Cum vor afecta preţurile mai mari la carburanţi planurile de vacanţă cu maşina pentru vară

8 Iunie 2022, 17:12
Redacţia PiataAuto.md
Trăim cu toţii într-o perioadă de criză energetică profundă, cooptată cu un război de amploare, în plină desfăşurare în Ucraina, iar peste toate şi creşterile de preţuri ne duc la situaţii în care facem faţă tot mai greu la costurile vieţii. În asemenea condiţii, mulţi dintre noi ar putea să-şi amâne planurile de vacanţe pentru perioade mai liniştite. Dar, totuşi, mulţi ar putea să vadă într-o mică vacanţă o evadare din presiunea prea mare a acestei perioadă, o picătură de normalitate oferite celor din familie şi o acumulare de forţe noi. Doar că, în contextul preţurilor mai mari la carburanţi, planurile de vacanţă cu maşina sunt inevitabil afectate, costurile de deplasare crescând enorm. Ne-am propus în acest articol să analizăm aceste costuri pe baza unor destinaţii mai populare, luând la bază câteva dintre tipurile de maşini mai populare.
Aşadar, vom lua la bază cinci destinaţii posibile pentru deplasarea cu maşina, populare în anii de dinainte de 2020 printre cei din Moldova — Grecia, Bulgaria, Austria, Italia şi Germania, nu neapărat ca destinaţie finală de vacanţă clasică, ci mai degrabă reuniuni de familie sau ca destinaţie mai îndepărtată de circa 2.000 km, cu calcule valabile şi pentru ţările din jur.

Esenţa de la care pornim e simplă. Cândva, să călătoreşti din Moldova până în Austria sau Germania şi înapoi, de exemplu, cu o maşină cu 4 oameni la bord, însemna costuri totale de călătorie de circa 300-400 euro, ceea ce includea carburantul şi vinietele. Nu vom lua în calcul eventuale hotele de staţionare, ne vom referi doar la costuri de drum cu maşina. Respectiv, vrem să facem calcule cât ar însemna în prezent asemenea călătorie în costuri de transport şi, implicit, cât din bugetul vacanţei trebuie să meargă acum pentru simpla deplasare cu maşina.
Notă: În acest articol folosim imagini din călătorii anterioare cu maşini redacţionale

Vom lua drept reper un SUV diesel mai modern, care indică un consum mediu de 6,5 litri/100 km, şi un sedan/break cu motor pe benzină, cu un consum real mediu de 8,0 litri/100 km, aici fiind vorba de consum extraurban, în tandem cu anumite intrări în oraşe, opriri pe noapte, etc. Şi vom lua în calcul preţurile la benzină şi diesel din aceste zile, în jurul perioadei de redactare a acestui articol, pentru că peste 2 săptămâni sau o lună preţurile se pot schimba mult, iar cifrele calculate pot creşte şi ele.

Moldova — Grecia şi înapoi
Distanţă într-o direcţie: 1.100 km-1.800 km
Țări traversate: România, Bulgaria.


În cazul unei deplasări până în Grecia, de obicei e nevoie de o singură oprire de alimentare, dar, fireşte, mulţi opresc de 2-3 ori pentru a face uz de preţul mai bun la carburant. În Moldova preţul la benzină e de 1,62 euro/litru, în România e de circa 1,70 euro, în Bulgaria e de 1,65 euro, iar în Grecia e de tocmai 2,35 euro pe litru. Respectiv, cel mai logic e să se facă plinul în Moldova şi în Bulgaria, eventual în Grecia doar pentru a suplini un minim necesar. Preţul la diesel e 1,47 euro în Moldova, circa 1,82 euro în România, 1,67 euro în Bulgaria şi 1,94 euro în Grecia.
Distanţa totală ar fi de 2.200-3.600 km, în funcţie de regiunea aleasă, ceea ce ar însemna circa 145-235 litri de diesel sau 175-290 litri de benzină în cazul celor două maşini luate în calcul. Raţionalizând locurile de alimentare, asta ar însemna costuri între 250 euro şi 400 euro pe diesel, în funcţie de distanţă sau între 310 şi 520 euro pe benzină. Aici nu se includ vinietele şi plăţile de autostrăzi în Grecia.

Moldova — Bulgaria şi înapoi
Distanţă într-o direcţie: 600 km-900 km
Țări traversate: România

Preţurile la carburanţi sunt indicate mai sus. La distanţa Bulgariei şi maşinile luate de noi drept exemplu, o deplasare dus-întors ar însemna un consum total de 80-120 litri de diesel sau 100-145 litri de benzină, ceea ce ar însemna costuri de 125-190 euro pe diesel sau 165-240 euro pe benzină.

