Un studiu din Suedia relevă că butoanele dintr-un Volvo de acum 17 ani sunt mai uşor de folosit decât display-urile moderne

22 August 2022, 13:56
Ilie Toma
În zilele noastre, tendinţa de a reduce butoanele fizice din habitaclul unei maşini şi a le trece în interfaţa digitală a unor sisteme multimedia e aproape unanimă. Se întâmplă şi pentru că prea multe butoane fizice dau senzaţia de design demodat în zilele noastre, dar şi pentru că e mai uşor şi adeseori mai ieftin să integrezi comenzi într-o interfaţă digitală pe care o poţi ulterior actualiza, decât să o faci în format fizic. Totuşi, echipa celor de la Vi Bilagare din Suedia a efectuat de curând un studiu, care a arată că noile tendinţe nu ne uşurează viaţa, ci ne-o complică, cel puţin din perspectiva celui de la volan.
Vi Bilagare, e o revistă editată de o asociaţie a şoferilor şi proprietarilor de maşini din Suedia, iar echipa sa e formată din jurnalişti şi experţi tehnici. În recentul lor studiu, aceştia au analizat 11 automobile moderne, cu display-uri uriaşe touchscreen, iar de cealaltă parte au pus un Volvo V70 din 2005, deci produs acum 17 ani. Scopul era să se măsoare cât de repede se pot executa diferite comenzi în diferite modele, pentru a concluziona cât de simplă sau dificilă e operarea lor.
În lista de maşini moderne au fost Dacia Sandero, BMW iX, Volvo C40, Tesla Model 3, VW ID.3, Mercedes-Benz GLB, Nissan Qashqai, MG Marvel R, Subaru Outback, Seat Leon şi Hyundai Ioniq 5. Deci, o gamă foarte diferită şi modele şi preţuri.

Cei care le conduceau trebuiau să execute 4 seturi de comenzi:
• Să activeze încălzirea scaunului, să crească temperaturi climatizării cu două grade şi să includă dezgheţarea lunetei
• Să pornească radioul şi să-l seteze la programul 1 al Suediei.
• Să reseteze calculatorul de bord
• Să reducă intensitatea luminii la cadranele de bord până la minim şi să oprească display-ul central.
Aşadar, cea mai dificilă în operare maşină s-a dovedit a fi modelul chinezesc MG Marvel R, care a avut nevoie de 44,9 secunde şi a parcurs aproape 1,4 km de traseu cât timp şoferul a executat comenzile. Tot în această maşină şoferul trebuia să coboare privirea cu 56 grade în jos, în timp ce în Mercedes GLB — cu doar 20 grade.
Dificil în operare s-a dovedit a fi şi BMW iX, urmat de Seat Leon. A fost nevoie de aproape 1 km pentru a efectua comenzile şi de 30,4 secunde pentru BMW şi 29,3 secunde pentru Seat. Motivul ar fi aglomerarea de comenzi. Iar Seat este criticat că a vrut să economisească atât de mult la costuri, încât butoanele touch separate de display, pentru sistemul de climatizare, nu au nicio iluminare proprie şi sunt imposibile de văzut noaptea, fapt care le face şi mai dificile şi chiar periculoase.
Cele mai uşoare în operare dintre maşinile moderne s-au dovedit a fi Dacia Sandero şi Volvo C40. Ambele au display-uri, dar acestea nu sunt atât de complicate, zic suedezii, aşa că Dacia sarcinile au putut fi îndeplinite în 13,5 secunde în Dacia şi 13,7 secunde în Volvo C40.
Restul maşinilor au obţinut un punctaj relativ mediu de 20-27 secunde. Totuşi, maşina de acum 17 ani, Volvo V70, a avut un rezultat cu mult mai bun, având nevoie de doar 10 secunde pentru a-i fi operate comenzile şi doar 306 metri de distanţă. Toate maşinile, apropo, au fost conduse la 110 km/h în timpul operării butoanelor.
Aşadar, în ciuda unei console centrale ce conţine, aparent, multe butoane pe ea, comenzile fizice de pe Volvo V70 s-au dovedit a fi mult mai uşor de înţeles şi rapide în operare. Fără căutări prea multe în submeniuri, fără glisări cu degetul, strict la funcţie şi în maxim câteva apăsări funcţia dorită e operată.
0
4,430
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!