Ingineria curioasă a unui nou tip de suspensie creat în Germania, cu arcuri din plastic ranforsat cu fibră de sticlă

28 Noiembrie 2022, 17:01
Ilie Toma
Suspensiile auto au evoluat mult în ultimul secol, iar inginerii au tot experimentat cu variaţii de formule şi arhitectură a acestora. Cu bară de torsiune sau fără, McPherson sau dublu braţ, multilink pe puntea spate sau nu, cu perne pneumatice sau nu, iar pe lângă toate au existat şi soluţii extravaganţe precum suspensia hidropneumatică a celor de la Citroen. Dar un component al suspensiei a rămas şi azi prezent în peste 90% din suspensiile de maşini, şi anume banalul arc de oţel. Uneori acesta înconjoară un amortizor, alteori stă alături, dar rolul lui în suspensie e primordial, el fiind cel care asigură cea mai mare parte a absorbţiei şi menţinerii caroserii poziţionată pe drum. O companie din Germania, însă, a dezvăluit de curând un nou tip de arcuri pentru suspensiile de maşini.
Foto: Arcul unei suspensiei standard actuale

E vorba de arcuri creat nu din oţel, ci din plastic ranforsat cu fibră de sticlă. Arcul poate lua, astfel, diverse forme, de la cele elicoidale, care înconjoară un amortizor, până la forme absolut noi şi neobişnuite, cum ar fi cea de panglică curbată, spre exemplu, ca-n imaginea de mai jos.
Foto: Arc de suspensie de tip nou, din plastic ranforsat cu fibră de sticlă

Astfel, inventatorii acestei tehnologii spun că au reuşit să găsească şi să patenteze atât variaţia de componenţă perfect pentru un asemenea arc, cât şi formele lui, astfel încât acesta să asigure capacităţile dorite de absorbţie şi stabilitate în condus. Mai mult ca atât, creatorii noilor arcuri spun că materialul are înglobate în însăşi calităţile sale fizice o capacitate inerentă mai mare de absorbţie şi elasticitate, ceea ce ar îmbunătăţi substanţial absorbţia finală a suspensiei unei maşini şi confortul oferit. Dar marile efecte ale acestei noi tehnologii vin în alte părţi.
În primul rând, aceste arcuri de plastic ranforsat cu fibră de sticlă sunt cu 75% mai uşoare decât arcurile de oţel standard, iar această reducere uriaşă a greutăţii dă un efect fizic bun în ţinuta de drum a maşinii, or, fizica spune că, cu cât masele inerte ale componentelor suspensiei sunt mai mici, cu atât mai bune sunt caracteristicile de condus şi ţinută ale maşinii.
Foto: Noua suspensie, viziune de aproape a materialului

Pe lângă asta noul material e absolut rezistent la coroziune în faţa factorilor obişnuiţi. Iar un fenomen precum oboseala metalului, de care sunt pasibile arcurile de oţel, lipseşte în totalitate aici. Mai mult ca atât, rezistenţa la uzură în timp e declarată ca fiind mult mai mare, iar transmiterea vibraţiilor şi zgomotului în caroserie e simţitor mai mică. Ia noile tipuri de arcuri se pot fixa în aceleaşi poziţii ca şi arcurile standard, deci nu necesită reproiectări complexe ale caroseriilor, în cele mai multe cazuri.
Şi totodată, greutatea substanţial mai mică a acestor arcuri le face excepţional de atractive iniţial pentru maşini unde fiecare kilogram în plus e calculat, cum ar fi maşinile electrice, spre exemplu, unde 50 kg mai puţin înseamnă o diferenţă mare în consum. Iar aici aflăm că inginerii care au creat acest nou tip de arcuri, de la Rheinmetall Automotive, au reuşit să-i convingă pe cei de la Mercedes să implementeze acest nou tip de suspensie pe prototipul EQXX, cel despre ingineria cu greutatea uşoară vorbeam acum câteva luni şi tot cel care reuşise să stabilească iniţial un record de consum şi eficienţă, apoi tot şi-a doborât propriul record. Iacă că acel Mercedes EQXX folosea atunci aceste arcuri noi din plastic ranforsat cu fibră de sticlă!
Foto: Mercedes EQXX, prototipul care foloseşte noua suspensie cu arcuri din plastic ranforsat din fibră de sticlă

Iar de curând noile arcuri au primit şi premiul de inovaţie pentru anul 2022 al SPE Automotive, unul din cele mai prestigioase premii de inovaţie auto de 50 de ani încoace. Aşadar, noua tehnologie pare deosebit de promiţătoare şi deosebit de potrivită pentru ca maşinile electrice să devină mai uşoare şi mai eficiente, aşa că în următorii ani am putea-o vedea implementată pe modelele de serie.
0
923
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!