Unul din cele mai neştiute modele Citroen de cândva, un Ami M35 cu motor Wankel experimental, scos acum la vânzare cu propulsie electrică

2 Decembrie 2022, 21:48
Redacţia PiataAuto.md
Citroen a avut o mulţime de inovaţii tehnologice în istoria sa, iar inginerii săi erau printre cei mai curajoşi în lumea auto în a experimenta şi a inventa tehnologii sofisticate şi admirabile. Aşa au apărut Citroen DS, apoi SM şi multe alte modele care azi sunt legendare, iar tehnologiile celor de Citroen au ajuns să fie cumpărate apoi până şi de Mercedes sau Rolls-Royce. În anii 60, o altă direcţie nu le dădea pace inginerilor din taberele mai multor producători, iar cei de la Citroen nu puteau să rămână în afara tendinţei de a o sonda şi experimenta. E vorba de motoarele cu piston rotativ, de tip Wankel, de tipul celor folosite de şirul de modele Mazda RX mai târziu.
Construcţia lor fără cilindri şi cu mecanism de bielă-manivelă în loc părea următorul mare pas în evoluţia motoarelor ardere internă, iar primele experimente arătau că dintr-un volum mic se poate obţine o putere simţitor mai mare. Doar că ulterior inginerii aveau să descopere şi multe alte părţi nefaste ale acestei construcţii, precum vulnerabilitatea la cea mai mică deviere a calităţii combustibilului, consumul mare de benzină şi de ulei, dar şi durata de viaţă mult mai scurtă a acestora, în general. Totuşi, în 1968 Citroen a decis să încheie un parteneriat cu cei de la DKW din Germania în care să conceapă un asemenea motor experimental împreună, iar fiecare din producători să şi-l poată testa pe propriile prototipuri.
Motorul dezvoltat avea 995 cm cubi şi dezvolta 50 CP şi 68 Nm, iar Citroen s-a gândit să-l monteze pe caroseria lui Citroen Ami 8, un model compact, cu tracţiune faţă, care-şi câştigase popularitate. În cea mai bună tradiţie Citroen, modelul urma să beneficieze de suspensie hidropneumatică. Dar, în loc să finanţeze vreun program major de teste cu asemenea prototipuri, cei de la Citroen au fost de-a dreptul ingenioşi şi au găsit o soluţie mai inovativă.
Aceştia au anunţat că vor alege cu mare atenţie 500 cei mai pasionaţi clienţi ai Citroen, cărora le vor vinde aceste prototipuri cu condiţia să parcurgă mulţi kilometri pe an şi să transmită datele şi impresia la Citroen, despre experienţa cu motorul Wankel. Prototipurile aveau să aibă numele de cod M35, iar întreaga operaţiune s-a numit simplu Operation M35.
Genialitatea era că Citroen nu le-a oferit clienţilor gratis aceste maşini, ci le vindea cu 14.000 de franci, mai scump decât costa un DS la acea vreme! Au fost recepţionate circa 5 mii cereri, iar Citroen a aprobat doar 500 de clienţi şi prototipurile au început a fi produse în 1969, producţia durând până în 1972. N-au mai fost produse toate 500 de exemplare, pentru că primii clienţi deja aveau probleme cu motoarele Wankel către momentul când ultimele abia trebuiau să fie produse, iar cei de la Citroen au înţeles că ideea acestor motoare nu era foarte inspirată. Aşa că unele surse spun că s-au produs doar 267 de prototipuri M35, însă toate maşinile aveau inscripţionate menţiunea că sunt prototipuri testate de clienţi pe aripa faţă dreapta, iar ulterior au fost descoperite şi exemplare cu numerele de ordine 401 sau 438, ceea ce demonstrează că au fost produse mai multe exemplare.
În fine, maşina despre care vorbim azi şi-a început viaţa ca unul dintre ele, însă motorul i-a cedat în timp, după 83.000 km parcurşi. Maşina a tot stat depozitată, iar ulterior a ajuns pe mâna unei companii din Olanda, specializată în restaurări de modele vechi Citroen, care a şi restaurat şi reanimat mai multe exemplare de M35 până la starea originală şi tot ei fac conversii ale modelelor clasice de Citroen pentru cei ce-şi doresc.
În acest caz, motorul Wankel lipsea cu totul, iar altul era absolut imposibil să se mai găsească. Aşa că s-a decis restaurarea caroseriei şi convertirea maşinii la una electrică.
Acum, acest Citroen Ami 8 M35 are un electromotor şi o baterie de 27 kWh, care-l menţine uşor, la sub 1.000 kg masă proprie. Habitaclul a fost preluat de la o versiune mai luxoasă de Citroen Ami 8, numită Club, iar acum maşina arată superb, cu o amprentă de lux pe ea.
S-ar părea că, deoarece s-a făcut convertirea la propulsie electrică şi nu s-a păstrat autenticitatea, maina ar trebui să fie mai ieftină. Dar acest exemplar din Olanda costă 58.500 euro. Deci, e un model clasic exotic, cu un preţ la fel de condimentat, dar despre care vei putea spune că e şi electric! O combinaţie foarte neobişnuită, deci, dar calificativul de neobişnuit nu sună nicăieri mai ca acasă decât pe un Citroen!
0
3,635
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!