În Moldova ar putea fi schimbată modalitatea de taxare la importul automobilelor, de la accize la TVA şi taxe de mediu

19 Aprilie 2023, 10:15
Redacţia PiataAuto.md
În Republica Moldova importul automobilelor este taxat în prezent foarte diferit faţă de ţările din UE. Autoturismele, spre exemplu, au cota 0 de TVA la import, însă pentru ele se achită accize nerambursabile, care adeseori sunt mai mari în valoare decât cota de 20% TVA şi sunt aplicate în funcţie de capacitata cilindrică a motorului, cu un coeficient pentru vechime, care creşte moderat pentru primii ani şi ajunge la sume exorbitante pentru maşinile de peste 10 ani. Toate grila de accize poate fi văzută pe pagina dedicată acestora de pe site-ul nostru. Pe lângă asta, se mai achită şi o taxă de lux, procentuală şi nerambursabilă. Şeful secţiei destinaţii vamale al Serviciului Vamal din Moldova, Valeriu Cozîrev, a declarat recent pentru Radio Moldova că autorităţile pregătesc un proiect de lege pentru a modifica modalitatea de taxare a autoturismelor la import, prin renunţarea la accizele actuale şi trecerea la taxarea cu TVA şi taxă de mediu.
Ce înseamnă efectiv asta? Că în loc să se achite accize în funcţie de capacitatea cilindrică, de câteva mii de euro pentru maşinile cu motoare mai mici şi mai nou până la peste 10 mii euro şi mult pentru maşinile cu motoare mari sau cu vârstă mai mare, cei care importă maşinile vor achita cota standard de TVA de 20% din valoarea maşinii. La o maşină de 20.000 euro preţ de import, se va aplica 4.000 euro TVA, spre exemplu. La o maşină de 15.000 euro — 3.000 euro. La o maşină de 100.000 euro preţ de import, se va aplica aceeaşi cotă de 20%, ceea ce va însemna 20.000 euro.
Aplicarea în prezent a unei accize fixe în funcţie de capacitatea motorului nu ţine cont de valoarea maşinii, astfel încât o Dacia cu motor de 1,33 litri e taxată la fel ca şi un Mercedes de valoare dublă cu motor de 1,33 litri. Prin urmare, procentual, pentru Mercedes taxa devine mai mică. Pe lângă asta, TVA-ul e un impozit deductibil pentru subiecţii plătitori de TVA, persoane juridice, şi pate fi dedus din preţul final de vânzare, în timp ce acciza — nu. Cumpărătorul final, persoană juridică, dacă va cumpăra azi o maşină cu preţ de 24.000 euro, nu poate deduce TVA-ul din ea, pentru că în acel preţ nu se conţine TVA-ul, pe care să-l fi plătit importatorul, ci acciza. Dacă se va trece la aplicarea TVA în loc de acciză, se va putea face ca-n toate ţările europene, adică din preţul de 24.000 euro plătit pe un autoturism de o companie, 4.000 euro vor fi deduşi din TVA-ul pe care compania îl are de plătit în mod curent de la stat. Până acum în Moldova TVA-ul se aplica doar la camioane şi vehicule comerciale, precum dubiţele, microbuzele sau pick-up-urile.
Pentru persoane fizice, TVA-ul la automobile nu se deduce, însă el va fi aplicat proporţional cu valoarea maşinii, la o maşină mai ieftină se va plăti o taxă de import mai mică, în timp ce la o maşină mai scumpă — mai mult. Fireşte, asta înseamnă că maşinile la mâna a doua vor fi avantajate foarte mult, întrucât o maşină care e cumpărată cu 5.000 euro din Germania va plăti la import în Moldova tva de doar 1.000 euro. Aici, vor trebui acte confirmative care să dovedească valoarea cu care a fost cumpărată maşina, iar dacă vor exista dubii, cel mai probabil se va recalcula valoarea în valea conform estimărilor Serviciului Vamal, cum se practică de mulţi ani. Însă, per general, vorbind de maşini cumpărate la preţuri corecte şi documentate, acestea vor fi taxate mai puţin dacă noua lege va intra în vigoare.
Însă tot aici ar urma să intre în vigoare şi taxa de mediu, care ar trebui să fie minimă pentru maşinile mai noi, cu emisii mici, şi care ar putea fi destul de mare pentru cele mai vechi. Nu ştim ce sistem de taxare de mediu vor vrea să aplice autorităţile, dar ştim că în prezent, în mod paradoxal, Moldova nu impune nici măcar Euro 0 la import. Deci, cel mai simplu ar fi să se impună taxa de mediu în funcţie de standardele Euro 4, Euro 5, Euro 6 — pentru că fiecare model de maşină şi motorizare are de obicei deja clasificarea aprobată, iar astfel nu va exista loc de interpretări — dacă o maşină se conformează Euro 6 — va plăti taxe minime, dacă Euro 5 — un pic mai mari, Euro 4 ceva mai mari, iar mai jos de Euro 4 importul ar putea fi interzis, spre exemplu, cum se practică în multe ţări, cu excepţia vehiculelor istorice. În final, această taxă de mediu ar trebui să descurajeze importul maşinilor foarte vechi şi poluante, care ar fi prea avantajate de aplicarea TVA de 20%, or, o maşină veche, cumpărată cu 500 euro din Germania, Lituania sau Bulgaria, ar putea plăti doar 100 euro la import şi ar fumega pe drumurile publice. Anume pentru a se evita această extremă se introduc de obicei normele ecologice, astfel încât maşinile de până la circa 15 ani vechime să rămână accesibile şi raţionale la import, iar cele prea vechi şi neconforme — nu.
Aşa cum a menţionat funcţionarul vamal pentru Radio Moldova proiectul de lege e deocamdată în elaborare şi nu putem deocamdată vedea mai multe detalii exacte şi nu putem şti dacă aplicarea TVA va însemna eliminarea taxei de lux, de exemplu, sau nu. Dar în următoarele luni proiectul de lege ar putea fi prezentat opiniei publice pentru discuţii. Cert e că în calea de aderare a Moldovei la UE, trecerea la un asemenea regim de taxare la importul maşinilor este absolut obligatorie, pentru a uniformiza legislaţia şi practicile de import.
2
21,024
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!