BMW 2002 turbo, primul model turboaspirat al mărcii, într-un exemplar fascinant, scos la vânzare în Germania

6 Iunie 2022, 21:18
Ilie Toma
În anii 60 şi la începutul anilor 70, BMW încă oscila în experimente în căutarea identităţii sale, aşa cum o ştim azi. Aşa numita Serie 02 îşi dorea să întruchipeze o gamă cu o nouă identitate, care să fie disponibilă în mai multe versiuni de caroserie şi în mai multe motoare, dar toate cu terminaţia 02 la sfârşit. Aşa s-au născut modele precum 1602, 1802, unde primele două cifre indicau cilindreea motorului. Apoi doi ingineri de la BMW şi-au modificat propriile maşini cu un motor de 2.0 litri, fără să ştie unul de celălalt, şi când au aflat că au făcut acelaşi lucru, şi-au dat seama că e nevoie de un motor mai puternic. În acelaşi timp şi importatorul din SUA le cerea maşini mai puternice. Aşa a apărut şi 2002, apoi şi 2002 tii, dar până la apogeul numit BMW 2002 turbo aveau să mai treacă ani la rând, or, acesta din urmă a fost lansat abia în 1973.
Maşina asta, despre care vorbim azi, a fost, aşadar, primul model turboaspirat de la BMW, motorul de 2.0 litri de sub capotă primind o turbină KK&K, cu ajutorul căreia puterea a crescut la 170 CP, iar cuplul — la 240 Nm. Modelul, cu numele de cod E20, folosea renumita injecţie mecanică Kugelfischer, şi avea radiator mai mare pentru lichidul de răcire şi un radiator pentru ulei, fiind pregătită pentru performanţă intensă. Un adevărat BMW sportiv, deci, care putea accelera de la 0 la 100 km/h în mai puţin de 7 secunde şi putea atinge peste 210 km/h, în anul 1973!
Mai mult ca atât, maşina era şi foarte uşoară, cântărind 1.080 kg, fapt care, în tandem cu o suspensie potrivită, a făcut-o şi deosebit de agilă în viraje. BMW mai produsese maşini plăcute în condus până la 2002 turbo, dar acesta era primul BWM cu adevărat rapid şi performant, pe care să-l adori să-l conduci încât să zici imediat că e o maşină croită pentru şofer şi pentru exclamaţiile lui de extaz.
Maşina se vindea doar în două nuanţe, iar cea mai dorită era cea din imagine, un soi de alb crem cu linii de decor în culorile BMW Motorsport. Maşina avea şi kit-uri de aripi mai late şi o bară de protecţie frontală, care se făcea remarcată de la o poştă. Acesta era, aşadar, un BMW cu care putea-i să-ţi faci apariţia ca un ştrengar, spre deosebirile de BMW-urile cu linii mai cuminţi de mai devreme.
Modelul a fost unul genial, dar a avut ghinionul de a fi lansat într-o perioadă nepotrivită a istoriei, în anul 1973 al marii crize a petrolului, atunci când toate maşinile sport au avut de suferit. Vânzările au fost slabe, chiar dacă toţi îl adorau cu privirea. Iar BMW n-a răbdat prea mult aceste vânzări modeste şi l-a oprit din producţie după doar 1.672 de automobile produse! Deci, în istorie nu s-au produs nici măcar 1.700 de asemenea bijuterii, ceea ce face din BMW 2002 turbo unul din cele mai rare şi mai dorite modele produse de BMW în toate timpurile!
Maşina asta a mai avut noroc şi de proprietari care au investit zeci de mii de euro în ea, pentru a o readuce şi a o păstra în forma în care o vedem acum. Sunt zeci de mii de euro cheltuiţi numai de ultimul proprietar din Germania pe ea. În schimb maşina asta e atât de impecabilă în condiţia sa, încât acesta declară cu toată convingerea că exemplarul său e cel mai autentic şi mai original BMW 2002 turbo din câte mai sunt în lume!
Nu ştim dacă e cel mai, dar cu siguranţă e printre cele mai. Starea acestui exemplar e cu adevărat superbă, iar la conotaţia istorică uriaşă a acestui model BMW, orice colecţionar ar fi fericit să deţină un asemenea model legendar. Fie că deschizi capota să vezi motorul, fie că priveşti tapiţeria scaunelor de la interior, peste tot maşina arată aproape ca acum aproape 50 de ani, când era nouă.
Prin urmare, nu e de mirare că proprietarul actual al acestui BMW 2002 turbo din Germania cere un preţ aproape exorbitant pe maşina sa. Preţul e de 139.900 euro. Însă maşina îşi merită fiecare cent, or, ea e începutul istoriei identităţii BMW, aşa cum o ştim azi. De la acest BMW a început gloria, sportivitatea şi performanţă. Şi la cât de puţine s-au produs, în 10-20 de ani maşina asta va valora şi un milion, fără a exagera câtuşi de puţin!
0
2,223
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!