Moldova — Austria şi înapoi
Distanţă într-o direcţie: 1.400 km-1.900 km
Țări traversate: România, Ungaria


Preţurile la carburanţi în România le-am indicat mai sus, însă în Ungaria sunt mult mai reduse, de circa 1,25 euro/litru la benzină şi 1,27 euro/litru la diesel. Problema e că tot de anunţa că maşinile cu numere străine nu pot alimenta cu acest preţ, prin urmare nu se poate miza prea mult pe el. În Austria preţul e de circa 2,00 euro litrul de benzină şi 1,93 euro pentru diesel.
O deplasare dus-întors ar însemna o cantitate de 185-250 litri de diesel consumată sau 225-305 litri de benzină. Respectiv, ar însemna costuri de 340-460 euro pentru diesel sau 420-560 euro pentru benzină. La aceste costuri s-ar adăuga minim 30-50 euro costuri de taxe şi viniete.

Moldova — Germania şi înapoi
Distanţă într-o direcţie: 1.900 km-2.400 km
Țări traversate: România, Ungaria, Austria


Despre preţurile din Ungaria şi Austria am menţionat mai sus, iar în Germania, după modificări în taxe, benzina costă circa 1,96 euro/litru, iar dieselul circa 2,00 euro per litru. Mai jos e o imagine cu o staţie din Germania, făcută azi de unul din vizitatorii noştri, Veaceslav, căruia îi mulţumim.
Respectiv, o deplasare dus-întors în Germania ar însemna 250-320 litri de diesel consumat sau 310-400 litri de benzină consumată, iar distanţele vor impune alimentarea repetată în Austria sau Germania. Apropo, în aceste ţări e bine să se alimenteze în afara autostrăzilor, diferenţa de preţ poate fi semnificativă. Cantităţile de mai sus, ar însemna 475-610 euro pentru diesel sau 605-780 euro pentru benzină. La aceste cifre s-ar mai adăuga aceleaşi 30-50 euro pentru viniete, în funcţie decât de repede se face revenirea. Aici nu se includ, însă, alte costuri de drum aferente, pentru cei de la bord, precum mâncare, cafea sau plata unor facilităţi adiţionale.

Moldova — Italia şi înapoi
Distanţă într-o direcţie: 1.800 km-2.400 km
Țări traversate: România, Ungaria, Slovenia


În Italia se poate ajunge şi prin Austria, evident, dar în Slovenia preţul la carburanţi e de 1,56 euro la benzină şi 1,67 euro pentru diesel, deci se poate face o economie importantă mergând prin Slovenia. În Italia, preţul e de circa 1,98 euro benzina şi 1,90 euro dieselul.
La distanţele indicate, ar însemna consumul unei cantităţi de 235-320 litri de diesel sau 290-400 litri de benzină. Raţionalizând şi locurile de alimentare, se pot obţine costuri de 385-550 euro pe diesel sau 540-760 euro pe benzină.

În Italia, mai ales dacă se merge mai la sud, mai trebuie luate în calcul sume importante pentru taxele de autostrăzi, iar Slovenia are şi ea o vinietă.

Concluzii

Ceea ce am indicat noi reprezintă nişte calcule cu maşini foarte eficiente în consum, şi sunt costuri directe pe carburanţi, cu nişte sugestii de adăugări pentru taxe de drum sau alte costuri aferente. Dacă maşina consumă 9 litri de diesel în loc de 6,5, mai adaugi 40% la buget. Dacă o maşină pe benzină consumă 11 litri la sută în loc de 8,0, se mai adaugă aceleaşi 38-40% în plus.
Una e clar, însă, dacă înainte costurile directe de carburant pentru o vacanţă de vară puteau fi între 280 euro şi 400 euro pentru distanţele mai lungi, sau eventual vreo 500 euro pentru cei care doreau să exploreze mai multe ţări cu puncte intermediare, acum distanţele mai lungi încep de la costuri de 400 euro şi ajungi până spre 750-800 euro, iar pentru cei care vor să exploreze mai multe ţări pot ajunge şi la 800-1.000 euro doar pentru drum. O diferenţă sesizabilă, deci, care consumă din bugetul de vacanţă sau ne impune să avem cheltuieli suplimentare simţitor mai mari. Din fericire, distanţele mai mici spre destinaţii precum Grecia, Bulgaria sau România sunt mai puţin afectate în cuantum total şi rămân mai accesibile în costuri totale de carburanţi.
1
1,705
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!