Ingineria fascinantă a camionului Tatra 813 Kolos, primul model cu cabină modernă şi cu tracţiune 8x8 din Cehoslovacia de cândva

25 Iulie 2022, 16:37
Ilie Toma
Încă în anii celui de-al doilea război mondial camioanele Tatra foloseau deja conceptul de tub de tracţiune şi punţi semi-articulate, care permiteau tracţiune pe toate roţile şi capacităţi sporite de trecere. Aici ne referim şi la camionul Tatra T111, şi la Tatra T138. Însă în Cehoslovacia şi în ţările din regiune exista necesitatea unui super camion, cu capacităţi şi mai mari de trecere şi tractare, modernizat substanţial.
Inginerii Tatra pregăteau deja un succesor pentru camionul T138 cu capotă şi motor amplasat sub ea. Acel succesor urma să fie lansat în 1972 şi avea să se numească Tatra T148, devenind un camion glorios. Dar în anii 60, inginerii de la Tatra luaseră la bază şasiul lui T138 pentru super camionul de care era nevoie, iar după o perioadă de teste, aceştia au ajuns la concluzia că e necesară o formulă de 8x8, pentru prima dată, şi o cabină peste motor.
Au decis să modifice niţel conceptul de tub de tracţiune pentru a-l face modular, astfel încât viitorul model să poată avea tracţiune 4x4, 6x6 sau 8x8. Iar această modularitate e folosită şi până azi, dând posibilitate şi la tracţiune 10x10, dar şi la un număr şi mai mare de punţi. Versiunea de dezvoltare inginerească a lui Tatra 813 a fost, totuşi, cea de 8x8, numită şi Kolos, creată mai ales ca un viitor vehicul militar.
Foto: Tatra T813 Kolos, versiunea militară primară a modelului T813

Toate punţile aveau diferenţiale blocabile, iar două punţi din faţă erau viratoare, fapt care sporea şi mai mult manevrabilitatea şi capacităţile de offroad.
Tatra 813 a avut nevoie şi de un motor nou, iar inginerii cehoslovaci au rămas fideli reţetei lor clasice, de motoare răcite cu aer, în formă de V. Dacă despre Tatra T111 şi T141 spuneam că folosiseră un motor V12 creat iniţial pentru tancul Puma, atunci camionul Tatra T138 folosea deja un V8 răcit cu aer, mai cizelat. Iar pentru Tatra 813 s-a dorit din nou un motor V12. Inginerii au decis să nu facă uz de vechiul motor de tanc, ci să creeze un motor nou, adăugând încă 4 cilindri motorului V8 cizelat pe care-l aveau.
Foto: Motorul V12 al lui Tatra T813

În rezultat, Tatra 813 a primit un V12 uriaş, de 17,64 litri cilindree! Era un V12 aspirat natural, cu bloc din fontă şi chiulasă din aluminiu, cu injecţie directă, dar răcit cu aer. Motorul dezvolta 258 CP şi 990 Nm cuplu maxim, deci aproape 1.000 Nm! Consumul oficial era de la 44 litri/100 km în sus.
Motorul răcit cu aer avea un ventilator puternic, viteza căruia era reglată de un termostat, astfel încât răcirea să fie suficientă inclusiv la forţări intense. Pentru porniri mai uşoare iarna, propulsorul Tatra avea două demaroare, iar multe camioane erau echipate cu un sistem auxiliar de preîncălzire a motorului, tot pe bază de diesel.
Foto: Tatra T813 Kolos, în condiţii de iarnă

Camionul avea o cutie de viteze cu 5 trepte plus marşarier, dar exista şi o cutie de transfer cu demultiplicator de cuplu. Iar acest fapt, împreună cu tracţiunea 8x8, garda la sola imensă şi capacitatea de a înainta prin ape de 1,5 metri adâncime, făcea din Tatra 813 Kolos un camion unic în lume la acea vreme, cu capacităţi de trecere fenomenale. Mai mult ca atât, Tatra 813 era atât de puternic în versiunea sa standard, încât cu demultiplicatorul cuplat putea tracta până la 100 de tone, la fel ca şi camionul T141, creat special pentru tractări grele cândva.
Tatra 813 Kolos a fost un succes imediat, atât în rândurile militarelor, cât şi în versiuni ulterioare civile. Au fost lansate şi versiuni 6x6 ale lui Tatra T813, ba chiar şi 4x4.
Foto: Tatra T813 6x6, existau versiuni cu două punţi anterioare, viratoare, şi una posterioară, dar şi versiuni cu o punte anterioară şi două posterioare

Au existat chiar şi ipostaze de cap tractor 4x4 ale lui Tatra T813, pentru cuplarea de semi-remorci.
Foto: Tatra T813 4x4, în rol de cap tractor

Camionul a fost produs vreme de 15 ani, până în 1982, iar numărul de unităţi fabricate a ajuns la 11.751 exemplare. Un număr mare de camioane a fost exportat în URSS, Germania de est şi România!
Foto: Un camion Tatra T813 Kolos pe drumurile din România

Şi, apropo de România, când publicăm uneori articole despre camioanele Braşov, apar inevitabil şi comentarii că acele camioane ar fi fost învechite, că nu mai aveau şanse de modernizare până în zilele noastre. Ei bine, ingineria acestei Tatra T813 despre care am vorbit azi, s-a păstrat până în zilele noastre, fiind doar perfecţionată fără schimbări radicale. Deci şi modelele de azi, au acelaşi substrat tehnic, doar că e evoluat şi diversificat pe mai multe modele. Şi aceste modele se simt proaspete şi azi, în plin avânt de cucerire a noi pieţe.
1
18,289
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!