-zise. Astfel, asemenea sisteme de generare a electricităţii pe baza camioanelor ar putea fi activate în mult mai multe locuri neutilizate în prezent, unde construcţia hidrocentralelor nu e fezabilă. La nivel mondial, anual ar putea fi generată o cantitate de electricitate de 1.2 PWh, ceea ce constituie a 25-a parte din întreaga electricitate generată la nivelul planetei în anul 2019, de exemplu. Şi, cel mai important, asemenea sisteme pot fi implementate acţiune într-un timp foarte scurt, prin producţia imediată a astfel de camioane şi ajustarea lor pentru relieful exact unde sunt puse în funcţiune.
0
19,155
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!