Mândria suedezilor din raliurile de cândva, un Saab 96 V4 restaurat în stilul bolizilor din motorsport, scos la vânzare în Polonia

12 Aprilie 2023, 20:01
Redacţia PiataAuto.md
Saab 96 e un model dintr-o epocă în care asemenea maşini nu ajungeau prin părţile noaste. Dar anume acest model, împreună cu altele contemporane lui, au fortificat imaginea Saab de maşină indestructibilă, cu performanţe decente, făcută să reziste o viaţă. Şi asta chiar dacă Saab era, în esenţă, la începutul producţiei de maşini.
Suedezii dezvoltaseră un motor cu 3 cilindri, în doi timpi, pentru acest model, de 841 cm cubi şi 38 CP. Maşina avea tracţiune pe puntea faţă şi, pentru că motorul era lubrifiat specific, uneori cu mici sacadări, cei de la Saab au decis să echipeze cutia de viteze cu un volant special, care să permită o deviere de turaţii şi să amortizeze şocurile.
Însă suedezii aveau nevoie şi de un motor mai mare şi ai puternic, pe care l-au găsit la Ford. Au primit un motor V4 de pe Ford Taunus, în cilindree de 1,5 şi 1,7 litri. Întâi motorul de 1,5 litri era cel care livra 65 CP, dar în timp s-a ajuns la o putere de 90 CP scoasă de propulsorul de 1,7 litri.
Cariera de raliu a lui Saab 96, însă, a început foarte repede după lansarea din 1960 a modelului. Erik Carlsson a devenit cel mai renumit pilot ce concura cu Saab 96 în raliuri, acesta începând chiar în 1960. Participările cu succes au continuat şi în următorii ani, în 1962 şi 1963 Saab 96 ajungând şi la raliul Monte Carlo, unde întreaga lume a putut admira maşina suedeză luptând demn şi fără vreo problemă tehnică.
Foto: Saab 96, condus de Carlsson la raliul Monte Carlo din 1963

A fost o metodă excelentă de a-i creşte renumele internaţional al modelului şi azi, dacă vorbeşti de istoria lui Saab 96, nu poţi să nu menţionezi cariera da de motorsport. Apropo, Saab 96 a participat şi cu motorul în doi timpi la raliuri, dar şi cu cel V4 ulterior.
Iar motorul V4 de raliu era în permanenţă modificat, punându-se pistoane forjate şi multe alte componente interne, care-i schimbau şi cilindreea, de obicei în jurul a 1,8 litri sau un pic mai ult. Maşina despre care vorbim azi are motorul V4 modificat în aceeaşi manieră, până la 1.850 cm cubi, fiind echipat cu 2 carburatoare Weber.
Iniţial, acest exemplar era un Saab 96 V4 obişnuit. Dar proprietarul său şi-a dorit transformarea maşinii în stilul bolizilor glorioşi de raliu din istoria mărcii suedeze. Aşa că a contractat atelierul Kanczuga, cel mai abilitat în Saab-uri din Polonia, ca să-i facă transformările dorite ca la carte.
În rezultat, maşina a fost făcută cu respectarea stilului original, cu lucrări făcute temeinic şi minuţios, şi cu un aspect care aminteşte inevitabil de Saab-urile 96 de raliu din anii 60. Maşina asta e fabricată în 1967, apropo.
La interiorul are o cuşcă de protecţie şi scaune scoică mai moderne, aşa că ar putea fi gonită în siguranţă şi pe circuitele din zilele noastre. Saab-ul are şi un switch central al sistemului electric, dar şi un sistem anti-incendiu.
Maşina e omologată pentru drumurile publice, ba chiar e certificată ca vehicul istoric. Deci, se poate savura deplin, oriunde şi oricând.
Acum, acest exemplar din Polonia a fost scos la vânzare la un preţ de 23.000 euro, care pare să acopere doar lucrările făcute la maşină. Fiind o replică făcută în stil de raliu, şi nu un exemplar construit original pentru raliu, e de înţeles că maşina are un preţ mai accesibil. Dar, în acest caz, la cât de bine arată acest Saab 96 V4, preţul e chiar neaşteptat de moderat.
Nu e o alegere pentru oricine, însă. Mai degrabă îl poţi cumpăra dacă ai un respect profund pentru Saab şi-i ştii istoria şi modelele, sau dacă îl iei ca o adiţie la o colecţie deja existentă de maşini clasice pe care le ai. Cert e că maşina asta, la felul în care arată şi la sunetul motorului V4, se va face remarcată imediat pe străzi.
0
1,939
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!